Obecné zajímavosti

Odpovědět
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 863
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od bacil » 14 zář 2018, 12:45

V podstatě mám jenom tupé a blbě nabroušené vrtáky, samá levná čína. Díra, kterou když vrtám do kastle auta (letos jsem pár děr navrtal, nějaké vylepšení), vypadá v podstatě stejně i se stopami po poskakujícím vrtáku při držení vrtačky jednou rukou. Má dokonce i límeček směrem ke mně, jak sklíčidlo a ruka hází.

Kdybych tu diru vrtal já se svým nářadím zevnitř, vypadala by prakticky stejně.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2912
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od skflanker_ » 14 zář 2018, 20:18

Polite píše:
14 zář 2018, 10:35
...
Dôležité sú piliny z vŕtania...majú vŕtačky odsávanie, alebo akým spôsobom sa zachytávajú vzniknuté piliny štandardne pri vŕtani vnútri ? Ak je to náročné riešenie, tak páchateľ v kozme musel improvizovať a treba tie piliny nájsť..ak to teda vŕtal niekto hore.
Tak toto zaujíma aj mňa - ak sa vŕtalo, určite vznikol odpad = hore v beztiažovom stave malé kovové piliny je veľmi nebezpečný stav = dýchanie alebo elektronika. Pri prípadnom vŕtaní by sa logicky muselo použiť odsávanie = inak by si sám vrtajúci mohol ublížiť vdýchnutím.
Alebo magnet = ak je ten materál lode magnetický.

QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 5603
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od QVAK » 14 zář 2018, 20:37

Pánové, kdyby vrtali tak přes izolační rohož která fungovala jako stěrák takže moc špon do vnitřku neprošlo a drtivá většina byla nejspíše následně včetně těch z rohože vysátá ven. Samoúklid i když odsávání vrtačky beru jako jistotu. Jinak se v kosmu vrtat (pilovat, obrábět) nedá. Otázkou je zda je odsávání součástí vrtačky nebo příslušenství.

Beda
Redaktor
Příspěvky: 399
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Beda » 15 zář 2018, 10:54

QVAK píše:
14 zář 2018, 20:37
Pánové, kdyby vrtali tak přes izolační rohož která fungovala jako stěrák takže moc špon do vnitřku neprošlo a drtivá většina byla nejspíše následně včetně těch z rohože vysátá ven. Samoúklid i když odsávání vrtačky beru jako jistotu. Jinak se v kosmu vrtat (pilovat, obrábět) nedá. Otázkou je zda je odsávání součástí vrtačky nebo příslušenství.
Na nejake dlouhe vysetrovani ktere stejne k nicemu nepovede je tam cas vzacny a drahy.

Urcite tam ted na kazdy kout namontujou kamery a ztrati vsechno soukromi.
Maji stanoveno i pro mimoradne opusteni pro nemoc, si to all plati strana co o to pozada, novou lod a start. To jsou nejake desitky milionu USD. Asi to tak musi byt, nekdo by chtel na zem treba na zarazene prdy.

Bezi tam klimatizace, tam budou filtry, muzou je poslat na zem ke kontrole a ne je nechat shoret jako odpad v atmosfere. Rozdelit na nekolik casti a poslat na ruzna mista ke zkoumani. Dost mozna vrati na zem i all odpad. Na zemi se v tom muzou prehrabovat, nahore by je to odvadelo od prace.

QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 5603
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od QVAK » 15 zář 2018, 10:59

Beda,
Musk před časem po úspěšném startu jeho těžké rakety, prohlásil, že by on dokázal na stanici létat namísto Rusů a tak dle komentářů i omezit jejich kosmický program. Další směr pro spekulace.....

honzajan
Redaktor
Příspěvky: 162
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od honzajan » 15 zář 2018, 12:06

Malý dotaz . Musk tam lítá čistě za svoje , anebo mu NASA platí ? A kolik ? Vyjdou rusové levněji ? Anebo jako vždy , jde v první řadě o politiku a prachy , tak rusy vyštípeme ať to stojí co to stojí . Nechtěli amíci náhodou ukončit spolupráci na stanici ?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2992
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od petrp » 15 zář 2018, 12:13

Určtě nelítá všechny lety "za svoje" a kolik mu kdo platí se zcela jistě nikdy nedozvíme... :wink:
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

k42
Redaktor
Příspěvky: 134
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od k42 » 15 zář 2018, 15:22

Ad Musk a Space-X:

On je značný rozdíl mezi raketovými nosiči pro vynášení nákladů a pro vynášení lodí s posádkou. Jde o spolehlivost, o míru redundance systémů, velikosti přetížení a chvění... prostě o plno věcí. Nákladní nosiče jsou mnohem levnější, méně testované, méně spolehlivé jaksi už z návrhu - nepočítá se s takovými redundancemi systémů. Také jde o připravenost - lidé nemohou sedět v křeslech hodiny a hodiny, starty se nemohou odkládat několikrát a několik dní, když neprojdou nějaké testy... což nákladu nevadí.

Jinými slovy, když má Space-X hotovou raketu o určité nosnosti a kabinu, která je schopná se k ISS dostat s nákladem, tak k vynášení lidí je ještě velmi dlouhá a velmi drahá cesta. Tohle řeší moderní modulární projekty, které umožňují s jistou unifikací systémů a dílů sestavit nosič přímo na míru, na požadovanou spočítanou spolehlivost, připravenost, ... Rozdíl mezi nákladní a osobní raketou je dobře vidět na ceně projektů - co dělá Muskův Space-X a NASA...

... i když, ideologie (v tomto případě "výjimečnost a nepostradatelnost" z "land of the free home of the brave") někdy rozhoduje, životy jsou "levné", takže když mohl Koroljov posadit Gagarina a další do rakety, přímo vycházející z balistické R-7, proč by to nemohl Musk nějak zmuskovat, že.

QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 5603
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od QVAK » 15 zář 2018, 21:19

Musk je PR ksicht privátního kocilia Fy. jež se živí plněním státních grantů. Rozdíl mezi grantem a zakázkou je ten, že u grantu jsou výsledky nedílným vlastnictvím řešitele (zadavatel do využití nesmí mluvit) a u zakázky je ve vlastnictví zadavatele který rozhoduje o jeho dalším využití (např. materiálová revoluce z výzkumu pro projekt Apollo). Takže US stát ze svých prostředků zajišťuje vědecký, technický a technologický pokrok pomocí dvou rovin. Granty (Musk, VŠ, dva kartery zbrojařů) z nich se vyplatí privátu těžit rentu a zakázky (NASA) kde se to privátu nevyplatí (např. řízení kosmických sond, koordinaci a vyhodnocování kosmického výzkumu a pod.).
Takže Musk je liberalistická varianta NASA ve smyslu základní teze liberalizmu "privát je vždy rentabilnější než stát" která privatizuje státem vynaložené náklady na vědeckou a výzkumnou i konstrukční činnost (granty) i zisky které tyto náklady vynášejí (např. vynášení nákladů pro ESA, prodej patentů a pod.).

P.S. Liberalistický systém řízení vědy a výzkumu vede ke stagnaci úrovně celé ekonomiky tak jako byla dříve v SSSR díky Výzkumným a vývojovým základnám (zakázaným městům) protože znemožňuje plošné šíření nových znalostí a technologií v celé ekonomice. Pouze její velmi malý výsek z nich těží rentu díky svému monopolu.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2358
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 16 zář 2018, 00:30

honzajan píše:
15 zář 2018, 12:06
Malý dotaz . Musk tam lítá čistě za svoje , anebo mu NASA platí ? A kolik ? Vyjdou rusové levněji ? Anebo jako vždy , jde v první řadě o politiku a prachy , tak rusy vyštípeme ať to stojí co to stojí . Nechtěli amíci náhodou ukončit spolupráci na stanici ?
Musk a niektorí ostatní súkromníci dostali/vyhrali ponuku od NASA že na ISS za určitú pevne stanovenú cenu vypustia určitý počet nákladných lodí s určitou váhou tovaru. Koľko budú tie štarty stáť samotného Muska je jedno, má na to určitý balík dolárov, nie je to tajná informácia a bolo to v médiách ale muselo by sa to pohľadať.
edit: https://cs.wikipedia.org/wiki/Commercia ... y_Services
Samozrejme až bude Musk schopný vynášať aj astronautov tak to rusom ovplyvní ekonomiku.
Amerika by mala byť schopná samostatne vynášať svojích astronautov už z princípu, aj keby to malo byť drahšie, či už z dôvodu nezávislosti, tak aj z dôvodu know how.
USA hovorilo o konci ISS v roku 2024.

P.S. Keby už aj všetko ostatné od Muska bola technologická bublina a "Ponziho schéma"(auto Tesla,Hyperloop) tak Falcon-9 to všetko pozitívne prebíja a v tom má veľkú zásluhu a progres, že dokázal znovapoužiteľnosť častí rakety. Ak sa ostatné kozmické agentúry nevyburcujú a nevyvinú znovapoužiteľné rakety tak ich pri živote budú držať len politické rozhodnutia/peniaze zo štátneho rozpočtu.

k42
Redaktor
Příspěvky: 134
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od k42 » 16 zář 2018, 06:30

kenavf píše:
16 zář 2018, 00:30
...Falcon-9 to všetko pozitívne prebíja a v tom má veľkú zásluhu a progres, že dokázal znovapoužiteľnosť častí rakety. Ak sa ostatné kozmické agentúry nevyburcujú a nevyvinú znovapoužiteľné rakety tak ich pri živote budú držať len politické rozhodnutia/peniaze zo štátneho rozpočtu.
Je velká otázka, zda je (či někdy vůbec bude) znovupoužitelný Falcon-9 opravdu provozně levnější, než jednorázový. Muskovu - a všeobecně žádnému "grantovému" - účetnictví se nedá přiliš věřit. Starší generace ještě má v živé paměti případ amerických raketoplánů, o kterých se dlouhá léta tvrdilo totéž, než skutečná pravda prosákla přes mohutnou propagandu a "kreativní" výpočty nákladů startů. Technologicky je to pochopitelně obdivuhodný kus práce a velký úspěch. Hlavně vysokorychlostní stabilizovaný návrat prvního stupně do atmosféry byl dloho považován za vysoce obtížně řešitelný. Ovšem podobným způsobem byl technologickým úspěchem i Space Shuttle.

Unifikovaná, modulární, roboticky vyráběná jednorázová raketa bude IMHO ještě hodně dlouhou dobu levnější, než "znovupoužitelné" koncepty - z důvodu vysoké ceny kontrol a revizí po přistání. Také přistání a doprava navrácených částí (zatím tedy jen prvního stupně) není zadarmo. Znovupoužitelnost vyžaduje také dražší materiály, o hodně vyšší stupeň redundance a téměř absolutní telemetrii, což je všechno velmi drahé. Nehledě na sníženou nosnost systému dle raketové rovnice, jelikož s sebou musí nést "mrtvou váhu" systémů a paliva pro návrat. Ale i kdyby všechna uvedená negativa převažovala (což je myslím dost nepochybné), pořád je Space-X znovupoužitelnost geniální PR koncept, o tom žádná (Musk může mávat PR vlajkou znovupoužitelnosti a v klidu sekat jednorázové Falcony jak Baťa cvičky na robotizované lince).

Možná se to někomu může zdát škarohlídské, konzervativní, nepřející vůči geniálnímu (v PR zcela určitě) Muskovi, ale v celém tom znovupoužitelném orchestru znějí stejně falešné tóny jako před 40-ti lety v případě raketoplánů. Stejné nadšení - hlavně ze strany laiků - a stejné věštění brzkého konce starých , jednorázových raket. Také stejně neprůhledné skutečné náklady.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2358
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 16 zář 2018, 10:17

k42 píše:
16 zář 2018, 06:30
...
Unifikovaná, modulární, roboticky vyráběná jednorázová raketa bude IMHO ještě hodně dlouhou dobu levnější, než "znovupoužitelné" koncepty - z důvodu vysoké ceny kontrol a revizí po přistání. Také přistání a doprava navrácených částí (zatím tedy jen prvního stupně) není zadarmo. Znovupoužitelnost vyžaduje také dražší materiály, o hodně vyšší stupeň redundance a téměř absolutní telemetrii, což je všechno velmi drahé. Nehledě na sníženou nosnost systému dle raketové rovnice, jelikož s sebou musí nést "mrtvou váhu" systémů a paliva pro návrat. Ale i kdyby všechna uvedená negativa převažovala (což je myslím dost nepochybné), pořád je Space-X znovupoužitelnost geniální PR koncept, o tom žádná (Musk může mávat PR vlajkou znovupoužitelnosti a v klidu sekat jednorázové Falcony jak Baťa cvičky na robotizované lince).

Možná se to někomu může zdát škarohlídské, konzervativní, nepřející vůči geniálnímu (v PR zcela určitě) Muskovi, ale v celém tom znovupoužitelném orchestru znějí stejně falešné tóny jako před 40-ti lety v případě raketoplánů. Stejné nadšení - hlavně ze strany laiků - a stejné věštění brzkého konce starých , jednorázových raket. Také stejně neprůhledné skutečné náklady.
Ale i kdyby všechna uvedená negativa převažovala (což je myslím dost nepochybné)
Máme nejaké nepriame signály že by negatíva prevažovala?

Zo začiatku sme boli skeptický , "či to dokáže 1.stupeň ubrzdiť" --ubrzdil to
"či to dokáže presne nasmerovať" --nasmeroval to
"či to dokáže ustabilizovať"--ustabilizoval to
"či sa jednotlivé bloky a súčiastky pri pristátí nepoškodia"- vyzerá že nie-či niečo potajme nevymenia nevieme dokázať ani poprieť

Jednorázové rakety sú prakticky tak isto komplikované ako Falcon, niečo ako boostre u raketoplánu síce vyzerá že je jednoduchšie ale cena toho tuhého paliva a ten sajrajt na ktorý to zhorí, tú výhodu mnohonásobne deklasujú.
Presná telemetria v dnešnej dobe je podstatne lacnejšia ako pred dvadsiatimi rokmi.
Zbytočná/mŕtva váha na palivo potrebné k brzdeniu, -zostáva stále ešte dostatočná nosnosť na "bežne" vynášané satelity. Nevyzerá že by bol kvôli tomu Falcon nejako extrémne veľkostne predimenzovaný. Takže nevyzerá že by tá znovapoužiteľnosť bola na úkor celkovej hmotnosti rakety.
Prázdny stupeň Falconu stojí cca 50 mil USD, náplň paliva cca 250tis USD. Takže cena paliva zanedbateľná.
"Použitie drahších materiálov na motory?"- Tie materiály nie sú lacné ale životnosť je možno už dostačujúca(známa je historka z testu ruského motoru keď motor išiel nepretržite mnoho hodín a test sa musel ukončiť, na otázku " či sa prepálila tryska alebo niečo prasklo" zaznela lakonická odpoveď "došlo palivo".
Takže potrebujeme ďaľší dôkaz a tým by malo byť "pristátie a štart v priebehu 24 hodín" a to by malo prebehnúť tuším ešte tento rok.


Možno by to chcelo ešte redukciu počtu motorov,prečo nevyvinú radšej mohutnejší motor? Možno je dôvod regulácia výkonu, možno je to žiadaná redundancia pri štarte.
Nebolo niekde už uvedené koľko toho paliva potrebuje na brzdenie? Nevedeli by sme to odhadnúť/vypočítať zo zmeny rýchlosti pri prvom brzdení a pri pristátí, so zohladnením hmotnosti prázdneho 1.stupňa?(aspoň orientačne)

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2912
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od skflanker_ » 16 zář 2018, 13:51

Vnútorná komisia RKK Energia ukončila vyšetrovanie lodi Sojuz MS-09
Vnútorná komisia závodu RKK Energia (РКК "Энергия") ukončila svoje vyšetrovanie ohľadom poškodenie lodi Sojuz MS-09 a svoje výsledky prezentovala Roskosmosu. Závod disponuje fotografiami ochranného tepelného štítu pred montážou a aj po montáži, kde nie sú žiadne náznaky poškodenia. Dané ochranné štíty sú montované na základe požiadavky NASA od roku 2012.
Po opustení výrobného závodu bola loď zabalená a čakala 180 dní na štart = to už nebola v závode, daná komisia týchto 180 dní nevyšetrovala. Komisia závodu RKK Energia nemá žiadne zistenia ani dôkazy aby preukázala vinníka.
Samotný Rogozin vyhlásil že je najskôr potrebné incident vyriešiť a až potom z toho vyvodzovať závery.
Zdroj https://ria.ru/science/20180916/1528643680.html z 16.09.2018

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4710
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 16 zář 2018, 18:27

kenavf - viac slabších motorov je u návratového stupňa veľmi dôležitých - pri štarte potrebuje ťah zostavy 500-1500 ton, pri návrate stupňa cca dvojnásobok jeho suchej hmotnosti, tj. ťah okolo 30-50 ton. Takže potrebuješ niekoľko motorov, aby si pri návrate mohol nechať bežať len jeden a dokázal ho ešte dostatočne škrtiť na zníženie ťahu (a väčšina kvapalinových motorov má už problém pri zaškrtení na viac ako 50%, nabiehajú nepekné javy ako kašlanie, nestabilných chod, pulzácie v komore...)
Takže "slabý motor" tam musí byť tak či onak - buď ako doplnok k silným, alebo ako súčasť zostavy mnohých slabých. Zostava mnohých slabých má ešte jednu výhodu - bezpečnosť. Falcon už splnil misiu aj s jedným "vypadnutým" motorom. Druhý dobrý jav je opraviteľnosť - ak motor nevydrží návrat, z hociakého dôvodu, môže byť ľahko vymenený. Tak isto v prípade poruchy pri návratovom manévri môže byť chybný motor nahradený iným, alebo dvojicou (IMHO čisto teoreticky, podmienok je tam celkom dosť a ich splnenie nie je jednoduché).

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2358
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 16 zář 2018, 19:09

Alchymista píše:
16 zář 2018, 18:27
kenavf - viac slabších motorov je u návratového stupňa veľmi dôležitých - pri štarte potrebuje ťah zostavy 500-1500 ton, pri návrate stupňa cca dvojnásobok jeho suchej hmotnosti, tj. ťah okolo 30-50 ton. Takže potrebuješ niekoľko motorov, aby si pri návrate mohol nechať bežať len jeden a dokázal ho ešte dostatočne škrtiť na zníženie ťahu (a väčšina kvapalinových motorov má už problém pri zaškrtení na viac ako 50%, nabiehajú nepekné javy ako kašlanie, nestabilných chod, pulzácie v komore...)
Takže "slabý motor" tam musí byť tak či onak - buď ako doplnok k silným, alebo ako súčasť zostavy mnohých slabých. ...
Tá stabilita chodu motoru možno bude lepšia v určitom percentuálnom rozsahu ťahu motora a pri nízkom výkone by nemusela byť stabilná. Ale zo začiatku z tohto dôvodu používali pre pristátie len jeden motor ale v poslednej dobe pokiaľ viem začali pristávať "na tri motory" , takže sa to asi zlepšilo.


Tu sú parametre letu 1. stupňa, či sa dá z ních odvodiť nejaká kinetická a potenciálna energia a množstvo potrebného paliva, to neviem.
-výška 70km ...rýchlosť 5800km/hod......oddelenie 1.stupňa
-výška 115km....rýchlosť 1900km/hod....1.stupeň sem vystúpal zotrvačnosťou na úkor rýchlosti(začína klesať)
-výška 52km......4300km/h.................zapálenie brzdiacich motorov(doteraz stupeň pádom naberal rýchlosť)
-výška 37km.......3100km/h................zhasnutie brzdiacich motorov(pokles rýchlosti o 1100km/h)
-výška 25km.......3300km/h................1.stupeň volným pádom naberal rýchlosť ale pod výškou 25km začal spomalovať
-výška 4km........1100km/h................zapálenie brzd. motorov
-výška 0km.........0km/h....................zhasnutie brzd. motorov

Zaujímavé že z výšky 37km do výšky 25km 1.stupeň pádom zase zrýchloval, pod výškou 25km do výšky 4km začal "pasívne" spomalovať(pomocou mriežok a svojím odporom)

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host