Každý den neustále dokola řeším porušování pravidel. Takže pro všechny:
Necitujte bezprostředně předchozí příspěvek! Není žádný důvod na něj rovnou neodpovědět!
Zkracujte na max. možnou míru vkládané příspěvky - každý si to přečte celé po přechodu na originál z odkazu.
Tohle platí dlouhá léta a mnozí to ignorujete, takže bude asi třeba přitvrdit, aby jste to zase akceptovali?
Necitujte bezprostředně předchozí příspěvek! Není žádný důvod na něj rovnou neodpovědět!
Zkracujte na max. možnou míru vkládané příspěvky - každý si to přečte celé po přechodu na originál z odkazu.
Tohle platí dlouhá léta a mnozí to ignorujete, takže bude asi třeba přitvrdit, aby jste to zase akceptovali?
Letecký vývoj
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
V americe je plno proudů říkající že levnější F-16 byl, je a bude lepší volba než drahý F-15. V případě MiGu 29 M, který byl dál než jakýkoliv Su-27 by to bylo asi stejný.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
F-35 je ve vzdušném boji dobrá. BVR bez debaty, nemá sice výkony, ale má situační povědomí a neviditelnost a proti letadlům bez stealth je velmi nebezpečný .
V dogfightu také není bezzubá. Schopnost zvednout nos jako Hornet, a podobné ustálené zatáčení jako Viper.
V dogfightu také není bezzubá. Schopnost zvednout nos jako Hornet, a podobné ustálené zatáčení jako Viper.
- jura-p
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3275
- Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Re: Letecký vývoj
Já to vidím tak, že jedinou předností F 35 je schopnost pracovat v hejnu a bombardovat dost daleko (v zahraničí). Tedy v porovnání s Gripenem. Ale Švédi tvrdí, že v hejnu už umí pracovat také dobře.
Poslední havarie F 35, turbulence víc jak kilometr za vpředu letícím, čídla na pravé straně, čídla na levé straně, počítač, co nepustil pilota k řízení, mě o skvělosti nepřesvědčila.
Poslední havarie F 35, turbulence víc jak kilometr za vpředu letícím, čídla na pravé straně, čídla na levé straně, počítač, co nepustil pilota k řízení, mě o skvělosti nepřesvědčila.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Takové havárie, tedy vlivem FCS jsou běžné. Jenda věc je simulace a návrh, kde se snaží nastavit FCS co nejvíce dokonalý, ale v praxi se dějou věci které nelze vždy přdpokládat.
Tedy já osobně v tom nevidím něco výjimečného.
U F-15,16,Tomcatu, Phantom II s děli podobné věci.
Výkaz F-35 v bezpečnosti je velmi dobrý.
Letadla vždy operují v "hejnu" Osamocené letadlo je mrtvé letadlo.
Tedy já osobně v tom nevidím něco výjimečného.
U F-15,16,Tomcatu, Phantom II s děli podobné věci.
Výkaz F-35 v bezpečnosti je velmi dobrý.
Letadla vždy operují v "hejnu" Osamocené letadlo je mrtvé letadlo.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
MiGy-29 a Su-27, obojí v původní verzi, se utkaly pouze jednou, a to ve válce Etiopie s Eritreou. Výsledek byl více než jednoznačný. Není vůbec žádný důvod se domnívat, že by to v případě jejich upgradovaných verzí dopadlo jinak.
Ostatně simulované souboje F-15 a F-16 dopadaly podobně ... proto jsou F-15C USAF čistokrevnými stíhači, zatímco z F-16C se stal útočný letoun (stíhací bombardér).
Už ve Válce v Zálivu (1991) měli piloti F-16 zakázáno vstupovat do vzdušných bojů a vše měli nechat na F-15C.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Skeptik
Eritrea a Ethiopia není příklad dobrý- Pokud si projdeš jací piloti byly na MiG 29 - ponejvíce málo vycvičení domorodci pak je jasné jak by to dopadlo i kdyby měli F-22.
Pilot dělá letadlo, taktika dělá vítězství, druh letadla je vzadu.
