Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 5299
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od QVAK » 23 říj 2017, 14:30

modrak píše:
23 říj 2017, 14:21
Alchymista píše:
23 říj 2017, 13:23

Dôvod je celkom jednoduchý - inžineri a vôbec technici nie sú v Indii považovaný za dosť "nóbl". Takže inžinieri sú vyrábavaný z "treťotriedneho" materiálu "štvrtotriednymi" učiteľmi.
To by som netvrdil. Skôr ide o masívny odliv všetkého technického čo má aké také IQ. Japonci, Saudi, Malajzia skupujú všetko. Inžinier s vysokoškolským vzdelaním si zarobí u malajzijských železníc ako rušňovodič viac, ako manažér u Indických. Na technikoch z Indie doslova visí všetok priemysel a infraštruktúra v Perskom zálive. A činia sa aj Japonci hlavne v elektro a chémii. Ale dosť ich odchádza a sú žiadaný aj v Británii a USA. Preto aj v Indii, je časte stretnúť aj na relatívne dôležitých postoch "treťotriednych" inžinierov. Ale je fakt, že vláda robí kroky, aby špičky ostali doma.
To mě připomíná Čínu před 30.- 40. lety. Nakonec se velká část těchto vědců a techniků (z US až 80%) vrátila a zajistila čínský technologický zázrak který se projevuje dnes.
P.S. Indická střední třída zajišťovala již fungování Říše nad kterou slunce nezapadá a byla vždy výše postavená než domorodci až na úrovni bělochů z ostatních monarchií (negentlemanů).

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4498
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od Alchymista » 23 říj 2017, 14:33

Máš možno pravdu, ale moje záverečné konštatovanie sa zmení len takto:
Dôvod je celkom jednoduchý - inžineri a vôbec technici nie sú v Indii považovaný za dosť "nóbl". Takže inžinieri sú vyrábavaný z "treťotriedneho" materiálu "štvrtotriednymi" učiteľmi.
"Úsilie vlády" by muselo byť enormné, aby niečo zmenila v horizonte desaťročia či dvoch - pôsobí proti zotrvačnosti spoločenského myslenia miliardovej populácie.
Navyše - tá jeden a štvrť miliardová populácia je extenzívne kŕmená Bollywoodom, v produkcii ktorého je "inžinier" či "technik" kladným hrdinom len v 1% výtvorov (nedá mi napísať "diel") a vo viac ako 30% prípadov je jeho rola v príbehu záporná.

Porovnanie s Čínou je celkom na mieste. Ale je na mieste aj v inej veci - v podmienkach, aké Čína a India pripravili navrátilcom. V Indii, s veľkým prebytkom "humanitne" a "inak" vyšokoškolsky vzdelaných jedincov nie je možné vytvoriť ani pre skutočné špičky také "bezproblémové" prostredie ako v Číne a muselo by dôjsť k mnohým zmenám nielen v Indii, ale i v krajinách kde indický špecialisti aktuálne pôsobia, aby vznikol dostatočný "motivačný tlak" na ich návrat. V USA taký tlak na číňanov vznikol zhruba po roku 1960, keď bolo známe, že Čína pracuje na vlastnej jadrovej zbrani (prvý odpal október 1964, vodíková - leto 1967).

modrak
Redaktor
Příspěvky: 441
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od modrak » 23 říj 2017, 15:19

No skôr ako o motivačnom tlaku na návrat vidím hlavnú príčinu v nedostatočnom venovaní sa detailom. Z vlastnej skúsenosti viem, že práve "nedopracovanosť" je najväčšia chyba indických konštruktérov. Asi pred 3 rokmi predvádzali automatickú linku 4.0. Čumeli všetci aj super experti z Japonska. Dokázala do tej doby nemožné. Problém bol, že zhruba po 24 hod. chodu bola cela hala pod olejom. Jednoducho sa vyflákli na také veci ako obeh olejov ako pracovných, tak mazacích. Čím celú tú kolosálnu vec zdegradovali na "šmejd". A to im zrejme robí problém nie len u civilnej techniky. 1 niečo vymyslia a 2- 3 ktoré by mali veci dotiahnuť do úspešného konca sú nepoužiteľné.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 636
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od Tomas BB SK » 23 říj 2017, 15:48

jeden indicky inžinier sa zaujimavo prejavil aj nedavno v noci v bratislave. Ak je toto ta špička, potom o čom su ti tretotriedny??? Ale tieto debaty vcelu s T50 nesuvisia...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Výkonný redaktor
Příspěvky: 802
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od palo satko » 23 říj 2017, 17:02

Ono to asi s tym priamym kukučom na lopatky motora nebude tak naivno jednoduche. podla tohoto linku je v nasavacom tunely urobene ovladatelne zmenšenie nasavacieho profilu potrebne pre let nadzvukovou rychlosťou. Ak bude, a ja si myslim že bude v boji SU-57 použivat nadzvukovu rychlost lopatky motora asi nebudu priamo vystavene radaru protivnikovej stihačky.
https://www.sinodefenceforum.com/russia ... 5/page-102
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Nespavec
Redaktor
Příspěvky: 195
Registrován: 17 úno 2017, 18:08

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od Nespavec » 23 říj 2017, 19:42

Svarboj píše:
23 říj 2017, 12:10
Indické letectvo nechce ruské stíhačky páté generace FGFA
Web Defense News jako první informoval o údajné nespokojenosti indického letectva s rusko-indickou stíhačkou páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), která konstrukčně vychází z nové ruské stíhačky Su-57.
http://www.armadninoviny.cz/indie-nechc ... erace.html
-------------
Indové po 7 letech co byl veřejně představen T-50 a minimálně tak podle tvarování stroje zjištují, že to není tak moc "hardocore" stealth letoun? Ta americká lobby je tam ale silná.
Indoivé jsou dost vypečení obchodníci, sami o sobě. Na nejaké ty tanečky, v rámci licitace o cenu, zádného američana nepotřebují.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1547
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od Skeptik » 23 říj 2017, 20:23

Zajímavá zmínka, že pokud jsou pravdivé údaje uváděné o RCS Su-57, tak jej F-22A je schopný detekovat radarem na vzdálenost 35-40km, což je zajímavé hlavně z toho důvodu, že to už je daleko v dosahu pasivních IRST.
A není to náhodou tak, že když F-22 (nebo kterýkoli stealth letoun) zapne radar, tak přestává být stealth?
Čiže není to o tom, kdo dostane lepší informace od AWACS ten vyhrává?
A kdo nemá AWACS, ten prohrává?
A má-li někdo AAM velmi dalekého dosahu, tak protivník nemá AWACS?

Nebo snad existují primární radary dalekého dosahu bez aktivního vyzařování?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
riho
Redaktor
Příspěvky: 346
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od riho » 24 říj 2017, 10:11

Skeptik píše:
23 říj 2017, 20:23
Zajímavá zmínka, že pokud jsou pravdivé údaje uváděné o RCS Su-57, tak jej F-22A je schopný detekovat radarem na vzdálenost 35-40km, což je zajímavé hlavně z toho důvodu, že to už je daleko v dosahu pasivních IRST.
A není to náhodou tak, že když F-22 (nebo kterýkoli stealth letoun) zapne radar, tak přestává být stealth?
Čiže není to o tom, kdo dostane lepší informace od AWACS ten vyhrává?
A kdo nemá AWACS, ten prohrává?
A má-li někdo AAM velmi dalekého dosahu, tak protivník nemá AWACS?

Nebo snad existují primární radary dalekého dosahu bez aktivního vyzařování?
Kto má AWACS, musí z neho prijímať údaje cez datalink. Ak viem čo mám počúvať, tak viem, že v oblasti je stealth. Tak požiadam o prehľad pozemné radary v S-band a približne určím polohu stealth. Následne sa buď pokúsim zostreliť AWACS, aby bol stíhač nútený zapnúť radar, alebo napadnúť protivníkové bojové stroje nablízko.

Uživatelský avatar
palo satko
Výkonný redaktor
Příspěvky: 802
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od palo satko » 24 říj 2017, 10:49

To či je F-22 schopna radarom identifikovat Su-57 o 40 kilometrov skor než je schopna Su-57 najst F-22 bez radaru je sice zaujimava informacia, ale dost pochybnej vypovednej hodnoty. Da sa predpokladat že jak Su-57 tak aj F-22 budu letiet v bojovej zone nadzvukovou rychlostou a tato oblast bude pokryta Awacsami, alebo S-400 ktore budu primarnymi cielmi. Ak F-22 zapne radar tak sa prezradi a stane sa cielom skor než splni hlavnu ulohu.
Podla mna sa jedno aj druhe lietadlo budu navzajom vyhybat boju voči sebe. Strata 10 kusov F-22, alebo 10 Su-57 iste nič nerozhodne, ale strata 10 Awacsov alebo S-400 je stratou priam strategickou.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2159
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od puma » 24 říj 2017, 14:30

O to tak nejde, je tam uvedeno, že předpokládaný dosah radaru F-22A na cíl PAK-FA s jeho udávanou RCS je pod 40km (stačí půl minuty a už jsi ve vzdušném manévrovém boji teoreticky :) ), tedy se musí přiblížit na tuto vzdálenost, aby byl schopný PAK-FA vůbec detekovat radarem, ale jde o něco jiného.

F-22A potřebuje jako sůl v horizontu 15 let zásadní upgrade, kde budou k dispozici i pasivní systémy, F-35 je v tomto podle mého názoru jednička, tedy co se týče elektrooptických senzorů a fůze dat s radarem, ale hlavně možnosti vést bojovou činnost na velké vzdálenosti i v pasivním režimu (zde ho ale zas limitují relativně malé dosahy PLŘS AIM-120D, nic jiného k mání nemají, + absence L pásmových radarů). PAK-FA má elektrooptiku řešenou obdobně, schopnost vést bojovou činnost v pasivním režimu na velké vzdálenosti, má mrtě čidel pro pokrytí 360° okolo letounu, + ještě dva aktivní rušící laserové systémy proti IR/UV naváděným PLŘS pokrývající 360, jedno pokrývá 180° a je schopné současně působit na dvě PLŘS, + L pásmové radary na velké vzdálenosti schopné s přesností v řádu stovek metrů detekovat i stealth letouny, a vše se to fůzuje s daty z čtyř X pásmových radarů, IRST a dokáže to zcela jistě vše pracovat ve spoustě různých aktivních a pasivních modů, o to tu jde. V tomto je síla koncepce PAK-FA, kterou jaksi nikdo nevidí, tak jak je v tomto hlavní síla F-35, né náhodou tuto koncepci přebírají i čínské stealth letouny. F-22A je už za zenitem, i když má skvělý radar, tak krom něho, RWR a datalinku nic jiného k fůzi dat nemá. A na koncepci F-35 jde krásně vidět, že i když nemá lepší radar než F-22 co se týče max. dosahu minimálně, ani nemá lepší RCS (stealth) defakto na úrovni PAK-FA, tak všechny ty možnosti zfůzovat data z různých senzorů, dávají mu nemálo výhod i oproti F-22A a v určitých taktických situacích, jen možnost schopnosti vést bojovou činnost v pasivním režimu může být klíčová.

Juraj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2596
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od Juraj » 24 říj 2017, 23:51

puma píše:
24 říj 2017, 14:30
O to tak nejde, je tam uvedeno, že předpokládaný dosah radaru F-22A na cíl PAK-FA s jeho udávanou RCS je pod 40km (stačí půl minuty a už jsi ve vzdušném manévrovém boji teoreticky :) ), tedy se musí přiblížit na tuto vzdálenost, aby byl schopný PAK-FA vůbec detekovat radarem, ale jde o něco jiného.

F-22A potřebuje jako sůl v horizontu 15 let zásadní upgrade, kde budou k dispozici i pasivní systémy, F-35 je v tomto podle mého názoru jednička, tedy co se týče elektrooptických senzorů a fůze dat s radarem, ale hlavně možnosti vést bojovou činnost na velké vzdálenosti i v pasivním režimu (zde ho ale zas limitují relativně malé dosahy PLŘS AIM-120D, nic jiného k mání nemají, + absence L pásmových radarů). PAK-FA má elektrooptiku řešenou obdobně, schopnost vést bojovou činnost v pasivním režimu na velké vzdálenosti, má mrtě čidel pro pokrytí 360° okolo letounu, + ještě dva aktivní rušící laserové systémy proti IR/UV naváděným PLŘS pokrývající 360, jedno pokrývá 180° a je schopné současně působit na dvě PLŘS, + L pásmové radary na velké vzdálenosti schopné s přesností v řádu stovek metrů detekovat i stealth letouny, a vše se to fůzuje s daty z čtyř X pásmových radarů, IRST a dokáže to zcela jistě vše pracovat ve spoustě různých aktivních a pasivních modů, o to tu jde. V tomto je síla koncepce PAK-FA, kterou jaksi nikdo nevidí, tak jak je v tomto hlavní síla F-35, né náhodou tuto koncepci přebírají i čínské stealth letouny. F-22A je už za zenitem, i když má skvělý radar, tak krom něho, RWR a datalinku nic jiného k fůzi dat nemá. A na koncepci F-35 jde krásně vidět, že i když nemá lepší radar než F-22 co se týče max. dosahu minimálně, ani nemá lepší RCS (stealth) defakto na úrovni PAK-FA, tak všechny ty možnosti zfůzovat data z různých senzorů, dávají mu nemálo výhod i oproti F-22A a v určitých taktických situacích, jen možnost schopnosti vést bojovou činnost v pasivním režimu může být klíčová.
F-22 bude este dlho protivnikom pre SU-57 - minimalne 40rokov. USAF planuje udrzat Raptory do roku 2060 a priebezne ich modernizovat. Celkove udaje su tajne
http://nationalinterest.org/blog/the-bu ... 2060-21329

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2791
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od skflanker_ » 25 říj 2017, 20:59

Svarboj píše:
23 říj 2017, 12:10
Indické letectvo nechce ruské stíhačky páté generace FGFA

Web Defense News jako první informoval o údajné nespokojenosti indického letectva s rusko-indickou stíhačkou páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), která konstrukčně vychází z nové ruské stíhačky Su-57.

http://www.armadninoviny.cz/indie-nechc ... erace.html

-------------
Indové po 7 letech co byl veřejně představen T-50 a minimálně tak podle tvarování stroje zjištují, že to není tak moc "hardocore" stealth letoun? Ta americká lobby je tam ale silná.
Rosoboronexport reagoval na články a tvrdí, že Rusko a India naďalej spolupracujú na uvedenom projekte
Stíhacie lietadlo 5. generácie pre Indiu bol navrhnutý v súlade s požiadavkami Indie v čase podpísania zmluvy. Rusko a India ďalej pokračujú v spolupráci podľa týchto požiadaviek. Zmluva obsahuje aj klauzulu o vypovedaní / zrušení zmluvy kde sú uvedené aj výpovedné lehoty a aj povinnosti jednotlivých strán - nič také sa ale zatiaľ z Indickej strany nestalo. Zmluva bola podpísaná v roku 2007.
Ruská strana presne plní zmluvné termíny dohodnuté na jar 2007.
Zdroj http://tass.ru/armiya-i-opk/4672331 z 24.10.2017

Zase tvrdenie proti tvrdeniu, doplním že F-35 prvý krát vzlietlo 15.12.2006 a hneď na to sa podpísala Rusko-Indická dohoda o vývoji FGFA pre Indiu - ale India podpísala zmluvu podľa technických špecifikácii im známym údajov na jar 2007 = ubehlo 10 rokov ... ide o lobing a platené PR ako u nás SNS a F-16V ...
Ešte doplním - FGFA nie je ruská stíhačka = FGFA je Indický projekt a Indické zadanie len ho sami nedokážu navrhnúť - a ten návrh robí Rusko .. s T-50 (Suchoj) až tak veľa spoločného nebude mať (senzory / radar / RSC).

Uživatelský avatar
puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2159
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od puma » 16 lis 2017, 16:44

Omylem jsem narazil na zajímavé údaje o dosahu pro L pásmové AESA antény N036L-1-01, má se jednat o údaje pro generaci z období po roku 2000 (tedy ty co mají Su-35S v náběžných hranách křídel), PAK-FA bude mít pravděpodobně novější generaci.

Min. dosah 0.2km
Max. dosah 222km
https://thaimilitaryandasianregion.word ... fa-russia/

Jak moc je to hodnověrné či vycucané z prstu netuším.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2791
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od skflanker_ » 05 pro 2017, 19:40

Podľa diskusných fór (prvý zdroj https://forums.eagle.ru/showpost.php?p= ... count=7392) vraj dnes v utorok 05.12.2017 stroj T-50-2 realizoval let s novým typom motora Produkt 30 (Изделие 30):
T50-2_Produkt30.jpg
T-50-2
прошел Инсайд: Сегодня, 05.12.2017, совершил свой первый полет второй летный прототип Т-50-2 с установленным Изделием 30
EDIT:
Prvý let Su-57 s motorom druhej etapy
V utorok 05.12.2017 stroj T-50-2 realizoval 17-minútový let s novým motorom II. etapy označovaním ako Produkt 30 (Изделие 30). Pilot Sergej Bogdan (Сергей Богдан).
Zdroj http://tass.ru/armiya-i-opk/4786696 alebo https://lenta.ru/news/2017/12/05/su57/ z 05.12.2017

Uživatelský avatar
puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2159
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su - 57 (T - 50)

Příspěvek od puma » 06 pro 2017, 08:12

let s novým motorem II. etapy Izd.30

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů