Obnovitelné zdroje energie

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 865
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 10 zář 2019, 05:43

bacil píše:
10 zář 2019, 01:17
U wankela je nutné si uvědomit, že jeho záře vyskočila v 70. letech a pohasla na ony zmiňované problémy. Jenže v té době se ještě auta "zabíhala", protože nebylo k dispozici tak přesné obrábění, zatímco dnešní auta už záběh nevyžadují kvůli řádově vyšší sériové přesnosti.
no ja ked pozrem do navodu na obsluhu, tak tam pisu ze zabeh 1000 km, netoci nad 3-3,5 ot. a ziaden fullgas. Auto z roku 2017 :wink:
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1288
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 10 zář 2019, 14:42

Tento záběh je nutný kvůli zhutnění materiálu, už ani ne tak kvůli nepřesnostem obrábění a nutností "usadit" tolerance. Podívej se na velikost dnešních převodovek a převodovek ze 70. let. Tenkrát měla 50kg a dnes je to malá bednička. Pevnější materiály, stanovená životnost, přesnější obrábění.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 865
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 11 zář 2019, 18:43

akemu zhutneniu ? To akze stvrdnu gulicky a drahy v loziskach, ozubene kolieska v prevodovke budu (neviem co), synchrony tiez neviem naco by im bola "hutnost", stvrdnu salky na ojniciach a kluke, piesty budu mensie a s vyssou hustotou??? Asi nie.
presnost obrabania je vyssia, ale stale su to mechanicke obrobky ktore potrebuju prisposobit svoj tvar v miestach trecich dvojic, sadnu si tesnenia, prejavia sa chyby montaze...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1831
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od palo satko » 11 zář 2019, 19:48

Tomas, v motore a prevodovke a rozvodovke maš okrem sučiastok ešte jedno medium a tym je olej. olej naozaj posobi na vymedzenie vôli a kedže kvapalina je nestlačitelna tak "zhutnuje" celu pohybujucu sa sustavu dielov. Ludia velakrat u staršich motorova prevodoviek začnu použivat hustejši olej na odstranenie prilišnych klepani.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 865
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 11 zář 2019, 20:22

Palo, aj myslim ze bacil myslel nieco ine... A ano, ked kedysi hucala prevodovka na S1202 tak sa do oleja pridali piliny a bolo ticho :wink: A ked uz sme pri tych prevodovkach - dnes su naplne "celozivotne" a ludia na to ... kakaju - presne podla "doporucenia vyrobcu"... Ja osobne menim prvu napln zhruba po 100tkm a potom dalej po 60tkm.

Ako priklad dnesnej doby mozem uviest nieco z ineho fora - zakaznik reklamoval "hučanie" (klepkanie) prevodovky na volnobeh. Servis opravil vymenou spojky. Nepomohlo. Zastupenie ford v CR vydalo stanovisko k dalsej reklamacii zakaznika asi v takom duchu, ze tato prevodovka je spolahliva a pouziva sa od 80 tych rokov, hluk ktory zakaznik pocuje je sposobeny tim, ze dnesne motory su aj na volnobeh vyrazne tichsie , predtim tiez udajne hucala len to nebolo pocut. Medzi riadkami sa clovek dovtipi, ze predtim bola mnesia seriovost vyroby, nerobili to cigani, a dnes sa to seka dakde v rumunsku ako bata cvicky a stim je spojena nizsia kvalita vyrobku (minimalne jeho roznych sucasti), k tomu doraz na planovanu zivotnost (rozumej auta, t.j. max 250 tkm alebo 10 rokov)... Proste slendian. Rovnako ked potrebujes urobit GO prevodovky (alebo loziska na kluke na dvojtaktoch) tak jedine original japonske, inac ani SKF ani INA (a dnes uz ani ZVL) kvalitu proste nezarucuju... Taky je dnes svet.

Ale to uz sme mimo temy "zabeh" a o OZE ani nehovoriac
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11082
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 11 zář 2019, 23:49

"Hučení" převodovky způsobují tvarové nepřesnosti na tvaru zubů(evolventě) při vzájemném odvalování zubů, protože díky ceně se málo používá odvalované frézování i broušení a obrábí se tvarovými frézami a kotouči,někdy i bez broušení po kalení, navíc se zakalená ozubená kola neleští. Dříve se převodovka zabíhala, po záběhu ve středu zubů vznikly vyleštěné tz. "zrcátka", dnes postačí použít vysokozátěžový olej vyšší viskozity.
Příklad z praxe, do zaběhnuté převodovky Trabanta(byla tichá) po výměně volnoběžky(nové ozubené kolo 4. stupně) s novým hučela jak piliňáky, náplň Super Mogul(motorový olej) se vyměnila za PP 90(kdyby nestačilo PP 90H) a hluk zmizel jen záběh trval min. 2x tak dlouho. Super Mogul(namísto předepsaného PP 80) se používal proto, že minimálně zvyšoval valivý odpor na zubech i v ložiskách ale ještě na zubech nedocházelo k potrhání olejového filmu(ani na zubech diferenciálu který byl ve shodné skříni) jako u minerálních olejů(zkušenost a praxe sporťáků) a mou praxí potvrzená. Takže se snížila spotřeba a zvýšilo zrychlení i maximálka( s "přihráblým" motorem +100 km/hod na trojku).

P.S. Korkový prach(větší zrnitost by mohla zlikvidovat ložiska) fungoval shodně jako aditiva v kvalitních olejích.

P.P.S. Nesouhlasím, ZKL ale pouze ručně skládané nikoli sériové v tolerancích C(dvoutakt) B (čtyřtakt s centrálním mazáním). Sériové valivá ložiska se dnes vyrábí v rozšířené toleranci B a ta je na dvoutakty malá, při vysokých otáčkách se trhá v ložiscích olejový film a ložiskové dílce se odvalují "nasucho" a vydírají se resp. "šišatí se" odvalované segmenty(kuličky, válečky) se všemi důsledky.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 865
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 13 zář 2019, 19:11

tolerancie lozisk predpisuje vyrobca, a ci C pre 2T a B pre 4T nie je az tak podstatne, zalezi od pouzitia a hlavne kde a v com su zalisovane, nejaky vplyv asi budu mat aj druhy namahania (staticke, dynamicke) ... Ked uz sme u trabanta - vacsina lozisk vratane tych na vrtuli ci loziskach na nabojoch kolies su C3.
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11082
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 14 zář 2019, 01:07

Montážní tolerance ložiska je závislá na mazivu a tepelném namáhání. Uložení ložiska předpokládám vždy "lidské" H7/p6 resp. H7/n7 u Al slitin, takže není nutné kalkulovat s deformací jiným uložením. Pokud to šlo tak jsem upřednostňoval rychloběžné ložiska s trvalou náplní(LV 2.3) tj. zatěsněná pokud možno elastomerem. Pro lenocha v běžném provozu fungovala bezúdržbově nafurt.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4061
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od petrp » 25 zář 2019, 09:28

Ve svatém jménu Ochrany klimatu
V oblasti životního prostředí se žádná podzimní ospalost nekoná. Týden ve světě začal s překvapivými informacemi z ochrany klimatu na summitu v New Yorku, v domácích luzích čistkou v rozkladové komisi energetického regulátora.
Nadto vláda řešila přidání další miliardy ze státního rozpočtu na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Srdce ekologických aktivistů musí zaplesat: energetika se konečně dostane z pevného řádu do chaosu!

Komu to však bude vyhovovat?

https://vladimirvlk.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=729075
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Beda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 863
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Beda » 26 zář 2019, 12:34

U nas v 50-tych letech bylo hodne jesterek, nase vyroba. Hodilo se to na kratke vzdalenosti. Potom prisel baterak z Bulharska, uvezlo to vic, delsi dojezd, jezdili jsme s tim z Pardubic do Horniho Jeleni, pres 20 km, jezdilo se i do mesta. Vse to potom zazdil nastup Multicar z DDR, s bulharama zakazali jezdit do mesta. Elektricke jen zvedaci voziky a tem zase dala pohulit Desta na plyn. Tim se vyvoj pohybovadel na baterky zastavil.....kde to za tu dobu uz mohlo byt.
V 50-tych letech take jezdilo hodne osobnich aut na propan, casem se to take zakazallo. Tak se zase obnovuje to co tady uz davno bylo, jen je to modernejsi.
Tak to chodi ode zdi ke zdi.
Znamej ma mensi zamecnickou dilnu, asi tri zamestnance, na strese ma solarka 30 kWp, kdyz to nespotrebuji stroje, pritapi s tim. Postavit solarko s pripojenim na sit jde dnes celkem jednoduse, ale kdyz chce vyuzit co nejvic elektriky doma, to stoji hodne penez. Ridici PC, do vseho namontovat topne spiraly na DC, akumulacni nadrz na nejaky tisic litru v topnem systemu, AKU nekolik stovek Ah. Je to potom asi stejne drahe jako solarka, mozna drazsi. Tak to delaji vetsinou jen lidi co to maji jako konicka. Uz dnes velke solarni elektrarny zacinaji vymenovat solarka za nove co maji vetsi ucinost, teda vykon, tak se budou muset postavit fabriky co to budou likvidovat.
Aby to potom nedopadlo jako s papirovejma pytlikama, ze zatizi pri vyrobe prostredi vic jak igelitovej. Uz ted nevedi co s plasovym odpadem....ted bylo v TV ze to k nam vozi z Albionu. Neco se rozjede, ale co potom s tim, recyklace je hodne pozadu. To same atomovky, co s pouzitym palivem?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4089
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 26 zář 2019, 20:07

Beda píše:
26 zář 2019, 12:34
U nas v 50-tych letech bylo hodne jesterek, nase vyroba. Hodilo se to na kratke vzdalenosti. Potom prisel baterak z Bulharska, uvezlo to vic, delsi dojezd, jezdili jsme s tim z Pardubic do Horniho Jeleni, pres 20 km, jezdilo se i do mesta. Vse to potom zazdil nastup Multicar z DDR, s bulharama zakazali jezdit do mesta. Elektricke jen zvedaci voziky a tem zase dala pohulit Desta na plyn. Tim se vyvoj pohybovadel na baterky zastavil.....kde to za tu dobu uz mohlo byt.
..
Nebolo by to nikde, zbytočne vyhodené peniaze. Ano, tie Jašterky mali význam na nádraží a podobne. Ale tlačiť tú technologiu do bežného života nemalo význam, pretože neboli vhodné akumulátory a i dnes je ešte s nimi problém.
Olovený aku má hustotu energie zhruba 40Wh/kg(vtedy mali asi aj menej) , dnešné lítiové sa dostali niekam na cca 200Wh/kg to znamená že aj dnešné moderné elektromobily so všetkou tou riadiacou elektronikou(ktorá vtedy nebola) by s oloveným aku mali dojazd 5x menší teda cca 50km?
Beda píše:
26 zář 2019, 12:34
..
V 50-tych letech take jezdilo hodne osobnich aut na propan, casem se to take zakazallo. Tak se zase obnovuje to co tady uz davno bylo, jen je to modernejsi.
..
Propan si ľudia montovali aj v 80tych rokoch a autá/úpravy sú dostupné, len sa ľudia do toho akosi nehrnú Nie je to dnes technický ani legislatívny problém.
Beda píše:
26 zář 2019, 12:34
..
Znamej ma mensi zamecnickou dilnu, asi tri zamestnance, na strese ma solarka 30 kWp, kdyz to nespotrebuji stroje, pritapi s tim. Postavit solarko s pripojenim na sit jde dnes celkem jednoduse, ale kdyz chce vyuzit co nejvic elektriky doma, to stoji hodne penez...
Každý nainštalovaný 1kWp ti za rok vyrobí zhruba 1000kWh elektriny. Keď ti dá niekto cenovú ponuku tak si môžeš spočítať návratnosť.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11082
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 26 zář 2019, 21:25

S propanem je ten problém, že teče, bouchá a má velké difůzní schopnosti a je těžší než vzduch takže rizikovost provozování je násobně vyšší než u kapalných PHM. Viz. zákazy parkování v podzemí i vyhozené do vzduchu RD(postačí v základech lahev 10 kg a staré gumové připojení hadicí z SBR, tj. běžně prodávané tz. zahradní). PB se do dnes používá ve VZV ve velkých halách, protože jejich výfukové plyny jsou podstatně méně toxické i smradlavé jak od PHM a vydrží makat po celou směnu na rozdíl od bateriových.

Beda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 863
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Beda » 27 zář 2019, 08:19

Ty stare jesterky meli NiFe AKU, sice velke, ale vydrzeli dlouho. Jezdili i po meste.
Ty bulharske uz byl pokrok, na jedno nabiti 50 km jako prd, melo to volant, razeni rychlosti, pedaly jako auto...uz moderni stroj na tu dobu.
Ten plyn se do aut montoval i v 50 letech, potom to zakazali a muselo se to demontovat.
Kamarad mel na plyn nejakou starou Tatru s valnikem, neco jako Skoda 1202 s valnikem a v 60-tych letech mu to znarodnili....
Jasne ze to bylo stavene na tehdejsi technice. Ja to napsal ze uz od 50-tych let se zacalo s pohonem na elektriku a plyn, zastavilo se to az na zvedaci voziky. kdyby se vyvoj nezastavil, mohlo se to dal rozvijet bylo by to jinde. Ted delaji ze objevuji ameriku...
Tenkrat byla jina doba na ten plyn...benzin byl v 50-tych letech na pridel, jinou barvu mel pro obyvatele a jinou pro fabriky...jako za valky v anglii...
Nekdy v 70-tych letech na nabijeni VZV byla rychlonabijecka z CKD Praha, melo to figl ze to nabijelo stridavym proudem, jedna pulvlna sla bez omezeni a druha pulvlna mela 1/10 nabijecicho proudu a to omezovalo plynovani.....tak uz bylo i rychlonabijeni...take se vyvoj zastavil.....

Stejne si neumim predstavit nabijeni...tady je rada panelaku 12 pater, kazdy 145 bytu, nekolik stovek aut, nejsou mista na parkovani, kdyz udelaji desitky mist pro nabijeni, zase to sebere mista na parkovani. Bude to snad na poradi jako v bance, vezmes si listek kde bude doba a budu nabijet treba ve 3 rano. Treba jednou budou u kazdeho mista na parkovani nabijecka...Postavilo se tady par druzstevnich garazi, dve podlazi, prestalo se, u jednoho baraku se objevila zelezna stavba s vytahem, podobne regalu, beze sten, strechy a parkuje se v nekolika patrech...take jen jeden pokus. U obchodniho centra ja podzemni stani, okolo 500 mist, uz to byva plne...tak aby se videlo kde je volno dali tam letos zarovky, zelenou, cervenou, parkovani zadarmo jednu hodinu, nedavno dve..
Tak udelaji parkovani na hodinu za stovku????? Uz mame Tesco co ma solarka na cele strese, jenze tu elektriku sezere sam obchodak, klimatizace, chladici vitriny, svetla

Porad se povida o udrzitelnem zivote, ale nikdo nedokaze naridit aby se to vse rozvijelo najednou...mozna ze ta EU prestane hlidat jak ma vypadat rohlik a budou se zajimat i o jine veci.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1288
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 27 zář 2019, 18:15

Omezení aut je jednoduché, vytvoří se zóny pro rezidenty a ostatní co tam nemají trvalý pobyt mají smůlu. Rezident může mít jedno auto, protože za dvě by za rok zaplatil už jako za nové.

A už to začalo, v Brně or 30.9.

Dobrý den, totalito, dlouho jsme tě neviděli, kdes byla?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4089
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 27 zář 2019, 19:30

Beda píše:
27 zář 2019, 08:19
Ty stare jesterky meli NiFe AKU, sice velke, ale vydrzeli dlouho...
Ešte horšia hustota energie ako u tých olovených aku.
Ni-Fe 19-25Wh/kg https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–iron_battery
Jasne ze to bylo stavene na tehdejsi technice.
Regulátory a ovládanie by snáď ani nebol taký problém, veď s tým žili tie Jašterky. Problém je tá kapacita a tá sa nedá umelo urýchliť, resp len veľmi málo. Aj dnes nám stále ohlasujú revolučné akumulátory ale pritom sme sa už roky významne nepohli. A ten vývoj je podporovaný výrobcami telefonov, ručného náradia, počítačov a stále nič významného nevymysleli. Keď dáš dva razy tolko do výzkumu, tak to síce trocha urýchli, ale nie dvojnásobne. Niekoho skrátka musí napadnúť nejaká nová finta a to sa nedá kúpiť(a ten nápad zodpovedá úrovni danej doby).
Stejne si neumim predstavit nabijeni...tady je rada panelaku 12 pater, kazdy 145 bytu,

Niekde bola fotka z Norska, ako sa ľudia preplietajú na chodníku medzi predlžovačkami natiahnutých z okien činžiaka do elektromobilov na okraji cesty.(nemôžem ju nájsť)

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti