Obnovitelné zdroje energie

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 864
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 14 lis 2017, 18:55

Je sice moc pěkný, že tady máváte chemickýma vzorečkama, ale zamysleli jste se nad fyzikální stránkou věci?

Spalovací motor má termodynamický děj, při kterém není možno získat víc jak 50% energie z paliva za ideálních podmínek. Za neideálních je účinnost 10-40%, v provozním průměru lehce nad 20.

Získání vodíku elektrolýzou má ideální účinnost 50% taktéž.

To máme 25% z původní vložené ELEKTRICKÉ energie za teoreticky ideálních podmínek.

OK, abych byl spravedlivý tak elektromobil má účinnost přeměny elektrické energie v mechanickou zhruba kolem 80% (zásuvka - kola).
A abych byl úplně spravedlivý, tak spalovák s kyselinou mravenčí bude mít reálnou provozní účinnost kolem 10% (zásuvka - kola)

Mám pokračovat, nebo už vám konečně začíná svítat?

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2375
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 14 lis 2017, 19:09

bacil píše:
14 lis 2017, 18:55
..
A abych byl úplně spravedlivý, tak spalovák s kyselinou mravenčí bude mít reálnou provozní účinnost kolem 10% (zásuvka - kola)

Mám pokračovat, nebo už vám konečně začíná svítat?
Ale tam sa nepoužíva "spalovák" ale palivový článok.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivový_článek
Jako další možnost se nabízí elektrolýza vody s hlavním vstupem v podobě elektrické energie a s účinností 60–70%. ..
.. Účinnost samotného palivového článku je obecně v rozmezí 40–60%,
Účninnosť zásuvka-elektrolýza-rozklad kyseliny mravčej(100% ??)-palivový článok-kolesá 0,5x0,5=0,25
Otázka je cena elektriny.

pks
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 07 úno 2017, 20:11

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od pks » 14 lis 2017, 20:51

Rozklad kyseliny mravenčí na vodík a CO2 by měl být endotermický - spotřebuje 31.5kJ/mol.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=H ... CO2+%2B+H2

Následným spálením vodíku (H2+O2->H2O) vznikne 571.7 kJ/mol.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=H ... CO2+%2B+H2

Kyselina mravenčí má molární hmotnost 46.0254g/mol, tj. z 1 kg kyseliny mravenčí lze získat 11,737MJ

Benzín má výhřevnost 46,4 MJ/kg, takže kyselina mravenčí je jen 3,95x horší.

Ten výpočet je z energie chemických vazeb, takže nezahrnuje žádné účinnosti. Pokud jsme schopni vodík přeměnit na výkon motoru účinněji, tak se možná kyselina mravenčí dotáhne na benzín.

Například spálením methanolu lze získat 45.3MJ/kg a hustotu má methanol také podobnou benzínu.

Vodík by měly být schopny přímo generovat některé nové typy jaderných reaktorů - tj. mnohem účinněji než převodem tepla na páru a elektřinu a elektrolýzu. Fukušima ho také vyprodukovala dost na pěkný ohňostroj.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 864
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 14 lis 2017, 23:35

Nechtěl bych místo nádrže na 50 litrů vozit 200 litrů kyseliny mravenčí. Benzín taky občas někde teče, třeba při servisu, s kyselinou to bude větší zábava. Tu bez oka, tu bez ruky...

Když to vezmu i bez spalováku - je potřeba započítat účinnost měničů z palivových článků a elektropohonů auta - 80%, takže celkem bude účinnost 20% při ideálních podmínkách.

To fakt nemá smysl. Neřeknu výroba ropy z odpadního tepla, nějakých uhlíků a vody, ale z nejušlechtilejší energie - tohle je fakt "tudy ne, přátelé!".

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2375
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 14 lis 2017, 23:48

bacil píše:
14 lis 2017, 23:35
.
.To fakt nemá smysl. Neřeknu výroba ropy z odpadního tepla, nějakých uhlíků a vody, ale z nejušlechtilejší energie - tohle je fakt "tudy ne, přátelé!".
Ja to beriem že by sa tá elektrina produkovala z fotovoltaiky alebo veterníkov a uskladňovala do tej kyseliny mravenčej.
Fotovoltaika umiestnená v nejakých neobývaných oblastiach.Veterníky v nejakých pobrežných vodách so stálym vetrom.

P.S.
Teraz ma napadlo.Čierny fotovoltaický kolektor v púšti.Účinnosť 20%, tzn 80% sa premení na teplo a neodrazí sa od svetlého piesku.Nespôsobuje taký kolektor vlastne oteplovanie atmosféry? :?

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 864
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 15 lis 2017, 00:13

Ano, zvyšuje, ale není korektní o tom mluvit. Zatím v těch malých měřítkách to nemá ani smysl. Ale nějakému ekoteroristovi tím můžete docela dobře zamotat šišku.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 607
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od jura-p » 15 lis 2017, 17:39

Ono je to ještě složitější. Na účinnost potřebujete energetický spád. Na poušti rozžhavené černé panely nebudou až tak produktivní, jak by se zdálo z množství dopadající sluneční energie. Na plné využití byste potřebovali ty panely zezadu něčím chladit. A tím samozřejmě ohřívat planetu. A zvyšovat tím náklady.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2375
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 14 led 2018, 00:17

V Šen-čenu jezdí 16 000 elektrobusů
https://21stoleti.cz/2018/01/03/v-sen-c ... ektrobusu/

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 864
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 14 led 2018, 02:11

V Brně taky jezdí hromada autobusů na elektriku už půl století, říká se tomu trolejbus.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4733
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Alchymista » 14 led 2018, 19:11

lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda

gotha
Redaktor
Příspěvky: 18
Registrován: 11 srp 2017, 14:36

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od gotha » 14 led 2018, 19:18

Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.

syos
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1111
Registrován: 08 úno 2017, 11:50

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od syos » 14 led 2018, 19:39

Technologie autobusu: BYD K9 (od 2010 - do současnosti)
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9

Dojezd 250 km v městkých podmínkách, cena za jednotku S$395,000 - S$592,600 /klesá, nabíjení normální - 6h do plna, zrychlené 3h do plna, sedadla 31+1 míst. Montáže ve městěch
Changsha, Hunan, China,
Lancaster, California,
United States,
Dalian, Liaoning, China.

V evropě se s nima můžete projet nejblíže ve Varšavě/Bonnu. Varšava nepotvrzuje krátký nabíjecí čas, uvádí minimum pět hodin.
Přehled dezinformačních a manipulativních webů: reuters.com, apnews.com, jpost.com, washingtonpost.com, ctk.cz, idnes.cz, novinky.cz, aktualne.cz, lidovky.cz, ceskatelevize.cz

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4733
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Alchymista » 14 led 2018, 20:05

gotha píše:
14 led 2018, 19:18
Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.
je - pokiaľ stíhaš budovať trolejové vedenia a nevadí ti "reťazenie" trojebusov, ktoré sa na spoločnom úseku trasy liniek nemôžu predbiehať či obchádzať, takže nevytvoríš "expresnú diaľkovú linku" A-B, ale môžeš mať len pomalé linky, ktoré stoja pri každom pätníku - viem, že sa to dá obísť, ale je to zložitejšie a drahšie.

Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2375
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 14 led 2018, 20:09

Alchymista píše:
14 led 2018, 20:05
..
Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.
:palec:

Juraj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2754
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Juraj » 14 led 2018, 20:26

Alchymista píše:
14 led 2018, 20:05
gotha píše:
14 led 2018, 19:18
Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.
je - pokiaľ stíhaš budovať trolejové vedenia a nevadí ti "reťazenie" trojebusov, ktoré sa na spoločnom úseku trasy liniek nemôžu predbiehať či obchádzať, takže nevytvoríš "expresnú diaľkovú linku" A-B, ale môžeš mať len pomalé linky, ktoré stoja pri každom pätníku - viem, že sa to dá obísť, ale je to zložitejšie a drahšie.

Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.
V principe by stacilo skutocne automatizovat vymenu akumulatorov a casy prestojov by boli minimalne. Teoreticky by to kludne zvladli aj na niektorych zastavkach linkovych stanic v ramci nastupu a vystupu :D
vid:
tu je to trocha podrobnejsie
Ale uz som videl aj ine systemy tohto typu.
V zasobniku baterii sa potom kludne moze menit a vymienat vsetko tak, aby bol zaruceny a stabilizovany dojazd. Problem je v tom, ze pri sukromnom aute by takto clovek odkladal "svoje" baterie do "cudzej" stanice. Ale ak by sa v sukromnych vozidlach dala oddelit cena vozidla a baterie, potom by to bolo jedno. Dnes je tento system mozny len pre jednu flotilu vozidiel, resp. mozno pre jednu znacku.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti