Zajimavosti - Energie a její zdroje

Odpovědět
Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 6533
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od petrp » 10 srp 2020, 20:15

Ale to nikdo nerozporuje... :D :nahoru:

Jen bych to upřesnil:
...Tam behá neutrálnymi neutronmi dopálená voda, čo si efektívne schladí žáhu a vyfučí pri manuálnej práci krútením turbínou...
Alchy to napsal obrazně, ale aby se toho někdo nechytil - místo vyfučení se nechá zase natlačit zpátky a zase dopálit a tak dokola. Svatá trpělivost... :lol:
"Chceme-li, aby nám byly staré zločiny odpuštěny, pak se musíme dopustit nových.“ Machiavelli
"Cui bono?" ...aneb sleduj toky peněz - objasní vše!

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 21 srp 2020, 13:33

https://politikus.ru/video/130776-ofici ... 28561.html
https://misis.ru/university/news/science/2020-08/6898/
Ruská beta-rádioizotopová batéria schopná pracovať najmenej 20 rokov. Ruským vedcom sa podarilo zvýšiť výkon batérie desať krát a znížiť cenu na polovicu.
Na rozdiel od klasických termálnych rádioizotopových zdrojov s plutoniom 238Pu pracuje s nikom 63Ni (polčas 100 rokov) a princípom funkcie sa podobá slnečným batériám, ale na rozdiel od svetla je ožiarená elektronmi z betarozpadu 63Ni (dá sa ale použiť napríklad i i trícium 3H). Rádioaktívneho niklu je v "súčiastke" dosť - uvádzajú aktivitu štruktúry 10Ci/g, a aktivita 63Ni je 59Ci/g.
Objav/vynález spočíva v kanálikovej štruktúre aktívnych PN prechodov, čo výrazne zvyšuje efektivitu pri interakcii prechodu s hmotnými časticami (elektronmi).
IMHO - v kanáliku dokážu opakovane využiť aj "odrazené" elektrony a kanáliky zvyšujú "efektívnu hrúbku" aktívneho PN prechodu.
«Выходные электрические параметры предложенной конструкции составили: ток короткого замыкания IКЗ — 230 нА/см2 (в обычной планарной — 24 нА), итоговая мощность — 31нВт/см2, (в планарной — 3нВт).
Skratový prúd 230nA/cm2 (v klasickej konštrukcii 24nA), výkon 31nW/cm2 (klasická planárna konštrukcia 3nW).
Podľa obrázku možno rozmery "batérie" odhadnúť na 2,5x3cm, takže dva aktívne povrchy (63Ni medzi nimi vo forme folie alebo "keramického" výlisku) by mohli mať rozmer ~2x2,5cm a celkovú plochu 10cm2. Hmotnosť baterie by sa z rozmerov dala odhadnú na cca 10gramov. Takže celková aktivita 63Ni by bola okolo 100Ci, čo zodpovedá asi dvom gramom 63Ni - a v prepočte - aktivite asi 100 gramov rádia 226Ra (HODNE! napriek tomu je to relatívne bezpečné - tie krycie "pliešky" predstavujú pre elektrony aspoň tak 50-100 polovrstiev ).
DSC_4309_b.jpg
DSC_4329_.jpg
https://www.researchgate.net/publicatio ... evaluation
v PDF píše: Consequently, the following values were obtained for the developed
3D diode structure: the short-circuit current Isc=2.4 µA, the opencircuit voltage Voc=0.43 V and the maximum power Pmax=0.6 mW.
The value of the filling factor was 0.53.
The-I-V-characteristics-of-an-experimental-3D-BVC-structure-a-the-initial-3D-diode.png

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 6253
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od skflanker_ » 13 zář 2020, 20:04

Ad plynové turbíny pre výrobu elektrickej energie:

https://youtu.be/OAGqOyfBZH0 zverejnené 13.09.2020, dĺžka videa 8:18 min.
Ruská firma Saturn vyrobila výkonnú plynovú turbínu kde mali doposiaľ "monopol" iba Siemens a GE (General Electric)
Z dôvodu aby Siemens / GE neprišli o ruský trh boli / sú ochotný v Rusku komplet lokalizovať výrobu svojich výkonných plynových turbín = komplet výroba v Rusku, ako Nemecký Siemens tak aj USA firma GE
Podľa videa je ruská nová turbína výkonom porovnateľná ako západné, ale hlavne je menšia / ľahšia = schopnejšia transportu do ťažko prístupných miest.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2284
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 14 zář 2020, 22:09

Alchymista píše:
10 srp 2020, 12:30

Ale tam vlastne žiadni atomoví elektróni nebehajú.
ale behaju a nie je ich malo. lenze oni svine su špioni v utajeni a tak trochu aj transgender s krycim nazvom "beta"
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 14 zář 2020, 22:35

Tak títo sa k elektrickému vedeniu ani nepriblížia, pretože proste nevylezú z palivovej tyče. A čo sa týka počtov - povedzme - je ich ako dane platiacich spoluobčanov...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6580
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 25 lis 2020, 23:38

Tým Jiřího Dědečka ale objevil v zeolitu katalyzátor, který dokáže přeměnit metan přímo na metanol pomocí molekulárního kyslíku s uspokojivou efektivitou
https://sciencemag.cz/metanol-z-metanu- ... efektivne/
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Beda » 04 pro 2020, 16:54

Budou elektroauta.......

TY AKU za asi 5 let prijdou o 50% kapacity, tak se vykoumalo jejich vyuziti jako stabilni AKU kde by jeste 5 let fungovali, treba ve spojeni se solarkama.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/455 ... etice.html

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 04 led 2021, 19:26

Zaradiť medzi sledované záložky?

http://realisticka.cz/

vojvoda
Redaktor
Příspěvky: 121
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od vojvoda » 11 led 2021, 19:25

срочно расстрелять

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6580
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 18 led 2021, 02:36

V jednej automobilistickej diskusii som narazil na následujúci príspevok a neviem či to je reálne, ešte som o takej úprave motoru nepočul.
petr r. (petrumr)
17. 01. 2021 08:55
..
V té době jsem měl 125p 1500 s dvojitým webrem
ne byl to weber, možná ho ještě mám na garáži, měnil jsem ho potom za pierburg, který dal chorvatsko i s lodí za 6L. Fiata jsem měl vymazlenýho třeba pouštění páry pod klapky jsem měl jenom já, spínač jsem měl na šajtrpáce, teploměr páry byl z tatrovky a elektromagnetický ventil z ify.
Parní kotel tam skoro byl, měděný trubičky kolem parohů a v nádobě žhaviče z bufiku, prostě co dílna dala,
https://www.autorevue.cz/benzin-na-prid ... howforum=1

Počuli ste niekedy o takej úprave benziňáku že by sa "púšťala para pod klapky" a tak znižovala spotreba? :shock:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

majod
Redaktor
Příspěvky: 265
Registrován: 07 úno 2017, 22:25

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od majod » 18 led 2021, 08:47

ano je to mozne ale klesa tym zivotnost motora,do leteckych piestovych motorov sa v obdobi 2 sv vojny vstrekovala voda ,za ucelom zvysenia vykonu ale bolo to tiez obmedzene casom

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 18 led 2021, 08:52

Čož je ale niečo o dosť iné, ako vpúšťať vodu (paru) do sacieho potrubia.
Navyše sa nevstrekovala voda, ale zmes vody s metylalkoholom.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2284
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 18 led 2021, 08:53

bud para alebo voda... Ale to len na zavodnych specialoch a myslim ze to bolo aj tak zakazene... V zasade podobny princip ako vstrkovanie vody v leteckych piestovych motoroch. Zvysovalo to vykon. Velmi zjednodusenie povedane. Niekto to uz rozpitva podrobnejsie...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 3664
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 18 led 2021, 08:59

V zasade vstrekovanie vody do sacieho potrubia je stary vynalez a mali ho napr. motory nemeckych stihačiek. Jeho učinok je postaveny na tom, že nasaty vzduch, ktory bol stlačeny a tym aj zohriaty turbokompresorom sa ochladil pretože došlo k procesu premeny vstreknutej vody na paru. Teplo nasateho vzduchu sa spotrebovalo na skupenske teplo a tak sa zvyšilo množstvo vzduchu vo valcoch. Dalo sa to použit kratkodobo a zvyšovalo to vykom dost vyrazne až o 20%. Samozrejme aj aktualnu spotrebu paliva, pretože treba dodržat efektivny vahovy pomer vzduchu a paliva. Dokonca to jeden čas použivali turbomotory F1, dokial do nezakazali.
To čo opisuje chapik je kravina, lebo nema zmysel do sacieho potrubia pri atmosferickom sani vhanat paru lebo k ochladeniu nasateho vzduchu dochadza len minimalne a podla mna skôr dochadza k jeho ohratiu. Takyto vzduch nema teplotu presahujucu 100 C.
Otazka či mohol mat karburator weber je z ineho sudka. u vtedajšich Fiatov sa použili tzv. dvojite weber karburatory. Ludia si ich zhanali aj na polske Fiaty.
weber.jpg
weber.jpg (51.51 KiB) Zobrazeno 212 x
Ja som si dal do favorita namontovat karburator z Opla. vyžadovalo to len malu upravu a vykon stupol o cca 15 koni a spotreba o polovicu. Ale po rovine som išiel 170 km/h.Ale nič nie je zadarmo. Ked som išliel z Bratislavy do Prahy na Devet křižu som muslel tankovat. :lol:
Naposledy upravil(a) palo satko dne 18 led 2021, 09:07, celkem upraveno 1 x.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 18 led 2021, 09:05

Čiže pravý opak toho, čo ten jedinec opisuje...

Mimochodom, vstrekovanie vody do sacieho kanálu, pred alebo za kompresor, za účelom ochladenia vzduchu, alebo pred turbínu za účelom zvýšenia prietočného množstva a ochladenia spalín, nie je len výsadou piestových motorov.
Používali to napríklad aj izraelské prieskumné Phantomy a potom lietali niečo tesne nad tri machy.
A používajú to "bežne" An-24/26 pri štartoch vo väčších nadmorských výškach alebo v teplom vzduchu (Afrika, Afganistán, stredná Azia...) Pre podobný prípad mali vstekovanie vody aj niektoré štvormotorové prúdové dopraváky (B707, Caravelle) .

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6580
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 18 led 2021, 11:37

U tej F1 to vstrekovanie vody fungovalo asi takto.
Vstreknutím vody sa ochladil nasávaný vzduch takže sa zlepšilo plnenie valcov. A dosiahlo sa že vzduch vo valci bol vlhkejší (tej vody nesmelo byť samozrejme veľa ale optimálne množstvo ktoré neznehodnotí zapalovanú zmes a horenie) takže po zapálení zmesi vo valci aj vplyvom premeny vody na paru sa dosiahol vyšší tlak vo valci a teda aj výkon.

Ale to čo ten pán urobil v tom Fiate sa mi akosi nezdá. Možno bola snaha využiť teplo výfukového potrubia? Ale ako by to dopadlo s horením zmesi a plnením valcov, to sa mi zdá skôr kontraproduktívne.
napríklad aj izraelské prieskumné Phantomy a potom lietali niečo tesne nad tri machy.
To ako vážne? Nad tri machy? :?:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2284
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 18 led 2021, 11:47

myslim ze postaci zvlhcit vzduch vstupujuci do valcov. ono po dazdi si vsimnite ze auto ide lepsie...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14438
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 18 led 2021, 11:56

kenavf - Mali by to byť nejak izraelcami upravené RF-4E a koncom 70. a v 80. rokoch mali byť opakovane upravené tri kusy z dvanástich? dodaných.

Tomas - jednak stupne vlhkosť, ale hlavne - výrazne klesne teplota nasávaného vzduchu. Kľudne i viac ako o 20 stupňov... "Meteorologická" teplota sa totiž meria v tieni, takže nad oslneným asfaltom či betonom je pri "30 v tieni" kľudne 45-50° (a na dobre rozpálených leteckých stojánkach sme namerali 30 cm na povrchom i ku 60°C) a pri/po daždi spadne teplota vzduchu na 20-25°C.
Normálne rozdiely vo výkone motoru v závislosti na teplote vzduchu asi príliš nevnímaš, ale práve pri daždi je zmena teploty veľmi výrazná a veľmi rýchla, takže sa prejaví "krátkodobá pamäť".

majod
Redaktor
Příspěvky: 265
Registrován: 07 úno 2017, 22:25

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od majod » 18 led 2021, 12:09

mozno dokazal, ten panko v tom fiate, rozlozit tu vodnu paru na kyslik a vodik a tam je to kuzlo ze mu to zralo len polovicu benzinu,hahaha

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 3664
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 18 led 2021, 12:12

Aby bolo jasne. Vstrekovanie vody ma klasicky pribeh. Vynašiel ho Madar a prvy kto ho prakticky využil bol Sovietsky zväz u pasoveho traktora SChTS-NATI vyrobaneho od roku 1937, ktory mal štandardne namontovaný motor na petreum so vstrekovaním vody. :smich:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wassereinspritzung
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host