Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
Mio
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2408
Registrován: 21 říj 2017, 16:53

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Mio » 12 čer 2019, 21:55

Nový motor s plazmovým zapaľovacím systémom pre Su-57. "Produkt 30" a umenie kompromisu.

https://naukatehnika.com/novyj-dvigatel ... 9M_i6fNhPM

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 29 čer 2019, 16:17

Ruské ministerstvo obrany koupilo nové stíhačky a vrtulníky

Ruské ministerstvo obrany ve čtvrtek za přítomnosti prezidenta Vladimira Putina jako vrchního velitele ozbrojených sil uzavřelo kontrakt na dodání 76 nejnovějších stíhaček Su-57 a 98 bitevních vrtulníků Mi-28NM, tedy ve verzi přihlížející k výhradám vojáků během nasazení těchto strojů v Sýrii. Ministerstvo si podle armádní televize Zvězda objednalo také nové rakety ke zbraňovým systémům S-400 a Iskander.
Pořízení 76 stíhaček Su-57, kterými se mají do roku 2028 přezbrojit tři letecké pluky, avizoval prezident Vladimir Putin v půli května na poradě o rozvoji vojenského letectva.
https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... lniky.html
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 15 črc 2019, 12:58

Co to je? Nový zaměřovací kontejner?

https://russianplanes.net/id252594
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 15 črc 2019, 20:21

↑ ide o foto z roku 2018 = z doby keď prebiehali zbraňové testy, zatiaľ iba to čo beží na diskusiách, nikde som zatiaľ nenašiel foto toho kontajnera
vraj ide o vysokorýchlostnú kameru / fotoaparát pre testovanie aerodynamiky a správania sa bomby / rakety pri vypustení zo šachty / závesníka, hlavné zariadenie je na boku kontajnera smerom na zbraňové šachty a nie to čo vidno vpredu

Najskôr sa písalo že ide o prepracovaný kontajner 101KS-N (101КС-Н)
101KS-N.jpg
101KS-N.jpg (74.6 KiB) Zobrazeno 9343 x
tu foto pod 055:
055.jpg
ale to padlo prvými fotografiami

Zaťiaľ iba teória

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 18 črc 2019, 17:27

Dnes byly upřesněny motory pro první sériové Su-57.
Dle Borisova dostanou motory 1. etapy, ale jakmile bude k dispozici motor 2. etapy (Izdělie 30), tak budou motory vyměněny.
Motory 2. etapy v současnosti prochází závodními zkouškami a pak by měly jít do státních zkoušek. Dle Borisova jde zatím vše dle plánu.
https://topwar.ru/160270-borisov-vse-se ... etapa.html

Izdělie 30 je tedy evidentně konstruován tak, aby byl s AL-41F1 kompatibilní.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Juraj » 18 črc 2019, 17:39

Kvoli comu sa tak dlho testuje? Izdelie 30 sa diskutuje uz roky...

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 18 črc 2019, 18:58

Tak původní plány byly takové, že Su 57 půjde do sériové výroby v roce 2016. První vzlet PAK FA v lednu 2010 pro představu toho optimismu. O dokončení vývoje motoru izdělije 30 v realističtějších termínech se mluví o 2023 až 2025. Není to poprvé co letadlo čekalo na nový motor. Motorářsví je královská disciplína a nelze to uspěchat.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 18 črc 2019, 19:38

Juraj píše:
18 črc 2019, 17:39
Kvoli comu sa tak dlho testuje? Izdelie 30 sa diskutuje uz roky...
Izdělije 30 je / má být principiálně nový motor s tzv. proměnným obtokovým poměrem.

Variable Cycle tomu říkají v USA a poprvé se o něj pokoušel General Electric se svým YF120 (původně prioritní motor pro F-22), ale nepodařilo se jim ho dotáhnout do konce a tak F-22 dostal standardní dvouproudový motor F119 - a to přes to, že s YF-120 měl až o 20% lepší výkon při supercruise a nadzvukových letech obecně.
Druhý pokus USA provedli společně s Brity … motor General Electric/Rolls-Royce F136 … pro F-35 - a opět bez úspěchu. F-35 dostal variantu F-119 pod názvem F-135.

Rusové se o takovýto motor rovněž pokoušeli, počátkem 90-tých let. Pod názvem AL-41F (pozor neplést s AL-41F1 či AL-41F1-S), ale rovněž neuspěli.
Pozn. Některé informace ukazují, že Izdělije 117 (AL-41F1 / F1-S) je vlastně AL-41F bez toho proměnného obtokového poměru. A jiné tvrdí, že je to jen zdokonalený AL-31 :sad: Čert se v tom vyznej.

Princip Variable Cycle (proměnného obtokového poměru) spočívá v tom, že motor při subsonické a transsonické rychlosti pracuje jako klasický dvouproudový motor (turbofan) a tedy ekonomicky, ale při rychlostech M1,2 a více motor přechází do režimu jednoproudého motoru (turbojet), který je při supersonické rychlosti účinnější.

A takovýto technický úkol je vše, jen ne triviální … tedy pokud má vše fungovat extrémně spolehlivě.
Toho Američané nebyli schopni dosáhnout, a tak použili osvědčený princip.
O Rusech je známo že se nebojí rizika (někdy až hazardu) a tak je možné, že motor do výzbroje přijmou, i když bude (zpočátku) vykazovat menší spolehlivost než AL-41F1.
Ono už to pak nějak dopadne - ostatně AL-31F šel do výzbroje také se střední dobou do opravy pouhých 100 hodin … a kde je dnes (4.000 hodin).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Jahoda
Sponzor fóra
Příspěvky: 130
Registrován: 19 úno 2017, 21:06

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Jahoda » 18 črc 2019, 23:16

Skeptik. Dakujem za vysvetlenie. Konecne viem"vo co gou".

stetula
Redaktor
Příspěvky: 118
Registrován: 07 úno 2017, 20:25

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od stetula » 21 črc 2019, 10:50

má dotaz,
co se stane s testovacími stroji ? půldou do muzea nebo po přestavbě se zapojí do služby

Julesak
Sponzor fóra
Příspěvky: 489
Registrován: 02 bře 2017, 18:26

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Julesak » 21 črc 2019, 11:23

Do služby sa určite nezapoja, hlavne tie prvé kusy (pred T-50-9) s minimálnym vybavením a nespevneným pôvodným trupom. Buď budú slúžiť na ďalšie testy (aj v iných programoch ako Su-57) alebo skončia v múzeách.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 21 črc 2019, 12:11

stetula - ako už kolega napísal, doplním = uvedené stroje sú vo vlastníctve OKB Suchoj a niektoré po poruchách / poškodeniach na štruktúre draku skončia na šrotovisku (v lepšom prípade v múzeu), alebo tie schopné budú slúžiť na ďalší vývoj a modernizáciu.
Viď letisko Žukovskij/Ramenskoje (Жуковский/Раменское), kde sú lietadlá skoro všetkých OKB v Rusku:
https://www.google.sk/maps/@55.5731217, ... !1e3?hl=sk
https://yandex.ru/maps/213/moscow/?l=sa ... 72737&z=16
http://wikimapia.org/#lang=sk&lat=55.57 ... rch=moskva + aj s popisom niektorých strojov
A tu sa nachádzajú aj jedinečné stroje ktoré sú už poriadne staré, osobne predpokladám že už ani nevzlietnu, ale v múzeu nie sú ... škoda = hnijú tam a len ich niekedy presunú
Dodatok - OT:
nedávno odtiaľ odtiahli jeden Tupolev Tu-144 a dali ho na podstavec niekde k diaľnici (nie do múzea)

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Juraj » 05 srp 2019, 11:10

Otazka: z coho je RAM vrstva na SU-57 a predpokladam aj na Ochotniku a dalsich stealth projektoch. Americania a Cinania pouzivaju polymery, ktore maju tendenciu degradovat vplyvom namahania, co v podstate znizuje a likviduje stealth charakteristiky. Povrch pri americkych strojoch treba neustale obnovovat a to sposobuje obrovske prestoje

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od nine_mike » 05 srp 2019, 11:18

Osobne si myslím, že žiadny z prototypov Su-57 ešte nelieta s úplnou RAM vrstvou. Možno majú nejaký RAM náter, ale nie je to skutočný RAM povrch ako F-22/35 a pod.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 05 srp 2019, 11:24

Je to jen barva s nějakou speciální příměsí - ta světle zelená
http://i.imgur.com/VRJHsad.jpg
https://i.imgur.com/HVTSee3.jpg

F-22 nemá žádný skutečný RAM povrch, aby to bylo účinné muselo by to mít tloušťku minimálně 3-4cm, po celém povrchu letounu to jistě nemá - je to technologicky nerealizovatelné, ale to co jde vidět na tom poškozeném předku F-22, je nějaký zesílený RAM vošťinový (pěnový?) povrch s hloubkou právě několik cm, pro potlačení čelního RCS, jinde to aplikované nebude.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od QVAK » 05 srp 2019, 11:52

Spekulace:
Podle porovnání fotek 5. a 6. prototypu v oblasti motorů viz. výše by to znamenalo, že poslední verze nátěru vydrží hodně vysoké teploty a jako jeho rozpouštědlo mě napadá jen vodní sklo(po vytvrdnutí vydrží <1 100°C), možná trocha keramiky nebo slídy(mikro až nano vlákna, plnidlo) z důvodu zažloutlého nádechu barvy. Vlákna i plnidlo mohou sloužit k "rozlámání" odrazu obdobně jako sklo resp. některá keramika při tlumení hluku(jiná délka vlnění). Toho postačovala 1 cm vrstva k útlumu v několika řádech.
Naposledy upravil(a) QVAK dne 05 srp 2019, 11:55, celkem upraveno 1 x.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od nine_mike » 05 srp 2019, 11:53

Tak to nevieme či to nemá aplikované aj inde, každopádne čo vieme je že zatiaľ nič také Su-57 resp. jeho lietajúce prototypy nemajú. A nedáva mi zmysel prečo by skutočný RAM povrch mal nahradiť len náter. To by som skôr čakal u Su-35S, Mig-35 a pod., ale keď to raz má byť VLO stíhač, tak snáď v budúcnosti bude mať seriózny RAM povrch.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 05 srp 2019, 12:03

A co je to ten RAM povrch? Je tvarový stealth a RAM nátěr, pak jak je pod tím řešená konstrukce je věc druhá, každý materiál má nějaké vlastnosti, tady jde o to, že aby to efektivně pohlcovalo rádiové vlny o délce 3-4.5cm, tak aby to bylo vysoce efektivní, musela by být tloušťka toho materiálu (popřípadě naneseného spec. RAM nátěru), který tu vlnu pohltí být blízká její délce. To je také důvod, proč ten poškozený F-22 má na tom čumáku, nejspíš nějaký speciální materiál o síle několik cm, aby to snížilo výrazně jeho čelní RCS a pohlcovalo to rádiové vlny, druhá věc je, že toto zas nemůže platit pro radom a plochu antény pod ním, když radar vysílá v X pásmu, musí být radom prostupný pro X pásmo a samotná plocha antény není zanedbatelná.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od nine_mike » 05 srp 2019, 12:09

Pre mňa je RAM povrch presne to čo popisuješ - kombinácia RAM náteru a niečoho pod ním, čo pohlcuje EM vlny v určitom spektre. Ja osobne neviem posúdiť či súčasná úroveň poznania v oblasti elektromagnetizmu vyžaduje aby to niečo malo hrúbku blízku vlnovej dĺžke, z môjho pohľadu vidím iba to že Su-57 to zatiaľ zrejme nemá.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 05 srp 2019, 12:16

No jak je vidět je s tím dost problémů ohledně údržby, hlavně stejně to jde použít technologicky jen před kabinou okolo radaru a snížit už tak minimální čelní RCS, takže to je spíš otázkou jestli to má reálný taktický význam nebo ne a za jakou cenu.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Odpovědět