Stránka 1 z 30

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 lis 2017, 18:55
od bacil
Je sice moc pěkný, že tady máváte chemickýma vzorečkama, ale zamysleli jste se nad fyzikální stránkou věci?

Spalovací motor má termodynamický děj, při kterém není možno získat víc jak 50% energie z paliva za ideálních podmínek. Za neideálních je účinnost 10-40%, v provozním průměru lehce nad 20.

Získání vodíku elektrolýzou má ideální účinnost 50% taktéž.

To máme 25% z původní vložené ELEKTRICKÉ energie za teoreticky ideálních podmínek.

OK, abych byl spravedlivý tak elektromobil má účinnost přeměny elektrické energie v mechanickou zhruba kolem 80% (zásuvka - kola).
A abych byl úplně spravedlivý, tak spalovák s kyselinou mravenčí bude mít reálnou provozní účinnost kolem 10% (zásuvka - kola)

Mám pokračovat, nebo už vám konečně začíná svítat?

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 lis 2017, 19:09
od kenavf
bacil píše:
14 lis 2017, 18:55
..
A abych byl úplně spravedlivý, tak spalovák s kyselinou mravenčí bude mít reálnou provozní účinnost kolem 10% (zásuvka - kola)

Mám pokračovat, nebo už vám konečně začíná svítat?
Ale tam sa nepoužíva "spalovák" ale palivový článok.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivový_článek
Jako další možnost se nabízí elektrolýza vody s hlavním vstupem v podobě elektrické energie a s účinností 60–70%. ..
.. Účinnost samotného palivového článku je obecně v rozmezí 40–60%,
Účninnosť zásuvka-elektrolýza-rozklad kyseliny mravčej(100% ??)-palivový článok-kolesá 0,5x0,5=0,25
Otázka je cena elektriny.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 lis 2017, 20:51
od pks
Rozklad kyseliny mravenčí na vodík a CO2 by měl být endotermický - spotřebuje 31.5kJ/mol.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=H ... CO2+%2B+H2

Následným spálením vodíku (H2+O2->H2O) vznikne 571.7 kJ/mol.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=H ... CO2+%2B+H2

Kyselina mravenčí má molární hmotnost 46.0254g/mol, tj. z 1 kg kyseliny mravenčí lze získat 11,737MJ

Benzín má výhřevnost 46,4 MJ/kg, takže kyselina mravenčí je jen 3,95x horší.

Ten výpočet je z energie chemických vazeb, takže nezahrnuje žádné účinnosti. Pokud jsme schopni vodík přeměnit na výkon motoru účinněji, tak se možná kyselina mravenčí dotáhne na benzín.

Například spálením methanolu lze získat 45.3MJ/kg a hustotu má methanol také podobnou benzínu.

Vodík by měly být schopny přímo generovat některé nové typy jaderných reaktorů - tj. mnohem účinněji než převodem tepla na páru a elektřinu a elektrolýzu. Fukušima ho také vyprodukovala dost na pěkný ohňostroj.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 lis 2017, 23:35
od bacil
Nechtěl bych místo nádrže na 50 litrů vozit 200 litrů kyseliny mravenčí. Benzín taky občas někde teče, třeba při servisu, s kyselinou to bude větší zábava. Tu bez oka, tu bez ruky...

Když to vezmu i bez spalováku - je potřeba započítat účinnost měničů z palivových článků a elektropohonů auta - 80%, takže celkem bude účinnost 20% při ideálních podmínkách.

To fakt nemá smysl. Neřeknu výroba ropy z odpadního tepla, nějakých uhlíků a vody, ale z nejušlechtilejší energie - tohle je fakt "tudy ne, přátelé!".

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 lis 2017, 23:48
od kenavf
bacil píše:
14 lis 2017, 23:35
.
.To fakt nemá smysl. Neřeknu výroba ropy z odpadního tepla, nějakých uhlíků a vody, ale z nejušlechtilejší energie - tohle je fakt "tudy ne, přátelé!".
Ja to beriem že by sa tá elektrina produkovala z fotovoltaiky alebo veterníkov a uskladňovala do tej kyseliny mravenčej.
Fotovoltaika umiestnená v nejakých neobývaných oblastiach.Veterníky v nejakých pobrežných vodách so stálym vetrom.

P.S.
Teraz ma napadlo.Čierny fotovoltaický kolektor v púšti.Účinnosť 20%, tzn 80% sa premení na teplo a neodrazí sa od svetlého piesku.Nespôsobuje taký kolektor vlastne oteplovanie atmosféry? :?

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 15 lis 2017, 00:13
od bacil
Ano, zvyšuje, ale není korektní o tom mluvit. Zatím v těch malých měřítkách to nemá ani smysl. Ale nějakému ekoteroristovi tím můžete docela dobře zamotat šišku.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 15 lis 2017, 17:39
od jura-p
Ono je to ještě složitější. Na účinnost potřebujete energetický spád. Na poušti rozžhavené černé panely nebudou až tak produktivní, jak by se zdálo z množství dopadající sluneční energie. Na plné využití byste potřebovali ty panely zezadu něčím chladit. A tím samozřejmě ohřívat planetu. A zvyšovat tím náklady.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 00:17
od kenavf
V Šen-čenu jezdí 16 000 elektrobusů
https://21stoleti.cz/2018/01/03/v-sen-c ... ektrobusu/

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 02:11
od bacil
V Brně taky jezdí hromada autobusů na elektriku už půl století, říká se tomu trolejbus.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 19:11
od Alchymista
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 19:18
od gotha
Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 19:39
od syos
Technologie autobusu: BYD K9 (od 2010 - do současnosti)
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9

Dojezd 250 km v městkých podmínkách, cena za jednotku S$395,000 - S$592,600 /klesá, nabíjení normální - 6h do plna, zrychlené 3h do plna, sedadla 31+1 míst. Montáže ve městěch
Changsha, Hunan, China,
Lancaster, California,
United States,
Dalian, Liaoning, China.

V evropě se s nima můžete projet nejblíže ve Varšavě/Bonnu. Varšava nepotvrzuje krátký nabíjecí čas, uvádí minimum pět hodin.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 20:05
od Alchymista
gotha píše:
14 led 2018, 19:18
Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.
je - pokiaľ stíhaš budovať trolejové vedenia a nevadí ti "reťazenie" trojebusov, ktoré sa na spoločnom úseku trasy liniek nemôžu predbiehať či obchádzať, takže nevytvoríš "expresnú diaľkovú linku" A-B, ale môžeš mať len pomalé linky, ktoré stoja pri každom pätníku - viem, že sa to dá obísť, ale je to zložitejšie a drahšie.

Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 20:09
od kenavf
Alchymista píše:
14 led 2018, 20:05
..
Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.
:palec:

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 20:26
od Juraj
Alchymista píše:
14 led 2018, 20:05
gotha píše:
14 led 2018, 19:18
Alchymista píše:
14 led 2018, 19:11
lenže tie čínske elektrobusy nepotrebujú natiahnuť troleje - čož je drobná výhoda
ale je to aj nevýhoda, dlhé cykly nabíjaní. (vždy jazdí len polovica autobusov, druhú polovicu nabíjajú), veľký odpad, baterie to je bordel a životnosť batérií tiež predražuje tú prepravu.
Ako písal týpek pred tebou - v Šalingrade majú trolejbusy a to je ekologickejšie.
je - pokiaľ stíhaš budovať trolejové vedenia a nevadí ti "reťazenie" trojebusov, ktoré sa na spoločnom úseku trasy liniek nemôžu predbiehať či obchádzať, takže nevytvoríš "expresnú diaľkovú linku" A-B, ale môžeš mať len pomalé linky, ktoré stoja pri každom pätníku - viem, že sa to dá obísť, ale je to zložitejšie a drahšie.

Skôr ma prekvapuje, že neriešia systémy nabíjacíc staníc a výmeny akumulátorov.
V principe by stacilo skutocne automatizovat vymenu akumulatorov a casy prestojov by boli minimalne. Teoreticky by to kludne zvladli aj na niektorych zastavkach linkovych stanic v ramci nastupu a vystupu :D
vid:
tu je to trocha podrobnejsie
Ale uz som videl aj ine systemy tohto typu.
V zasobniku baterii sa potom kludne moze menit a vymienat vsetko tak, aby bol zaruceny a stabilizovany dojazd. Problem je v tom, ze pri sukromnom aute by takto clovek odkladal "svoje" baterie do "cudzej" stanice. Ale ak by sa v sukromnych vozidlach dala oddelit cena vozidla a baterie, potom by to bolo jedno. Dnes je tento system mozny len pre jednu flotilu vozidiel, resp. mozno pre jednu znacku.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 20:56
od bacil
Toto je správné řešení elektrických autobusů:

https://praha.idnes.cz/elektrobus-prose ... zpravy_rsr
Pražský dopravní podnik spustil další prezentační jízdy pro veřejnost v rámci testování elektrobusu v Prosecké ulici. Jízdy s lidmi prověří výdrž baterie, kterou lze dobíjet i za jízdy. Většina cestujících si ale ani nevšimla, že nejedou v klasickém autobusu.

Speciálním elektrobusem s dynamickým dobíjením, který připomíná trolejbus, se lidé mohou zdarma svézt až do neděle 14. ledna.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 23:21
od QVAK
Bateriové autobusy asi v rámci zkoušek jezdily měsíc, dva i na lince 213 v Praze (Želivského - Jižní město). Výborný vynález vymyšlený přímo hlavou. Velikost jako klasický autobus ale o 1/3 snížená kapacita cestujících pro baterky takže věčně plný až našlapaný. Pozná se malým hrbem vzadu na střeše a pouze dvěma dveřmi na nástup a výstup jako u linkových autobusů na venkově (pouze přední a prostřední). Moc šikovná věcička do města. Po prvé jízdě v něm jsem vždy raději počkal na další klasický. Takže je nutno nasadit o 1/3 autobusů více pro zachování přepravní kapacity. Nástup a výstup cestujících trvá déle oproti se spalovacím motorem a o kloubovém si můžeme jen nechat zdát. Měl by kapacitu standardního.

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 14 led 2018, 23:32
od petrp
bacil píše:
14 led 2018, 20:56
Toto je správné řešení elektrických autobusů:
https://praha.idnes.cz/elektrobus-prose ... zpravy_rsr
Pražský dopravní podnik spustil další prezentační jízdy pro veřejnost v rámci testování elektrobusu v Prosecké ulici. Jízdy s lidmi prověří výdrž baterie, kterou lze dobíjet i za jízdy. Většina cestujících si ale ani nevšimla, že nejedou v klasickém autobusu.
Speciálním elektrobusem s dynamickým dobíjením, který připomíná trolejbus, se lidé mohou zdarma svézt až do neděle 14. ledna.
Když už ty troleje tahali, měli to dodělat pořádně a mohl tam rovnou jezdit trolejbus... :dobre:

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 15 bře 2018, 17:47
od martanus
Větrné turbíny čelí na moři náročným podmínkám. Jejich lopatky rezaví rychleji, než se očekávalo
V projektu britského větrného parku London Array začne letos v létě oprava lopatek u 140 z celkového počtu 170 turbín Siemens Gamesa 3.6-120. Problémy s korozí lopatek se u londýnského parku objevily po pěti letech provozu, což je dříve, než se předpokládalo. Kromě dánského Orstedu jsou vlastníky projektu také E.On, Masdar a investiční fond Caisse des Depot. Mluvčí větrného parku London Array odmítl tuto záležitost komentova
http://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny ... ocekavalo/

Re: Obnovitelné zdroje energie

Napsal: 15 bře 2018, 21:39
od woxia
To bude hodně drahá záležitost. Náklady na provoz jsou 20-35% z ceny vyrobené elektřiny. Při výnosu do 10% to bude asi hodně vrásek na čele investora...
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=28453

Osobně se domnívám, že se tam hodně projevují vířivé děje za lopatkami a rozdílné rychlosti větru v různé výšce, což vzhledem k rozměru lopatek (desítky m) je asi hodně reálné.

Normálně se počítá životnost lopatek kolem 12,5 roku (viz str. 332), ale jak je vidět, ekonomika větrníku je mizérie.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... f&_valck=1