Alchymista píše: ↑08 úno 2018, 01:11
Raketa N-1 mala motory NK-15, priameho predchodcu NK-33 (čož je "len tak náhodou" najsilnejší dnes dostupný motor). Motor veľkosti F-1 nebol pre rusov problém vyrobiť - problém bol dopraviť ho na kozmodrom (to bol a dodnes je vlastne celý ruský problém - ako tú vec dopraviť na kozmodrom)
To bylo torhcu jinak alchyku, Gluško pro Koroljeva měl (dělal) RD-270, který byl ještě výkonnější než F-1 a byl podstatně kompaktnější. Jenže Sergej nesnášel hydrazin a taky Gluška :-) Takže se pohádali a Sergej šel nakonec za Kuzněcovem. Ten by asi ve finále taky vyrobil ekvivalent F-1, jenže neměl na to čas. Zatímco vývoj F-1 začal v roce 1955 a když Kennedy měl ten svůj slavný projev, tak už byl ten motor prakticky hotov (takže to nebylo vizionářstí JFK, šlo se tehdy na jistotu). Kuzněcova oslovil Koroljov až v roce 1963, kterej to navíc dělal od píky (Gluško odmítl povolit přístup i na stand, tak si musel postavit vlastní).
Je to trochu škoda, RD-270 byla velmi životaschopná koncepce, která kromě tahu F-1 deklasovala. Samozřejmě v Sovětském podání byla otázky, kdy, nikoliv jestli, jim mostrum typu UR-700 bouchne na/při zemi a způsobí ekologickou katastrofu obrovských rozměrů. Ovšem byla to jediná reálná cesta, jak porazit USA ve kosmických závodech.