Vyčůraní Češi: kamiony zamaskovali za traktory. Díky EU
Vypadá jako náklaďák, jezdí jako náklaďák, ale náklaďák to není. Čeští dopravci čím dál více používají kamiony maskované za traktory. I když na poli nikdy nebyly. Začnete malým kolem vepředu, velkým vzadu, nad to nakreslíte kabinu a přední čumák s trčícím komínem. A traktor je na světě. Na této podobě nejběžnějšího zemědělského stroje se asi všichni shodneme. Jenže pozor! Zažitá představa vzala již dávno zasvé. Nejlépe to vědí ve východočeských Otovicích u Broumova. Každý den totiž touto podlouhlou obcí u polských hranic projíždějí traktory, jež ty běžné nepřipomínají ani trochu. "Jsou to prostě kamiony, které vozí štěrk z polského kamenolomu. Máme tu značku zakazující vjezd nákladním vozům nad šest tun, jedna místní firma si ale nechala náklaďáky zaregistrovat jako traktory, a zákaz tím obešla," vysvětluje pro časopis TÝDEN místostarosta obce Josef Barvíř. Situace trvá už čtyři roky a místní s policisty po boku jen bezmocně přihlížejí.
Kříženec "kamionotraktor"
Zákony to totiž dovolují. Může za to nařízení Evropské unie z roku 2013, které hlavně kvůli tlaku německých zemědělců umožnilo zaregistrovat na první pohled běžné nákladní vozy jako traktory. "Pro schvalování, co je traktor, opravdu není zas tak důležitá vizuální podoba," bourá zažité představy mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Traktor ministerstvo identifikuje hlavně podle kabiny. Aby vůz splňoval náležitosti traktoru, musí ji mít zpevněnou. Běžný traktor má ocelový rám zabudovaný přímo do kabiny, zatímco "kamionotraktor" je potřeba trochu upravit. "Vozidlo musí mít ochranný rám nad kabinou. Je to ochrana řidiče při převrácení stroje," vysvětluje Marek Šimkovský z firmy P&L, jež traktory přestavěné z nákladních vozů prodává.
A koupě takového stroje není úplně marná.
Proti klasickému kamionu má dost výhod. Jeho vlastník nemusí platit silniční daň, neplatí pro něho pravidelné povinné přestávky, nevztahují se na něj běžné zákazové značky pro nákladní vozy a na technickou nemusí jako kamiony po dvou letech, ale až po čtyřech. "I když zrovna tato výhoda už s letošním říjnem zmizí," doplňuje Neusar. A ještě je tu jedna odlišnost - ta nejzajímavější. "Kamionotraktory" mohou totiž stejně jako traktory řídit už sedmnáctiletí šoféři. Kolosy projíždějící Otovicemi váží přitom běžně třicet tun a představa, že za volantem sedí nevyježděný mladík, který nemá řidičák ani na osobák, je trochu děsivá. Zjevnou nevýhodou je také omezená rychlost na pouhých 70 kilometrů v hodině. Auto proto nesmí na jakékoli rychlostní silnice, kde se musíte pohybovat alespoň osmdesátkou. I tak výhody převažují.
https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/vyc ... 78515.html
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...