Zajímavosti - Střední Evropa, krajiny V4

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajímavosti - Střední Evropa, krajiny V4

Příspěvek od Alchymista » 21 črc 2023, 07:27

https://echo24.cz/a/Jh4Cj/zpravy-svet-z ... mier-fiala
„Nikdo nerozumí solidaritě lépe než Poláci a Češi,“ řekl Morawiecki. Fiala s ním souhlasil
Česko a Polsko se shodují v základních cílech ve snaze čelit nelegální migraci, nic na tom nemění ani rozdíly ve strategii ohledně reformy migračních pravidel Evropské unie. Po čtvrtečním společném jednání českého a polského kabinetu to na tiskové konferenci řekl premiér Petr Fiala. Obě země přijaly v přepočtu na počet obyvatel nejvíce uprchlíků z Ukrajiny po ruské invazi a ukázaly, co je opravdová solidarita, doplnil jeho polský protějšek Mateusz Morawiecki.

Fiala nedávno kritizoval polské rozhodnutí nepodpořit reformu migračních pravidel EU. Obě vlády ale podle něj mají zájem na evropském boji s nelegální migrací. Stávající systém podle českého premiéra není dostatečně účinný.
A warm welcome and a walk with @MorawieckiM in Katowice. 🇨🇿 🇵🇱 pic.twitter.com/m8tYjcAdDX
— Petr Fiala (@P_Fiala) July 20, 2023
„Jsme přesvědčeni, že nelegální migraci je potřeba řešit ještě před hranicemi EU,“ uvedl Fiala. S návrhem nových migračních pravidel se podle něj podařilo dosáhnout nějakého pokroku. Zmínil azylové řízení na hranicích, zabránění volnému pohybu nelegálních migrantů na území členských států, snahu o lepší ochranu vnějších hranic EU či spolupráci se třetími zeměmi v potírání nelegální migrace.Základní cíle máme s Polskem stejné, nehledě na strategie, řekl premiér Fiala

Evropský parlament podle Fialy přichází s mnohem liberálnější a otevřenější migrační politikou, což česká vláda nevidí ráda. Česko podle ministerského předsedy patří ke skupině zemí, jako jsou Dánsko či Rakousko, které chtějí problém nelegální migrace řešit mnohem intenzivněji než dosud mimo území EU.

Nikdo podle Morawieckého nerozumí solidaritě lépe, než Poláci a Češi. Obě země přijaly v přepočtu na počet obyvatel nejvíce ukrajinských uprchlíků, ukázaly opravdovou solidaritu a vzaly na sebe břemeno ve snaze zamezit humanitární katastrofě, míní. Podle Fialy je nutné přesvědčit další evropské země a orgány, že mají situaci Česka či Polska více vnímat a poskytnout větší pomoc.

Také Morawiecki hovořil o potřebě dodatečných prostředků na náklady s přijetím ukrajinských uprchlíků a také o tom, že v nových migračních pravidel nesmí být nerovnováha a diskriminace. „Trest za nepřijatého ilegálního imigranta je 20.000 eur a za přijetí jednoho uprchlíka obdržíme stokrát menší částku,“ poznamenal.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajímavosti - Střední Evropa, krajiny V4

Příspěvek od Alchymista » 16 zář 2023, 20:25

https://sputnikglobe.com/20230915/polan ... 04414.html
Poľsko, Slovensko a Maďarsko predlžujú zákaz dovozu ukrajinského obilia napriek vypršaniu platnosti európskej legislatívy
VARŠAVA (Sputnik) - Poľsko, Slovensko a Maďarsko zaviedli od polnoci zákaz dovozu ukrajinského obilia napriek tomu, že Európska komisia odmietla predĺžiť embargo.
Poľsko zavedie zákaz dovozu ukrajinského obilia od 16. septembra napriek rozhodnutiu Európskej komisie nepredĺžiť obmedzenia, uviedol v piatok poľský premiér Mateusz Morawiecki.
"Predĺžime zákaz dovozu ukrajinského obilia. Nebudeme počúvať Berlín, nebudeme počúvať Brusel," povedal Morawiecki a dodal, že zákaz začne platiť od polnoci.
Slovensko okrem toho jednostranne predĺži zákaz dovozu ukrajinského obilia z Ukrajiny, informoval v piatok slovenský rozhlas s odvolaním sa na slovenské ministerstvo pôdohospodárstva.
Zákaz dovozu obilia z Ukrajiny na Slovensko začne platiť od polnoci, uviedol vysielateľ.
Podľa maďarského ministra poľnohospodárstva Istvána Nagya Maďarsko navyše odmietlo vyhovieť rozhodnutiu Európskej komisie zrušiť zákaz dovozu ukrajinských výrobkov.

"Brusel sa rozhodol nepredĺžiť zákaz dovozu ukrajinského obilia. Maďarsko uzatvára hranice na národnej úrovni a rozširuje zákaz na 24 ukrajinských tovarov," uviedol Nagy na sociálnej sieti.
Európska komisia predtým v priebehu dňa oznámila, že zruší zákaz bezcolného dovozu ukrajinského obilia do piatich susedných krajín EÚ a zaviaže Kyjev, aby zaviedol opatrenia na kontrolu vývozu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajímavosti - Střední Evropa, krajiny V4

Příspěvek od Alchymista » 18 zář 2023, 19:47

https://sputnikglobe.com/20230918/polan ... 68563.html
Poľsko, Maďarsko a Slovensko sa rozhodli bojkotovať ukrajinskú koordinačnú platformu pre obilie - správy
VARŠAVA (Sputnik) - Poľsko, Maďarsko a Slovensko sa rozhodli bojkotovať koordinačnú platformu pre ukrajinské obilie v Bruseli kvôli hrozbám Kyjeva, že sa odvolá na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO) v súvislosti s opatreniami proti dovozu, informovala v pondelok poľská tlačová agentúra s odvolaním sa na zdroj v Európskej únii.
Námestník ukrajinského ministra hospodárstva Taras Kachka predtým v priebehu dňa uviedol, že Kyjev plánuje zažalovať Varšavu, Budapešť a Bratislavu vo WTO v súvislosti so zákazom dovozu poľnohospodárskych výrobkov z Ukrajiny.
Maďarsko, Poľsko a Slovensko minulý týždeň jednostranne predĺžili zákazy dovozu lacného ukrajinského obilia po tom, ako Európska komisia odmietla ich predĺženie na úrovni bloku. Námestník ukrajinského ministra hospodárstva Taras Kachka v nedeľu uviedol, že Kyjev považuje ich rozhodnutie za nezákonné a bude ho spochybňovať v rámci WTO. Uviedol tiež, že Ukrajina by mohla zaviesť odvetné sankcie na ochranu svojho hospodárstva.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajímavosti - Střední Evropa, krajiny V4

Příspěvek od Alchymista » 09 led 2024, 11:52

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... cte-748825
Česko v háji, Slovensko taky. 30 % bez práce? Celý svět si přečte
Česko a Slovensko se může podle analytiků stát evropským Detroitem. Dříve prosperující průmyslové město, které bylo centrem americké automobilové výroby, je nyní po bankrotu tamních automobilek GM a Chrysler městem duchů, kde nezaměstnanost převyšuje 30 procent a v roce 2013 dokonce Detroit vyhlásil bankrot. Kvůli přechodu na výrobu elektromobilů může podobný osud potkat Česko a Slovensko, země s nejvyšší závislostí na automobilovém průmyslu v Evropě. Píše globální agentura Bloomberg.

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kdekoli jinde na světě. Přechod na elektromobily podle analytiků agentury Bloomberg ohrožuje celý rozsáhlý dodavatelský řetězec. Hlavním úkolem obou zemí teď už prý není průmyslový růst, ale snaha zabránit totálnímu kolapsu automobilového průmyslu.

Výrobci automobilů sice investují do přechodu na elektrická vozidla velké prostředky. Volkswagen AG začne na Slovensku po roce 2025 vyrábět plně elektrické modely SUV, zatímco Volvo staví u Košic nový závod, který bude od roku 2026 vyrábět elektromobily. Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu.
Podle studie GLOBSEC, think-tanku se sídlem v hlavním městě Slovenska Bratislavě, může být v nejhorším případě při přechodu na elektromobilitu zrušeno až 85 000 pracovních míst na Slovensku, což představuje 4,5 % pracovní síly.

„Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ řekl Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. V Česku i na Slovensku se přitom vyrábí více automobilů na osobu než kdekoli jinde na světě.

Nejméně čtvrtina vývozu obou zemí závisí na automobilových závodech, které v posledních dvou desetiletích zajistily hospodářský růst, který na Slovensku dosahoval v průměru 3,5 % a v České republice 2,4 %, což je více než průměr EU.

Polovina průmyslové výroby na Slovensku pochází od automobilek a jejich dodavatelů. Celkem 260 000 lidí je zaměstnáno ve čtyřech automobilkách a v 350 dodavatelích automobilového průmyslu rozmístěných po celém Slovensku. V České republice je počet zaměstnaných v tomto odvětví dokonce téměř dvojnásobný, jde až o půl milionu lidí.

Na velké automobilové závody jsou navázány stovky dalších firem, které nyní nevědí, co bude dál. To vychází ze skutečnosti, že hnací ústrojí běžného automobilu má přibližně 200 pohyblivých částí, zatímco elektrické hnací ústrojí jich má asi desetinu. Také nejsou potřeba takové věci, jako jsou vstřikovače paliva a výfukové systémy.

Koncem loňského roku zahájil Volkswagen ve svém bratislavském závodě výrobu nejnovějších verzí vlajkových modelů VW Passat a Škoda Superb, které však možná budou jedněmi z posledních vozů poháněných spalovacím motorem, které se zde budou vyrábět.

Do roku 2027 plánuje 128 let stará Škoda investovat 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy dolarů) do přechodu na elektromobily před zákazem prodeje nových benzinových a naftových aut v EU po roce 2035, uvedl loni v rozhovoru v Praze generální ředitel Klaus Zellmer.

Kritici obviňují EU z ničení evropského automobilového průmyslu. Podle šéfa českého průmyslového svazu Zdeňka Zajíčka je přechod příliš rychlý a firmy budou mít ještě větší problémy konkurovat Číně, než dosud. „Evropa nabrala zběsilé tempo a vydala se směrem, který nás svým způsobem staví do nevýhodné pozice oproti jiným kontinentům,“ uvedl Zajíček.

Některé společnosti to již začínají pociťovat. Kongsberg Automotive, výrobce převodovek ve Vráblích na středním Slovensku, propustil v říjnu kvůli rostoucím nákladům 192 zaměstnanců. Další dodavatel, společnost Svec Group, uvedl, že musí splňovat ekologická kritéria EU, která čínští konkurenti nesplňují.

„My ani nenakupujeme materiál za cenu, za kterou oni prodávají své finální výrobky,“ řekl Lubomír Švec, jehož společnost vyrábí ve Vrable lisovací nástroje pro výrobu karosářských dílů. „Ptáme se dnes našich zákazníků, jak budou čelit této transformaci, a ani oni to zatím nevědí.“

Český premiér Petr Fiala si stanovil jako strategickou prioritu pomoci místnímu automobilovému průmyslu s přechodem například budováním továren na baterie. Stejně jako Slovensko je země v různých fázích jednání s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli ani jeden z nich se ani nepřibližuje Maďarsku a Polsku, kde už je postavena téměř desítka továren a další přibývají. A podle Vazila Hudáka, bývalého slovenského ministra hospodářství a místopředsedy think-tanku GLOBSEC, budou automobilky přirozeně směřovat své výrobní závody poblíž dodavatelů baterií.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět