Stránka 7 z 8

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 10 srp 2020, 20:15
od petrp
Ale to nikdo nerozporuje... :D :nahoru:

Jen bych to upřesnil:
...Tam behá neutrálnymi neutronmi dopálená voda, čo si efektívne schladí žáhu a vyfučí pri manuálnej práci krútením turbínou...
Alchy to napsal obrazně, ale aby se toho někdo nechytil - místo vyfučení se nechá zase natlačit zpátky a zase dopálit a tak dokola. Svatá trpělivost... :lol:

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 21 srp 2020, 13:33
od Alchymista
https://politikus.ru/video/130776-ofici ... 28561.html
https://misis.ru/university/news/science/2020-08/6898/
Ruská beta-rádioizotopová batéria schopná pracovať najmenej 20 rokov. Ruským vedcom sa podarilo zvýšiť výkon batérie desať krát a znížiť cenu na polovicu.
Na rozdiel od klasických termálnych rádioizotopových zdrojov s plutoniom 238Pu pracuje s nikom 63Ni (polčas 100 rokov) a princípom funkcie sa podobá slnečným batériám, ale na rozdiel od svetla je ožiarená elektronmi z betarozpadu 63Ni (dá sa ale použiť napríklad i i trícium 3H). Rádioaktívneho niklu je v "súčiastke" dosť - uvádzajú aktivitu štruktúry 10Ci/g, a aktivita 63Ni je 59Ci/g.
Objav/vynález spočíva v kanálikovej štruktúre aktívnych PN prechodov, čo výrazne zvyšuje efektivitu pri interakcii prechodu s hmotnými časticami (elektronmi).
IMHO - v kanáliku dokážu opakovane využiť aj "odrazené" elektrony a kanáliky zvyšujú "efektívnu hrúbku" aktívneho PN prechodu.
«Выходные электрические параметры предложенной конструкции составили: ток короткого замыкания IКЗ — 230 нА/см2 (в обычной планарной — 24 нА), итоговая мощность — 31нВт/см2, (в планарной — 3нВт).
Skratový prúd 230nA/cm2 (v klasickej konštrukcii 24nA), výkon 31nW/cm2 (klasická planárna konštrukcia 3nW).
Podľa obrázku možno rozmery "batérie" odhadnúť na 2,5x3cm, takže dva aktívne povrchy (63Ni medzi nimi vo forme folie alebo "keramického" výlisku) by mohli mať rozmer ~2x2,5cm a celkovú plochu 10cm2. Hmotnosť baterie by sa z rozmerov dala odhadnú na cca 10gramov. Takže celková aktivita 63Ni by bola okolo 100Ci, čo zodpovedá asi dvom gramom 63Ni - a v prepočte - aktivite asi 100 gramov rádia 226Ra (HODNE! napriek tomu je to relatívne bezpečné - tie krycie "pliešky" predstavujú pre elektrony aspoň tak 50-100 polovrstiev ).
DSC_4309_b.jpg
DSC_4329_.jpg
https://www.researchgate.net/publicatio ... evaluation
v PDF píše: Consequently, the following values were obtained for the developed
3D diode structure: the short-circuit current Isc=2.4 µA, the opencircuit voltage Voc=0.43 V and the maximum power Pmax=0.6 mW.
The value of the filling factor was 0.53.
The-I-V-characteristics-of-an-experimental-3D-BVC-structure-a-the-initial-3D-diode.png

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 13 zář 2020, 20:04
od skflanker_
Ad plynové turbíny pre výrobu elektrickej energie:

https://youtu.be/OAGqOyfBZH0 zverejnené 13.09.2020, dĺžka videa 8:18 min.
Ruská firma Saturn vyrobila výkonnú plynovú turbínu kde mali doposiaľ "monopol" iba Siemens a GE (General Electric)
Z dôvodu aby Siemens / GE neprišli o ruský trh boli / sú ochotný v Rusku komplet lokalizovať výrobu svojich výkonných plynových turbín = komplet výroba v Rusku, ako Nemecký Siemens tak aj USA firma GE
Podľa videa je ruská nová turbína výkonom porovnateľná ako západné, ale hlavne je menšia / ľahšia = schopnejšia transportu do ťažko prístupných miest.

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 14 zář 2020, 22:09
od Tomas BB SK
Alchymista píše:
10 srp 2020, 12:30

Ale tam vlastne žiadni atomoví elektróni nebehajú.
ale behaju a nie je ich malo. lenze oni svine su špioni v utajeni a tak trochu aj transgender s krycim nazvom "beta"

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 14 zář 2020, 22:35
od Alchymista
Tak títo sa k elektrickému vedeniu ani nepriblížia, pretože proste nevylezú z palivovej tyče. A čo sa týka počtov - povedzme - je ich ako dane platiacich spoluobčanov...

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 25 lis 2020, 23:38
od kenavf
Tým Jiřího Dědečka ale objevil v zeolitu katalyzátor, který dokáže přeměnit metan přímo na metanol pomocí molekulárního kyslíku s uspokojivou efektivitou
https://sciencemag.cz/metanol-z-metanu- ... efektivne/

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 04 pro 2020, 16:54
od Beda
Budou elektroauta.......

TY AKU za asi 5 let prijdou o 50% kapacity, tak se vykoumalo jejich vyuziti jako stabilni AKU kde by jeste 5 let fungovali, treba ve spojeni se solarkama.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/455 ... etice.html

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 04 led 2021, 19:26
od Alchymista
Zaradiť medzi sledované záložky?

http://realisticka.cz/

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 11 led 2021, 19:25
od vojvoda

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 02:36
od kenavf
V jednej automobilistickej diskusii som narazil na následujúci príspevok a neviem či to je reálne, ešte som o takej úprave motoru nepočul.
petr r. (petrumr)
17. 01. 2021 08:55
..
V té době jsem měl 125p 1500 s dvojitým webrem
ne byl to weber, možná ho ještě mám na garáži, měnil jsem ho potom za pierburg, který dal chorvatsko i s lodí za 6L. Fiata jsem měl vymazlenýho třeba pouštění páry pod klapky jsem měl jenom já, spínač jsem měl na šajtrpáce, teploměr páry byl z tatrovky a elektromagnetický ventil z ify.
Parní kotel tam skoro byl, měděný trubičky kolem parohů a v nádobě žhaviče z bufiku, prostě co dílna dala,
https://www.autorevue.cz/benzin-na-prid ... howforum=1

Počuli ste niekedy o takej úprave benziňáku že by sa "púšťala para pod klapky" a tak znižovala spotreba? :shock:

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 08:47
od majod
ano je to mozne ale klesa tym zivotnost motora,do leteckych piestovych motorov sa v obdobi 2 sv vojny vstrekovala voda ,za ucelom zvysenia vykonu ale bolo to tiez obmedzene casom

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 08:52
od Alchymista
Čož je ale niečo o dosť iné, ako vpúšťať vodu (paru) do sacieho potrubia.
Navyše sa nevstrekovala voda, ale zmes vody s metylalkoholom.

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 08:53
od Tomas BB SK
bud para alebo voda... Ale to len na zavodnych specialoch a myslim ze to bolo aj tak zakazene... V zasade podobny princip ako vstrkovanie vody v leteckych piestovych motoroch. Zvysovalo to vykon. Velmi zjednodusenie povedane. Niekto to uz rozpitva podrobnejsie...

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 08:59
od palo satko
V zasade vstrekovanie vody do sacieho potrubia je stary vynalez a mali ho napr. motory nemeckych stihačiek. Jeho učinok je postaveny na tom, že nasaty vzduch, ktory bol stlačeny a tym aj zohriaty turbokompresorom sa ochladil pretože došlo k procesu premeny vstreknutej vody na paru. Teplo nasateho vzduchu sa spotrebovalo na skupenske teplo a tak sa zvyšilo množstvo vzduchu vo valcoch. Dalo sa to použit kratkodobo a zvyšovalo to vykom dost vyrazne až o 20%. Samozrejme aj aktualnu spotrebu paliva, pretože treba dodržat efektivny vahovy pomer vzduchu a paliva. Dokonca to jeden čas použivali turbomotory F1, dokial do nezakazali.
To čo opisuje chapik je kravina, lebo nema zmysel do sacieho potrubia pri atmosferickom sani vhanat paru lebo k ochladeniu nasateho vzduchu dochadza len minimalne a podla mna skôr dochadza k jeho ohratiu. Takyto vzduch nema teplotu presahujucu 100 C.
Otazka či mohol mat karburator weber je z ineho sudka. u vtedajšich Fiatov sa použili tzv. dvojite weber karburatory. Ludia si ich zhanali aj na polske Fiaty.
weber.jpg
weber.jpg (51.51 KiB) Zobrazeno 215 x
Ja som si dal do favorita namontovat karburator z Opla. vyžadovalo to len malu upravu a vykon stupol o cca 15 koni a spotreba o polovicu. Ale po rovine som išiel 170 km/h.Ale nič nie je zadarmo. Ked som išliel z Bratislavy do Prahy na Devet křižu som muslel tankovat. :lol:

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 09:05
od Alchymista
Čiže pravý opak toho, čo ten jedinec opisuje...

Mimochodom, vstrekovanie vody do sacieho kanálu, pred alebo za kompresor, za účelom ochladenia vzduchu, alebo pred turbínu za účelom zvýšenia prietočného množstva a ochladenia spalín, nie je len výsadou piestových motorov.
Používali to napríklad aj izraelské prieskumné Phantomy a potom lietali niečo tesne nad tri machy.
A používajú to "bežne" An-24/26 pri štartoch vo väčších nadmorských výškach alebo v teplom vzduchu (Afrika, Afganistán, stredná Azia...) Pre podobný prípad mali vstekovanie vody aj niektoré štvormotorové prúdové dopraváky (B707, Caravelle) .

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 11:37
od kenavf
U tej F1 to vstrekovanie vody fungovalo asi takto.
Vstreknutím vody sa ochladil nasávaný vzduch takže sa zlepšilo plnenie valcov. A dosiahlo sa že vzduch vo valci bol vlhkejší (tej vody nesmelo byť samozrejme veľa ale optimálne množstvo ktoré neznehodnotí zapalovanú zmes a horenie) takže po zapálení zmesi vo valci aj vplyvom premeny vody na paru sa dosiahol vyšší tlak vo valci a teda aj výkon.

Ale to čo ten pán urobil v tom Fiate sa mi akosi nezdá. Možno bola snaha využiť teplo výfukového potrubia? Ale ako by to dopadlo s horením zmesi a plnením valcov, to sa mi zdá skôr kontraproduktívne.
napríklad aj izraelské prieskumné Phantomy a potom lietali niečo tesne nad tri machy.
To ako vážne? Nad tri machy? :?:

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 11:47
od Tomas BB SK
myslim ze postaci zvlhcit vzduch vstupujuci do valcov. ono po dazdi si vsimnite ze auto ide lepsie...

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 11:56
od Alchymista
kenavf - Mali by to byť nejak izraelcami upravené RF-4E a koncom 70. a v 80. rokoch mali byť opakovane upravené tri kusy z dvanástich? dodaných.

Tomas - jednak stupne vlhkosť, ale hlavne - výrazne klesne teplota nasávaného vzduchu. Kľudne i viac ako o 20 stupňov... "Meteorologická" teplota sa totiž meria v tieni, takže nad oslneným asfaltom či betonom je pri "30 v tieni" kľudne 45-50° (a na dobre rozpálených leteckých stojánkach sme namerali 30 cm na povrchom i ku 60°C) a pri/po daždi spadne teplota vzduchu na 20-25°C.
Normálne rozdiely vo výkone motoru v závislosti na teplote vzduchu asi príliš nevnímaš, ale práve pri daždi je zmena teploty veľmi výrazná a veľmi rýchla, takže sa prejaví "krátkodobá pamäť".

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 12:09
od majod
mozno dokazal, ten panko v tom fiate, rozlozit tu vodnu paru na kyslik a vodik a tam je to kuzlo ze mu to zralo len polovicu benzinu,hahaha

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Napsal: 18 led 2021, 12:12
od palo satko
Aby bolo jasne. Vstrekovanie vody ma klasicky pribeh. Vynašiel ho Madar a prvy kto ho prakticky využil bol Sovietsky zväz u pasoveho traktora SChTS-NATI vyrobaneho od roku 1937, ktory mal štandardne namontovaný motor na petreum so vstrekovaním vody. :smich:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wassereinspritzung