Space X

Odpovědět
nevadiii
Redaktor
Příspěvky: 313
Registrován: 01 dub 2017, 19:20

Re: Space X

Příspěvek od nevadiii » 31 bře 2021, 18:39

Skeptik píše:
31 bře 2021, 11:54
Nicméně asi to bude nějaký podivný způsob vývoje, protože po explozích SN8; SN9; SN10 a SN11 byla výroba SN12; SN13 a SN14 zastavena a již vyrobené části sešrotovány.
Niektore "prototypy" boli uz dopredu ohlasene s tym, ze nepoletia. Mali sa stavat vylucne za ucelom ladenia vyrobneho procesu niektorych casti. Musk to hovoril bud v decembri alebo januari, presne si nespominam.
Moc dovodov na Muskovej strane kvoli vybuchovaniu zatial nevidim. Tu ide o to, ze ak to jedneho dna zacne lietat, tak si ostatne krajiny, co sa tyka vynasania nakladu na obeznu drahu, jednoducho neskrtnu. Ktora krajina ma porovnatelny nosic? Nech mu to vybuchuje aj dalsie dva roky vkuse. Ak to pocas nich doladi, tak ma celosvetovy monopol. On ich neplanuje posielat hore po jednej mesacne. Ma ich sekat ako bata cvicky, este rychlejsie ako falcony. S takym "vozovym parkom" bude moct robit dalsich stratovych firiem, kolko bude chciet. Co s tym bude schopny spravit? Napriklad bude schopny do roka vybudovat siet hotelov okolo zeme. Atd atd atd. Len prieskumne satelity, co to bude schopne vynasat na obeznu drahu, sa nikto nemoze cudovat, ze mu za to cvaka armada. Ak sa co i len jeden ujde aj pre vedu, tak to bude doslova skok o svetelny rok vo vyskume vesmiru.
Sila v tele, svetlo v srdci, pokoj v mysli.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Space X

Příspěvek od Alchymista » 31 bře 2021, 19:12

Čo sa týka SkyEurope - Podľa niektorých zamestnancov tam boli také tunely, že podaktoré snáď viedli aj štvrtým rozmerom.

SpaceX - pravdepodobne nemajú dostatočné politické krytie. Takže do neba neporastú ani náhodou.
Musk sa chce osobne dostať na Mars, tomu je podriadené takmer všetko.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6218
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Space X

Příspěvek od martanus » 31 bře 2021, 19:16

Space X je zakamuflovaná NASA2. Většina financí jde od státu.
A taky jde o to že když vzniknou nějaké škody a nehody nepoškozuje se renomé NASY.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Kalinac
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1051
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Space X

Příspěvek od Kalinac » 01 dub 2021, 00:42

Nevíte , na kdy je ohlášeno další pokračování světelné show Startshit ?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Space X

Příspěvek od Alchymista » 01 dub 2021, 01:10

Stavajú SN15...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1947
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Space X

Příspěvek od bacil » 01 dub 2021, 01:13

Navíc to jeho padání je spojené se spoustou měření, které se pak předhodí AI. To co dnes už člověk nedokáže, nahradí stroj, ale potřebuje data, mnoho dat z nepovedených pokusů.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Space X

Příspěvek od Alchymista » 01 dub 2021, 01:17

Takže príčinou zrejme bola kombinácia vetra a nenaštartovaného motora, čím sa stroj dostal mimo vyhradený priestor a mohol ohroziť cenné pozemné vybavenie - nasledoval autodeštrukcia.

bacil - súhlasím
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 4184
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Space X

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2021, 07:09

Kalinac píše:
01 dub 2021, 00:42
Nevíte , na kdy je ohlášeno další pokračování světelné show Startshit ?
Ohlášené to ještě nebylo. Nicméně SN15 začali stavět v listopadu 2020 a u předchozích demonstrátorů 2. stupně Starshipu jim to od zahájení stavby do exploze trvalo cca 7 měsíců. Explozi SN15 tedy lze očekávat někdy na přelomu června a července.
Zajímavé bude, zda SN15 bude mít opět redukovaný počet motorů na 3, a nebo zda už bude mít plnou motorizaci tj. 6 Raptorů. Myslím ale, že redukovanou, a že i SN15 bude demonstrátor pro "poskakování v atmosféře".

Kromě toho se staví i demonstrátory 1. stupně Starshipu ... BN1 (neletový) a BN2 (snad letový).
BN2 by se měl na rampě objevit snad koncem dubna 2021. Opět bude zajímavé, zda BN2 bude mít plný počet Raptorů (28), nebo redukovaný (objevil se počet 20, ale protože bude startovat bez 2. stupně a s omezenou zásobou paliva, tak to může být i významně méně).
V každém případě bude zajímavé, jak bude větší počet Raptorů fungovat ve stísněném prostoru trupu Starshipu.

Kdy bude startovat kompletní Starship (1. stupeň snad BN3, 2. stupeň snad SN20) se samozřejmě ani netuší.

Jinak Space X není "NASA2", ale skutečně soukromý projekt ... který je spolufinancován státem (USA). Nicméně co-financing ze státu nesmí přesáhnout 1/3 vývojových nákladů (v současnosti je to mnohem méně).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2389
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Space X

Příspěvek od k42 » 01 dub 2021, 08:24

V každém případě je na těch testech divné, že vlastně při všech výbuších byly na vině nefunkční Raptory, a že tedy místo vybuchování těch létajících čud - a nebo alespoň souběžně s tím - nedělají rozsáhlé pozemní testy Raptorů. Není přece normální, aby postavili nový SN?? a pak tam po statických testech motorů nějaké Raptory museli měnit před letem.

Přeloženo do "techničtiny" to znamená, že Raptory jsou natolik "syrové", že nemají ani základní představu o modelech spolehlivosti, o průběžném testování, o projektované a řízené životnosti. Takže uvažovat s těmito motory o nějaké "znovupoužitelnosti" je prostě směšné, v této fázi.

Celkově vzato, nemyslím, že odpovědí na známá úskalí Ciolkovského rovnic - tím myslím poměry hmotností a tahu, které vedou ke konstrukci vícestupňových raket, aby poměr celkové hmotnosti čuda a vyneseného nákladu byl snesitelnější - je konstrukce takové megaobludy BN? + SN??. Je to v podstatě zakuklený Space Shuttle/Eněrgija-Buran, jen v jiném provedení. Raketová technika je radikálně něco jiného než letectví, a odolnost materiálů zkrátka není taková, aby nutné teploty a tlaky vydržely motory ekonomicky snesitelný počet start/přistání cyklů. Kromě toho, jak bude projekt postupovat, všechno bude "těžknout", protože se ukáže, že pro to a to je potřeba přidat tamto a tamto, a nakonec váhové poměry čudo/náklad budou absurdní. A spolehlivost každou přidanou složitostí bude zákonitě klesat, tím budou stoupat revizní a servisní náklady, ... Ukáže se, že opravdu "není oběd zadarmo".

Rozhodně je to velmi riskantní cesta vývoje - může být i úspěšná, pokud se stane zázrak a objeví se lepší materiály. Možná opravdu vede cesta přes zvětšování - jako u jaderné fyziky, kde pokud se nedosáhne kritického množství, "nic zvláštního se neděje". To se ukáže časem.

Ale spíš věřím v onu "Fordovu cestu" - laciné pásové výroby velmi jednoduchých a vyspělých jednorázových raket - než v takovéhle komplikované vymyšlenosti. V minulosti se to vždy ukázalo lepší, s menšími riziky a ve výsledku mnohem efektivnější a celkově levnější. Asi by zkrátka bylo lepší, postavit megafabriku - výrobní komplex - na jednorázové rakety, kde by maximálně zjednodušené a vyspělé "stavebnicové" modulární rakety vyráběly vysoce robotizované linky, časem zapracovat na evolučním vylepšování, úspoře drahých materiálů a komplexní recyklaci, poladění "projektované životnosti" atd., než se pokoušet o takovéhle megačudo.

Muskovo megačudo, až slavně uspěje, tedy pokud ano, bude jen to samé jako raketoplány, jen v bleděmodrém. Váhové poměry nutně budou stejné, a složitost také - protože to řeší stejné zadání téměř stejným způsobem. Revizní náklady a všechny problémy s tím spojené budou tím pádem stejného druhu. Jen polepšené o 40+ let vývoje - tedy o mnoho ne, protože v materiálech se toho za tu dobu moc neudálo. Zlepšily se počítače a do jisté míry defektoskopie, ale nic dalšího. Kapalný kyslík je pořád stejný, místo vodíku nebo petroleje mají metan, což je do určité míry horší, protože s kapalným metanem jako raketovým palivem není 70+ let zkušeností. A co se týče možností případné záchrany posádky, je nulová - to už i raketoplán na tom byl lépe, to bylo aspoň trochu letadlo...

To je stejná otázka, jako zda postavit jednoho PzW. V Tigra nebo 30 (nebylo to nákladově spíš 100?) T-34/85... Přes komplikovanost a "odolnost" toho prvního stejně oboje dost často vybouchne do hodiny po složení z nákladního vagónu.

Propagandisté blábolí o Tesle, kde "také Musk jako první... ačkoliv všichni tvrdili, že to zatím nejde, jelikož baterie". Jenže jediný Muskův výsledek s Teslami je ten, že se ukázalo, že to nejde. Což není zatím vidět, dokud elektročud není nad 1% kromě normálních aut. Protože je to zkrátka neúměrně drahé, baterie jsou 1000x horší než by bylo potřeba, a navíc - a to je z praktického hlediska nejdůležitější - není vybudovaná infrastruktura elektráren, rozvodů a nabíječek. Stávající rozvody mají agregaci 1:5 až (v Mjůrice, kde je to korporátně vykradené a přetížené) 1:20, a výkonově jsou nejméně 2x poddimenzované, i kdyby tam žádná agregace nebyla. Elektrárny a (PR - protože je to jenom jako, ne pro všechny) sítě nabíječek se dají postavit za 2-5 let, ale rozvody - vedení a transformátory, měnírny, rozvodny - se samy nepostaví a nezakopou, a bude to trvat 50 let, než by to vyhovělo plošně. Přes to zkrátka nejede vlak...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host