Flight752

Odpovědět
k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 12:13

HONZIK11 píše:
11 led 2020, 12:05
Kompletně dálkové ovladatelný odkud?Ze vnitr nebo z venku.
:D
Zvenčí i zevnitř, samozřejmě. Přes satelitní linky, pozemní sítě i lokálně z vnitřní wifi.
Kdybys měl tu možnost někoho znát v servisu Boeing letadel - třeba na Ruzyni - a měl patřičné bezpečnostní certifikáty (nebo kamarády), tak si nech ukázat, co je pod podlahou pilotního prostoru za ty "mini-rackové" skříně. A jednotlivé desky v tom - jejich popis se dá najít občas na netu, pochopitelně nelegální, protože to je omezené copyrightem a NDA. Tak to prostě je, a je dost jedno, že to neznalí lidé odmítají akceptovat - ostatně jako ne-ICT lidé nechtějí věřit, že v každém Intel procesoru běží bez jejich vědomí Minix-3 (Unix-like OS od geniálního Tanenbauma), ukradený autorovi Intelem... přes tohle NSA vidí do každého PC a x86 strojku, bez ohledu na OS a zabezpečení. V každém HDD/SSD běží nějaká okrojená verze Linuxu nebo jiného OS, která také ukazuje fšecko. Smartphones západních značek jsou to samé - vidí fšecko, lhostejno jak kdo šifruje, používá Telegram nebo co. Moderní drahé auto má fůru utajených systémů přímo svázaných s procesorovou jednotkou motoru, takže to nejde vypnout - může se stát, že pojedeš po dálnici a z dronu 300 km daleko tomu poručí prudce zahnout.
Naposledy upravil(a) k42 dne 11 led 2020, 12:27, celkem upraveno 1 x.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 746
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Flight752

Příspěvek od HONZIK11 » 11 led 2020, 12:25

Přenos telemetrickych datovych údajů v souborech není dálkové ovládání tak jak to popisujete. Představa, že mi někdo triskne ledadlem o zem na základě povelu odjinud je zajímavá, pakliže existují drony. Z toho asi vycházíte.Ano?

Zvedavec
Výkonný redaktor
Příspěvky: 656
Registrován: 22 úno 2017, 15:07

Re: Flight752

Příspěvek od Zvedavec » 11 led 2020, 12:27

k42 píše:
11 led 2020, 11:45
K bodu
ad 1) Íránští občané v letadle byli převážně občané s dvojím občanstvím, jejichž loajalita je veskrze pochybná, plus dost možná agenti cizích rozvědek a neziskovek, kteří raději opustili Írán v předtuše věcí příštích... Na palubě ukrošských aerolinek financovaných Kolomojským, které docela pravděpodobně působí jako "US asset" ve všech možných svinstvech, na které je možno pomyslet, takže sestřel jejich letadla bylo pro íránskou vládu malé významné plus (jsou s USA ve válce, pokud sis nevšiml). Makes sense, to máš fakt pravdu. Samozřejmě, mohl k nim na letišti nebo jinde přijít neozbrojený inspektor Trachta a docela civilně je zatknout, ale to by nemělo ten "waw effect" - a na tom v dnešní mediální době záleží, nebo snad ne?
Nad tým by sa dalo špekulovať pokiaľ by sa jednalo o nejaký špeciál, ale nie o bežnú linku, ktorá väčšinu sedadiel vypredala dávno pred eskaláciou napätia. Ako mohli všetci tí agenti, slniečkári a dobroseri mesiace dopredu vedieť, ktorú noc pošle Irán rakety na americké základne a všetci si hromadne kúpili lístky na jeden let?

Inak, z toho čo vieme o tých Kanaďanoch, tak boli iránskeho pôvodu, prevažne študenti, a vracali sa domov po zimných prázdninách s prestupom v Kyjeve. Lety naplánované dávno dopredu, žiadna ad hoc evakuácia.
Naposledy upravil(a) Zvedavec dne 11 led 2020, 12:39, celkem upraveno 1 x.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 12:29

Zvedavec píše:
11 led 2020, 12:27
Inak, z toho čo vieme o tých Kanaďanoch, tak boli iránskeho pôvodu, prevažne študenti, a vracali sa domov po zimných prázdninách s prestupom v Kyjeve.
Však proto jsem to uvedl jako spekulaci. Začalo to všechno tak, že jsem se vysmíval spekulacím, to už si nepamatuješ?

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Flight752

Příspěvek od puma » 11 led 2020, 12:32

Také zajímavé, porovnání tras dvou letounů startujících před ukrajinským Boeingem, letu TK873 a SU513. Jediný rozdíl tam je v tom, že ten ukrajinský Boeing byl z nich nejblíže k té raketové základně, i když ten turecký TK873 ji také přímo přeletěl (hodinu před ukrajincem). To je pak otázka, proč letouny o podobném RCS s velice podobnými letovými charakteristikami a trasami ten protivzdušný systém nevyhodnotil také jako střelu s plochou dráhou letu. Uvádí tam ten velitel, že letoun byl klasifikován automaticky PVO systém ve vzdálenosti 19km jako křídlatá střela, pak vzdálenost 19km od té raketové základny je 5-6km od letiště, pak by měl takto vyhodnotit automatický systém, co provádí klasifikaci typu cíle jako střely s plochou dráhou letu i ty předchozí letouny (protože parametry letu všech tří letounů se nemohli ve vzdálenosti 5-6km od letiště nijak výrazně lišit a trasy tam jsou naprosto identické).
1.jpg
Naposledy upravil(a) puma dne 11 led 2020, 13:01, celkem upraveno 7 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 12:37

HONZIK11 píše:
11 led 2020, 12:25
Přenos telemetrickych datovych údajů v souborech není dálkové ovládání tak jak to popisujete. Představa, že mi někdo triskne ledadlem o zem na základě povelu odjinud je zajímavá, pakliže existují drony. Z toho asi vycházíte.Ano?
:D Hehehe.
No jistěže z toho nevycházím. Vycházím z detailní znalosti toho systému, kapišto?

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Flight752

Příspěvek od puma » 11 led 2020, 12:40

Nic proti ale pletete tu hrušky s jablky, pokud jde telemetrie z různých systémů letounu k aerolinkám a výrobcům automaticky, tak je to ale jednocestný proces a transfer stavů jednotlivých systémů a tak je i postaven, nějaké dálkové ovládání civilního letounu je úplná blbost, nemáte na to totiž žádný komunikační kanál přes který by šlo takové dálkové ovládání letounu zrealizovat, jako přes co by jste mu chtěli posílat povely? to by mě vážně zajímalo.
Naposledy upravil(a) puma dne 11 led 2020, 13:10, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16238
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Flight752

Příspěvek od petrp » 11 led 2020, 12:55

:stop:
Vraťte se k chladnému rozumu a nezkoušejte pokusy o osobní výpady.
Co se stalo je zjevné a je tady také plná analogie s Ukrajinou. Je-li v zemi válečný stav, musí být uzavřen i vzdušný prostor. A to se opět nestalo a výsledek je, bohužel, stejný. A je vcelku jedno, kdo v tom letadle seděl... :idea:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 13:02

Komerční telemetrie s tím nemá vůbec co dělat, tohle je něco úplně jiného.

Běží to přes všechny satelitní sítě, převážně NAVSTAR/Inmarsat a amícký vojenský Milnet, zahrnující satelitní segment. Nad všemi linkovými spoji je normální IPv6 technologie, takže je to snadno integrovatelné do jakékoliv přenosové sítě, i lokálně po Wi-Fi (tak se to dá např. testovat - určitý segment ovládání je odemčený pro testování a servis). Nesmíš si představovat nějakou "gamesu" s virtuálním displejem a integrovanými xy kamerami - běží to jen povelově, zpátky jde jen telemetrie včetně všech letových informací. Takže požadované přenosové pásmo není nijak velké.

V dnešní době SDT/SDR systémů je připojení na různé dostupné sítě záležitostí jednoho širokopásmového (podle pásma a anténních systémů) transceiveru a softu. Technicky to vlastně není nic složitého, však taky to v tom aeroplánu dělá jen jedna deska v racku.
---
OT - vidím, že v satelitním spojení jste asi poněkud v minulosti, takže...
Amíci koupili zkrachovaný systém Iridium (sorry spletl jsem se, původně jsem napsal Galileo, se kterým teď něco dělám a tohle slovo mi tím pádem vyskakuje furt), používají to pro vládní účely, financované přes různé firmy - v duchu dnešního státního "outsourcingu" - vykrádání rozpočtu soukromými subjekty. Přenosové rychlosti se radikálně zvýšily a náklady na terminály strašně poklesly - dneska hlavně vlivem těch širokopásmových VF technologií a digitálního zpracování signálu, což umožňuje "jeden transciever pro fšecko" (zbytek dělá soft), když to poněkud přeženu. K tomu neustále posilují svoje vojenské satelitní sítě - ovšem dělají to komerční subjekty, které to různě přeprodávají - systémem stát (bohatý nezištný strýček) to zaplatí, my na tom vyděláme. Prostě konektivita je fšude a relativně levně (když máš oceánskou 12m jachtu - to je v dosahu normálního chlapa, když to chce - tak si koupíš bazmek za cca 200kKč a máš to sdružený terminál NAVSTAR/Inmarsat/Iridium a na lodi to dělá firewall/Wi-Fi AP - máš všude internet 64kb/s a hlasový kanál - tj. SIP digitální telefon, za docela minimální peníze). Tyhle letadlové systémy používají v zásadě to samé.
Naposledy upravil(a) k42 dne 11 led 2020, 16:23, celkem upraveno 2 x.

strojmir
Výkonný redaktor
Příspěvky: 883
Registrován: 27 úno 2017, 23:58

Re: Flight752

Příspěvek od strojmir » 11 led 2020, 14:23

k42 píše:
11 led 2020, 12:13

:D
Zvenčí i zevnitř, samozřejmě. Přes satelitní linky, pozemní sítě i lokálně z vnitřní wifi.
Kdybys měl tu možnost někoho znát v servisu Boeing letadel - třeba na Ruzyni - a měl patřičné bezpečnostní certifikáty (nebo kamarády), tak si nech ukázat, co je pod podlahou pilotního prostoru za ty "mini-rackové" skříně. A jednotlivé desky v tom - jejich popis se dá najít občas na netu, pochopitelně nelegální, protože to je omezené copyrightem a NDA. Tak to prostě je, a je dost jedno, že to neznalí lidé odmítají akceptovat - ostatně jako ne-ICT lidé nechtějí věřit, že v každém Intel procesoru běží bez jejich vědomí Minix-3 (Unix-like OS od geniálního Tanenbauma), ukradený autorovi Intelem... přes tohle NSA vidí do každého PC a x86 strojku, bez ohledu na OS a zabezpečení. V každém HDD/SSD běží nějaká okrojená verze Linuxu nebo jiného OS, která také ukazuje fšecko. Smartphones západních značek jsou to samé - vidí fšecko, lhostejno jak kdo šifruje, používá Telegram nebo co. Moderní drahé auto má fůru utajených systémů přímo svázaných s procesorovou jednotkou motoru, takže to nejde vypnout - může se stát, že pojedeš po dálnici a z dronu 300 km daleko tomu poručí prudce zahnout.
Tak tohle si ověřím. U techniků co letadla dělají. Letadlo není mobil. Určitě by si státy co USA nemusí kupovali taková letadla. Zdá se mi to přitažené za vlasy. Pokud to nemáš přímo od někoho kdo u letadel dělá ale jen z netu, tak bych to viděl na úrovni chemtrails.

strojmir
Výkonný redaktor
Příspěvky: 883
Registrován: 27 úno 2017, 23:58

Re: Flight752

Příspěvek od strojmir » 11 led 2020, 14:50

k42 píše:
11 led 2020, 11:45


ad 1) Íránští občané v letadle byli převážně občané s dvojím občanstvím, jejichž loajalita je veskrze pochybná, plus dost možná agenti cizích rozvědek a neziskovek, kteří raději opustili Írán v předtuše věcí příštích... Na palubě ukrošských aerolinek financovaných Kolomojským, které docela pravděpodobně působí jako "US asset" ve všech možných svinstvech, na které je možno pomyslet, takže sestřel jejich letadla bylo pro íránskou vládu malé významné plus

Tohle ale taky je jinak. Irán má dnes obrovské množství lidí žijících v zahraničí. Drtivá většina neodešla z politických, ale ekonomických důvodů a důvodů války. Režim by do země nepustil lidi u kterých by předpokládal nepřátelskou aktivitu, prostě by jim nedal víza a některým lidem by hrozilo ihned vězení. Takže tahle úvaha stojí hodně na vodě. Hodně Iránců co žijí v zahraničí jsou stále samozřejmě Iránští patrioti. A Iránský režim se ty 2-4 miliony lidí snaží ekonomicky využít a zřídil pro tento účel speciální fond, který se má přeměnit v banku. Prostě potřebují devizy. Ti lidé navíc byli převážně z Kanadské diaspory nikoliv z USA, kde žije Iránců nejvíce. Nemyslím si, že by Kanada byla nějak nepřátelsky vyhraněná vůči Iránu. Kanada například po uvolnění sankci po Obamově dohodě nepostupovala proti této dohodě jako USA.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 15:06

strojmir píše:
11 led 2020, 14:23
Tak tohle si ověřím. U techniků co letadla dělají. Letadlo není mobil. Určitě by si státy co USA nemusí kupovali taková letadla. Zdá se mi to přitažené za vlasy. Pokud to nemáš přímo od někoho kdo u letadel dělá ale jen z netu, tak bych to viděl na úrovni chemtrails.
Uvidíš sám, jestli jsou "Tví lidé od fochu" dost vysoko, aby je s touhle maličkostí někdo seznámil. Ale je to prostě tak. Jistěže to nemám odněkud z netu, to je snad jasné - nepíšu ani slovo o chemtrails, mám s tím vyloženě osobní profesionální zkušenost. Nejsem první, kdo o tom otevřeně píše, je toho plný net, stačí se jen správně zeptat vyhledávače, který takové věci nepotlačuje (jako Google, zkus třeba DuckDuckGo). Ale jak vidím, nikoho to zvláště nezajímá - i zvědavý puma nechápe "jaký kanál používají jako spojení", Svatá prostoto...

Koupíš si počítač vyrobený post-2008? Asi jo, no tak není až tak úplně Tvůj, je amícké NSA, protože ta má k tomu ty Intel (AMD má to samé) klíče a mašina je spíše jejich, než Tvoje. Ale stejně si tu "špiónskou bednu" domů koupíš, protože nic jiného není a v běžných věcech je to člověku jedno. Přes notes a jeho kameru, přes SmartTV koukají na co chtějí (a fakt se ta červená LEDka nerozsvítí, coby indikace funkce kamery - má to ovladače zvlášť) a kdy chtějí.

Dopraváky jsou to samé - a nejen s dopraváky. Všechny velké systémy tohle mají - Amíci jsou posedlí požráním zeměkoule a tak přes svoje ovládané korporáty dali všechny tyhle sračky jako zákonný požadavek. BTW, dopravní letadla musí mít tohle dálkové ovládání, jinak je v USA nepustí do provozu - je to veřejně vyhledatelný zákon, ofiko "proti terorismu" - aby někdo (Amíky zaplacený CIA binLádínek nezorganizoval CIA "Základnu" - alias Al-Kajdu a v Saudské režii) nezničil nějaké ty baráky v Amícku letadlama - vypnou mu je pod prdelí. V ICT, energetice, počítačových a komunikačních sítích platí to samé.

Proč myslíš, že Amík tak ukrutně řve kvůli čínským Huawai IP routerům - místo Cisco - a GSM 5G sítím? Protože se hrozně moc těší, že mimo netu, Tvého počítače, auta a eletrárny 200 km daleko by Ti také chtěli vypínat ledničku, vysavač, vařič, žárovky a jiné hovadiny - "smart spotřebiče" přes 5G sítě.

Fakt dneska CIA nemusí dávat do dopraváku bombu, práskne s tím o zem, kdy budou chtít, no každopádně s Boeingem a všemi výrobci s amíckou avionikou.

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Flight752

Příspěvek od classix » 11 led 2020, 15:13

Pilotní kabina, dle mého to měl jeden pilot za sebou.
EN_pMqNWkAIKnOu.jpg
EN_pMqNX4AIuBZj.jpg
EN_pMqJX4AYiogt.jpg
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 15:14

strojmir píše:
11 led 2020, 14:50
Tohle ale taky je jinak. Irán má dnes obrovské množství lidí žijících v zahraničí. Drtivá většina neodešla z politických, ale ekonomických důvodů a důvodů války. Režim by do země nepustil lidi u kterých by předpokládal nepřátelskou aktivitu, prostě by jim nedal víza a některým lidem by hrozilo ihned vězení. Takže tahle úvaha stojí hodně na vodě. Hodně Iránců co žijí v zahraničí jsou stále samozřejmě Iránští patrioti. A Iránský režim se ty 2-4 miliony lidí snaží ekonomicky využít a zřídil pro tento účel speciální fond, který se má přeměnit v banku. Prostě potřebují devizy. Ti lidé navíc byli převážně z Kanadské diaspory nikoliv z USA, kde žije Iránců nejvíce. Nemyslím si, že by Kanada byla nějak nepřátelsky vyhraněná vůči Iránu. Kanada například po uvolnění sankci po Obamově dohodě nepostupovala proti této dohodě jako USA.
Já vím, strojmire. Díky za tu poznámku.
Můj blábol o těch lidech byl coby vyvrácení spekulace, prostě výsměch.

Jak myslíš, že jsem se (první na tomhle serveru) dozvěděl, že se Írán přiznal? Volala mi v noci na dnešek má íránská přítelkyně, která se to dozvěděla už někdy včera ráno... chvíli jsem to na netu ověřoval, až to pak vyšlo na MoA. Znám tu situaci v Íránu docela dobře, aspoň tedy přes profesionální odborné kontakty a příbuzné téhle slečny.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 15:17

strojmir píše:
11 led 2020, 14:37
...Galileo...
Sorry, záměna slov - myslel jsem samozřejmě Iridium. Dělám teď nějaké věci kolem těch Galileo věcí a tak mi to furt leze do hlavy. Každému, kdo o tom něco ví, by to samozřejmě hnedka došlo - ale chápu, že to neznáš, ani tu historii satelitních sítí a tohle fšecko. Takže jsem asi musel vypadat jako šílenec...
Naposledy upravil(a) k42 dne 11 led 2020, 15:23, celkem upraveno 1 x.

strojmir
Výkonný redaktor
Příspěvky: 883
Registrován: 27 úno 2017, 23:58

Re: Flight752

Příspěvek od strojmir » 11 led 2020, 15:19

Na letišti dělám a znám tu některé lidi. Znám i jednoho u nás ve vsi co dělá mechanika na hangáru F, ale myslím že na airbusech. A soused donedávna létal na Boeingu 737. Je špička, bývalý zkušební pilot, chtěli ho pro sebe i šejkové v zálivu, ale na starý kolena se mu nechtělo.

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Flight752

Příspěvek od bacil » 11 led 2020, 15:41

viewtopic.php?p=126362#p126362

Ještě bych K42 chtěl doplnit, že nové auta mají telemetrickou wifinu (normálně v pásmu 2,4GHz) a pokud jedou kolem druhé takové (i po ČR je jich už jak máku), tak to obousměrně komunikuje. Do auta se tak může předat třeba teplota vozovky, optimální rychlost kolony a pod.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Flight752

Příspěvek od k42 » 11 led 2020, 15:49

bacil píše:
11 led 2020, 15:41
viewtopic.php?p=126362#p126362

Ještě bych K42 chtěl doplnit, že nové auta mají telemetrickou wifinu (normálně v pásmu 2,4GHz) a pokud jedou kolem druhé takové (i po ČR je jich už jak máku), tak to obousměrně komunikuje. Do auta se tak může předat třeba teplota vozovky, optimální rychlost kolony a pod.
Jistě. Ovšem to jsou známé funkce. Coby ICT chlápek, který ví jak se co dělá a jaké jsou požadavky, se musím hnedka zeptat: jaké to má neveřejné funkce?
Pochopitelně to zní paranoidně, ale není to tak. Už jen samotný fakt, že Wi-Fi auta se pohybuje a je logicky zaznamenávaná všemi Wi-Fi AP, je dost děsivá, v důsledcích té funkce. O autech platí to samé, co o těch letadlech.

Když teď často v Evropě slyšíme o těch "útočných bílých dodávkách" (hehe, prostě kozomrdech), tak bych se nedivil, kdyby bílá dodávka "záhadně" chcípla, kdykoliv dojede k nějakému bezpečnostnímu koridoru...

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Flight752

Příspěvek od puma » 11 led 2020, 17:57

Podle Hajizadeha, velitele letectva, íránské systémy protivzdušné obrany zaměňují Boeing 737 za střelu s plochou dráhou letu. Uvedl, že protilietadlový systém byl nasazen do Bid Kaneh (بیدگنه), zelený špendlík na mapě, kolem půlnoci místního času. Let PS752 byl asi 19 km od systému, když byla vypuštěna raketa, říká.
Obrázek

Nyní je jasné, co způsobilo havárii, zůstává mnoho otázek o trase. Írán uvedl, že ukrajinské letadla mířilo k citlivé vojenské instalaci. Tak tomu není. Boeing letěl standardní odletovou trasou z letiště Teherán. Tento obrázek ukazuje odletové trasy deseti letadel, které odlétaly dříve téhož rána z letiště Teherán. Kurz a nadmořská výška byla naprosto standardní.
Obrázek
...
https://feitoffake.wordpress.com/2020/0 ... ar-tehran/

Rozbor samotného FR24 a trajektorií - Odlety z letiště IKA od 00:00 do 06:12 místního času 8. ledna (10 letů, včetně PS752).
Obrázek
Obrázek Přerušená čára je PS752
Obrázek
Naposledy upravil(a) puma dne 11 led 2020, 18:36, celkem upraveno 5 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Flight752

Příspěvek od Beda » 11 led 2020, 18:08

Kdyz ma dvoji obcanstvi tak ma iransky pas, nepotrebuje vizum.

Odpovědět