Eritrea a Ethiopia není příklad dobrý- Pokud si projdeš jací piloti byly na MiG 29 - ponejvíce málo vycvičení domorodci pak je jasné jak by to dopadlo i kdyby měli F-22.
Pilot dělá letadlo, taktika dělá vítězství, druh letadla je vzadu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
O schopnostech F-35 ve vzdušném boji nechci spekulovat. F-35 ještě v žádném boji nebyly.
Nízký radarový odraz a situační povědomí jsou přínosné věci ... pokud protivník nemá odpovídající systém detekce a pokud jeho letadla a pozemní prostředky rovněž nemají systémy situačního povědomí.
Zkušenosti ukazují, že útočící letadlo se nesmí vyskytnout nad územím protivníka, jinak je s ním konec :-(
Nízký radarový odraz a situační povědomí jsou přínosné věci ... pokud protivník nemá odpovídající systém detekce a pokud jeho letadla a pozemní prostředky rovněž nemají systémy situačního povědomí.
No, obávám se, že právě probíhající válka na Ukrajině ukazuje, že je skvělá irelevantní, je-li letoun osamocen či operuje-li "v hejnu". Systémy PVO v současné době předběhly obranné systémy letadel "o parník".Letadla vždy operují v "hejnu" Osamocené letadlo je mrtvé letadlo.
Zkušenosti ukazují, že útočící letadlo se nesmí vyskytnout nad územím protivníka, jinak je s ním konec :-(
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Výsledky F-15 vs F-16 není důsledkem strojů, ale pilotů.
Realita je taková že piloti F-15a/c nemají obdobu ve své úloze a proto jsou výsledky F-15 takové jako jsou. Ne technika, ale piloti.
Realita je taková že piloti F-15a/c nemají obdobu ve své úloze a proto jsou výsledky F-15 takové jako jsou. Ne technika, ale piloti.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
To je otázka na stelath F-35 a F-22 a na systémy REBSkeptik píše: ↑05 srp 2023, 22:05O schopnostech F-35 ve vzdušném boji nechci spekulovat. F-35 ještě v žádném boji nebyly.
Nízký radarový odraz a situační povědomí jsou přínosné věci ... pokud protivník nemá odpovídající systém detekce a pokud jeho letadla a pozemní prostředky rovněž nemají systémy situačního povědomí.
No, obávám se, že právě probíhající válka na Ukrajině ukazuje, že je skvělá irelevantní, je-li letoun osamocen či operuje-li "v hejnu". Systémy PVO v současné době předběhly obranné systémy letadel "o parník".Letadla vždy operují v "hejnu" Osamocené letadlo je mrtvé letadlo.
Zkušenosti ukazují, že útočící letadlo se nesmí vyskytnout nad územím protivníka, jinak je s ním konec :-(
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Wasp1
Možná není Etiopsko -Eritrejský konflikt tím nejlepším příkladem, ale je jediným, který máme.
A "domorodci" ta letadla pilotovali na obou stranách.
Eritrejští piloti MiGů-29 (z nichž někteří byli žoldáci z Ukrajiny) si do příchodu Su-27 nevedli zas tak špatně. Vše se změnilo právě příchodem Su-27 ... ale třeba je to náhoda.
Možná není Etiopsko -Eritrejský konflikt tím nejlepším příkladem, ale je jediným, který máme.
A "domorodci" ta letadla pilotovali na obou stranách.
Eritrejští piloti MiGů-29 (z nichž někteří byli žoldáci z Ukrajiny) si do příchodu Su-27 nevedli zas tak špatně. Vše se změnilo právě příchodem Su-27 ... ale třeba je to náhoda.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
To jistě také.
Ale nejen piloti ale i technika.
Ostatně proč by USAF dělalo stíhací speciální toho horšího letadla a lepší stíhačku degradováno na stíhací bombardér.
Tobě to dává smysl ???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Jistě.
A na kvalitu systémů PVO a jejich prostředky a schopnosti na překonání REB.
A zatím to vypadá, že l taška tahají za kratší konec.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- kozlus
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1929
- Registrován: 07 úno 2017, 17:55
Re: Letecký vývoj
Zajimave. Pokud se pamatuji, tak puvodni F-16A byl levny, cistokrevny, lehky, obratny stihac. Akorat se to ve srovnani s F-15 tak nejak neosvedcilo a u dlasich blocku bylo zamereneni primarne posunuto na viceucelovost, tedy ledadlo ztloustlo a zdrazilo. K vybojovani vzdusne nadvlady zustala dale modernizovana F-15, ktere se postupem casu naucila i protizemni udery a tedy se stala F-16 na steroidech.
Stejne tak si matne pamatuju, ze MiG-29 byl puvodne frontovy stihac, tedy spotrebni polozka, s doletem v ramci sve male oblasti pusobnosti, kde zravost a poruchovost motoru, byla dost upozadena a s brzkym sestrelem se pocitalo.
Stejne tak si matne pamatuju, ze MiG-29 byl puvodne frontovy stihac, tedy spotrebni polozka, s doletem v ramci sve male oblasti pusobnosti, kde zravost a poruchovost motoru, byla dost upozadena a s brzkym sestrelem se pocitalo.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Ano, toto vyprávění znám. Je ale jakési divné - jako na objednávku.
1) Eritrejci sice koupili 8 MiG-29 (6x A; 2x UB) ze zásob neodebraných letadel u RSK MiG, ale jejich export, včetně technické kontroly, šel přes Ukrajinu. Ostatně při převozu materiálu havaroval v Eritrei ukrajinský Il-76.
2) V Rusku probíhalo přeškolování etiopských pilotů na Su-27. Přeškolování eritrejských pilotů na MiG-29 probíhalo na Ukrajině. Ostatně většina obslužného personálu MiGů-29 v Eritrei a piloti - instruktoři tamtéž byli Ukrajinci.
Ani na jedné straně nebyli piloti úplnými nováčky, ale šlo o poměrně zkušené piloty.
3) První boje probíhali s iniciativou a početní převahou na eritrejské straně.
21.2.1999 napadly dva eritrejské MiGy-29 osamocený etiopský Su-27 na hlídkovém letu. Su-27 se všem střelám R-27 vyhnul a sám pak střelou R-27 (dle jiných informací R-73) poškodil jeden z útočících MiGů-29.
25.2.1999 napadli dvě dvojice MiGů-29 nad Badme dvojici Su-27 ... dva MiGy dělali návnadu, dva vedli útok ze zálohy. Su-27 se i v tomto případě vyhnuli všem R-27 a jeden z nich svojí střelou R-27 (dle jiných informací kanónem) sestřelil jeden z útočících MiGů-29. Pilot, zmiňovaný Jusuf, zahynul.
26.2.1999 letěl ve vysoké výšce nad Adis-Abebu eritrejský MiG-29. Proti němu byl zvednut Su-27 číslo 1958. Když se k němu přiblížil, zjistila pozemní radarová stanice, že od země stoupá druhý MiG-29 a chystá se na Su-27 zaútočit. Su-27 odpálil dvě R-27, které zničily první MiG-29, pilot Jonas zahynul, a začal se otáčet k druhému. Ten přerušil útok a uletěl.
Nestalo se to tedy na Badme, jak píše ten "eritrejský pilot, ale u Adis-Abeby.
4) Není pravda, že by se eritrejské MiGy-29 neúčastnily dalších bojů. V květnu 2000 u Barentu se dva MiGy-29 pokusily napadnout etiopská vojska. Byly však zachyceny čtveřicí Su-27. Jeden z nich byl sestřelen (pilotem vítězného Su-27 byla žena) druhý tak těžce poškozen, že byl po přistání odepsán.
Jak je vidět z popisů, Su-27 dokázaly MiGy-29 vždy eliminovat, a to i v případě, kdy byly v početní i taktické nevýhodě.
Jasně, je to jen pár bojů, ale i tak to dost napovídá o tom, že ruská orientace na platformu Su-27 byla správná.
1) Eritrejci sice koupili 8 MiG-29 (6x A; 2x UB) ze zásob neodebraných letadel u RSK MiG, ale jejich export, včetně technické kontroly, šel přes Ukrajinu. Ostatně při převozu materiálu havaroval v Eritrei ukrajinský Il-76.
2) V Rusku probíhalo přeškolování etiopských pilotů na Su-27. Přeškolování eritrejských pilotů na MiG-29 probíhalo na Ukrajině. Ostatně většina obslužného personálu MiGů-29 v Eritrei a piloti - instruktoři tamtéž byli Ukrajinci.
Ani na jedné straně nebyli piloti úplnými nováčky, ale šlo o poměrně zkušené piloty.
3) První boje probíhali s iniciativou a početní převahou na eritrejské straně.
21.2.1999 napadly dva eritrejské MiGy-29 osamocený etiopský Su-27 na hlídkovém letu. Su-27 se všem střelám R-27 vyhnul a sám pak střelou R-27 (dle jiných informací R-73) poškodil jeden z útočících MiGů-29.
25.2.1999 napadli dvě dvojice MiGů-29 nad Badme dvojici Su-27 ... dva MiGy dělali návnadu, dva vedli útok ze zálohy. Su-27 se i v tomto případě vyhnuli všem R-27 a jeden z nich svojí střelou R-27 (dle jiných informací kanónem) sestřelil jeden z útočících MiGů-29. Pilot, zmiňovaný Jusuf, zahynul.
26.2.1999 letěl ve vysoké výšce nad Adis-Abebu eritrejský MiG-29. Proti němu byl zvednut Su-27 číslo 1958. Když se k němu přiblížil, zjistila pozemní radarová stanice, že od země stoupá druhý MiG-29 a chystá se na Su-27 zaútočit. Su-27 odpálil dvě R-27, které zničily první MiG-29, pilot Jonas zahynul, a začal se otáčet k druhému. Ten přerušil útok a uletěl.
Nestalo se to tedy na Badme, jak píše ten "eritrejský pilot, ale u Adis-Abeby.
4) Není pravda, že by se eritrejské MiGy-29 neúčastnily dalších bojů. V květnu 2000 u Barentu se dva MiGy-29 pokusily napadnout etiopská vojska. Byly však zachyceny čtveřicí Su-27. Jeden z nich byl sestřelen (pilotem vítězného Su-27 byla žena) druhý tak těžce poškozen, že byl po přistání odepsán.
Jak je vidět z popisů, Su-27 dokázaly MiGy-29 vždy eliminovat, a to i v případě, kdy byly v početní i taktické nevýhodě.
Jasně, je to jen pár bojů, ale i tak to dost napovídá o tom, že ruská orientace na platformu Su-27 byla správná.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Nikoliv.
Jak Su-27 tak MiG-29 mají prvopočátky v programu PFI ... tedy perspektivní frontový stíhač, který měl ve všech ohledech překonat tehdy vyvíjený F-15.
Jenže se záhy ukázalo, že by to bylo strašně drahé, přezbrojit početné sovětské letectvo. Tak si chytré hlavy řekli, že ne každý protivník je F-15, a program rozdělili na "těžký" TPFI (de-facto původní PFI) a "lehký" LPFI, který měl stačit na vše, s výjimkou F-15.
Jak Suchoj, tak MiG dali oba návrhy a bylo rozhodnuto, že Suchoj bude vyvíjet TPFI a MiG LPFI.
Nic upozaděno nebylo, jen MiG-29 byl prostě projektován jako menší a levnější s výkony ne tak špičkovými jako Su-27.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Aštar Šeran ?Skeptik píše: ↑06 srp 2023, 07:19Ano, toto vyprávění znám. Je ale jakési divné - jako na objednávku.
1) Eritrejci sice koupili 8 MiG-29 (6x A; 2x UB) ze zásob neodebraných letadel u RSK MiG, ale jejich export, včetně technické kontroly, šel přes Ukrajinu. Ostatně při převozu materiálu havaroval v Eritrei ukrajinský Il-76.
2) V Rusku probíhalo přeškolování etiopských pilotů na Su-27. Přeškolování eritrejských pilotů na MiG-29 probíhalo na Ukrajině. Ostatně většina obslužného personálu MiGů-29 v Eritrei a piloti - instruktoři tamtéž byli Ukrajinci.
Ani na jedné straně nebyli piloti úplnými nováčky, ale šlo o poměrně zkušené piloty.
3) První boje probíhali s iniciativou a početní převahou na eritrejské straně.
21.2.1999 napadly dva eritrejské MiGy-29 osamocený etiopský Su-27 na hlídkovém letu. Su-27 se všem střelám R-27 vyhnul a sám pak střelou R-27 (dle jiných informací R-73) poškodil jeden z útočících MiGů-29.
25.2.1999 napadli dvě dvojice MiGů-29 nad Badme dvojici Su-27 ... dva MiGy dělali návnadu, dva vedli útok ze zálohy. Su-27 se i v tomto případě vyhnuli všem R-27 a jeden z nich svojí střelou R-27 (dle jiných informací kanónem) sestřelil jeden z útočících MiGů-29. Pilot, zmiňovaný Jusuf, zahynul.
26.2.1999 letěl ve vysoké výšce nad Adis-Abebu eritrejský MiG-29. Proti němu byl zvednut Su-27 číslo 1958. Když se k němu přiblížil, zjistila pozemní radarová stanice, že od země stoupá druhý MiG-29 a chystá se na Su-27 zaútočit. Su-27 odpálil dvě R-27, které zničily první MiG-29, pilot Jonas zahynul, a začal se otáčet k druhému. Ten přerušil útok a uletěl.
Nestalo se to tedy na Badme, jak píše ten "eritrejský pilot, ale u Adis-Abeby.
4) Není pravda, že by se eritrejské MiGy-29 neúčastnily dalších bojů. V květnu 2000 u Barentu se dva MiGy-29 pokusily napadnout etiopská vojska. Byly však zachyceny čtveřicí Su-27. Jeden z nich byl sestřelen (pilotem vítězného Su-27 byla žena) druhý tak těžce poškozen, že byl po přistání odepsán.
Jak je vidět z popisů, Su-27 dokázaly MiGy-29 vždy eliminovat, a to i v případě, kdy byly v početní i taktické nevýhodě.
Jasně, je to jen pár bojů, ale i tak to dost napovídá o tom, že ruská orientace na platformu Su-27 byla správná.
Každopádně, můžeš si z toho vzít i něco jiného.
F-15 v praxi může dostat a dostává od F-16, stejně to bude v případě MiG 29 vs Su 27. Stará praxe z devadesátých let ale dělá ze Su 27 super věc. Ale realita jě že jde o piloty, ne stroje. MiG 29, F-15,Su 27, F-16, jsou si ko sobě hodně blízko a rozdíl není dán ani tak technikou.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Skeptik píše: ↑06 srp 2023, 07:53Nikoliv.
Jak Su-27 tak MiG-29 mají prvopočátky v programu PFI ... tedy perspektivní frontový stíhač, který měl ve všech ohledech překonat tehdy vyvíjený F-15.
Jenže se záhy ukázalo, že by to bylo strašně drahé, přezbrojit početné sovětské letectvo. Tak si chytré hlavy řekli, že ne každý protivník je F-15, a program rozdělili na "těžký" TPFI (de-facto původní PFI) a "lehký" LPFI, který měl stačit na vše, s výjimkou F-15.
Jak Suchoj, tak MiG dali oba návrhy a bylo rozhodnuto, že Suchoj bude vyvíjet TPFI a MiG LPFI.
Nic upozaděno nebylo, jen MiG-29 byl prostě projektován jako menší a levnější s výkony ne tak špičkovými jako Su-27.
Ty chytré hlavy se hádali a nevěděli co chcou. Jedna strana chtěla těžký stíhač s velkým doletem. Druhá strana chtěla lehký stíhač který bude operovat v blízkosti fronty. Myslím že Lozino Lozinsky nakonec řekl že bude dobré dělat oba a MiG bude dělat lehký typ a to prošlo.
Pak se hádali jaký poměr letadel těžký vs lehký, prvně že je lepší mít poměr 2/3 těžký a 1/3 lehký.
Bjušgens z CaGi navrhl že je nesmysl stavět 2/3 těžkých letadel, že je to jako stavět více bitevních lodí místo křížníků a že opačný pomětr je lepší.
Toto se nakonec také přijalo.
Nakonec byl MiG 29 odstaven pro nedostatek financí a SSSR rozhodlo o 100% Suchoji.
V USA to bylo poměrove pro F-16, lehký a levnější typ.
Medailonek Lozino Lozinského
https://kpi.ua/en/lozyno-lozynsky
Naposledy upravil(a) Wasp1 dne 06 srp 2023, 12:40, celkem upraveno 1 x.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
To je hodně zjednodušené a zjednodušení je vždy nepřesné. Zkusím vypíchnout pár důležitých fakt.kozlus píše: ↑06 srp 2023, 04:49Zajimave. Pokud se pamatuji, tak puvodni F-16A byl levny, cistokrevny, lehky, obratny stihac. Akorat se to ve srovnani s F-15 tak nejak neosvedcilo a u dlasich blocku bylo zamereneni primarne posunuto na viceucelovost, tedy ledadlo ztloustlo a zdrazilo. K vybojovani vzdusne nadvlady zustala dale modernizovana F-15, ktere se postupem casu naucila i protizemni udery a tedy se stala F-16 na steroidech.
Stejne tak si matne pamatuju, ze MiG-29 byl puvodne frontovy stihac, tedy spotrebni polozka, s doletem v ramci sve male oblasti pusobnosti, kde zravost a poruchovost motoru, byla dost upozadena a s brzkym sestrelem se pocitalo.
Geneze F-16 vznikala jako "Red Bird" protiváha programu FX ( F-15). Harry Hilaker a John Boid spolupracovali delší dobu a chtěli postavit extrémní dogfight letadlo s výkony jako od pána boha a s poloviční cenou oproti F-15.
Ono se to vlastně podařilo, F-16 je dodnes top dogfighter s velkými výkony, porovnatelnými s F-15C a s poloviční cenou a provozem.
Ale, USAF nepotřebovali stíhače, oni potřebovali univerzální stroj. Náhradu za A-7,F-4. A proto se z F-16 stal univerzální stroj který umí vše.
Na začátku tedy byl nápad konkurence FX od firmy GD a Fighter Mafie.
Ale USAF nepotřeboval jiný stíhač, potřeboval, levný, lehký univerzální stroj.
Když se podíváš na F-16, je vidět jasný dogfighter, ne univerzální stíhač.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Když se podíváte na MiG 29, vydíte naprosto fantastický frontový letoun.
Umístění motorů které umožňuje rychle a jednoduše je měnit. Nasávací otvory i na vrchu letadla. Robustní podvozek. Super avioniku ( na tu dobu).
Výborný motor. Prostě naprosto super pro tu roli.
Umístění motorů které umožňuje rychle a jednoduše je měnit. Nasávací otvory i na vrchu letadla. Robustní podvozek. Super avioniku ( na tu dobu).
Výborný motor. Prostě naprosto super pro tu roli.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9429
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
No, to tedy nejsou.
Když už, tak F-15 je blízko Su-27 a F-16 je blízko MiGu-29.
Ostatně proto to v obou letectvech dopadlo +/- stejně ... F-15 a Su-27/35 primárně pro vybojování vzdušné nadvlády, F-16C stejně jako MiG-29SMT primárně pro protizemní údery.
Pokud posadíš stejně dobré piloty do F-16C a F-15C pošleš je proti sobě, tak ve většině případů ten v F-16 prohraje.
Dtto dopadne ten v MiGu-29A proti Su-27
Myslíš v Rusku, ne?Nakonec byl MiG 29 odstaven pro nedostatek financí a SSSR rozhodlo o 100% Suchoji.
Za SSSR se vyráběly oba typy dle plánu. Ostatně Su-27 byl do VVS zařazen až 1990, rok před rozpadem SSSR.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire