Toto je druhý prototyp - prvý mal "menší problém" pri pristátí v roku 2013
dopadol v skutočnosti takto:
Pristávanie na lyžinu bývalo bežné prevedenie podvozkov niektorých raketoplánov(asi nieje priestor pre pneumatiku v trupe a ušetrí sa tým hmotnosť)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Chaser#HistoryThe historical antecedents of the Dream Chaser in the U.S. go back to the mid-twentieth century X-20 Dyna-Soar concept of 1957 and the 1966 Northrop M2-F2 and Martin X-23 PRIME lifting bodies.[12][13] Its design is derived from NASA's 1990 HL-20 lifting body design which was itself similar to the 1970s Soviet Spiral, which in turn was considered by NASA engineers as influenced by the late 1960s HL-10,[14] and the Soviet Mikoyan-Gurevich MiG-105 military spaceplane concept,[15] a spaceplane studied as a means to develop a Soviet counterpart to the US's X-20 Dyna-Soar.
EDIT:skflanker_ píše: ↑12 zář 2017, 12:54Firma Sierra Nevada Corporation realizovala pozemné skúšky Dream Chaser
http://youtu.be/jeMndeNG7cw zverejnené 24.08.2017, dĺžka videa 2:46 min.
Ten přelétávající "orion" (Australian P-3 Orion) je vidět na videu, co jsem tu dával, čas od 13:20 https://youtu.be/yIXczqJknEE?t=802.The Bor-4 performed 4 spaceflights between 1982 and 1984, in particular the first flights were spotted by
Australian P-3 Orion aircrafts made available to Western analyzer a lot of photos regarding this brand new
spacecraft.
In particular the odd shape of Bor-4 attracted the NASA Langley designer and influenced them during the
design development of a new transportation vehicle called PLS (Personnel Launch System) in mid 80’s that
later become HL-20 (Horizontal Landing 20, no connection with the previous NASA program HL-10 of late
60’s)
Společnost ARCA postavila revoluční raketový motor typu aerospike
Len si tam mohli odpustiť chytrosti tohto druhu.
To si asi Koroljov,Braun a spol, len tak z plezíru zmysleli ,že prečo by sme stavali jednostupňové rakety, keď lepší biznis bude s viacstupňovými.A ani nedokázali unifikovať veľkosti trysiek prvého stupňa a tretieho stupňa rakety.přístup vícestupňových letů se prosadil nejen kvůli vynášení velkých nákladů a masochismu kosmických agentur, které zřejmě prostě chtějí platit hodně peněz za lety do vesmíru. Dalším důvodem je to, že motory prvního stupně často nejlépe pracují v podmínkách u zemského povrchu. Když se raketa dostane do větších výšek, tak už s těmito motory taková sláva není. Proto mají stupně vícestupňových nosných raket nejen různé tvary, ale i různé motory.