Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9428
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 02 kvě 2025, 11:55

petrp píše:
02 kvě 2025, 09:03
Elektronika je jen zlomek výrobků, kde bylo toto pravidlo aplikované (viz. např. ta žárovka v autě). Jak by to řekl Klaus? Toto je ale hodně, hodně falešný argument... :mrgreen:
No, vzhledem k tomu, že moje elektrikáře volají nájemci i k výměně žárovky na hajzlu, tak si o svépomoci v dnešní době nedělám iluze ... :lol:

Ano, u auta by jistě šlo udělat světlomety a blinkry tak, aby bylo možné žárovky jednoduše a svépomocí vyměnit ... to by ale auta nesměl primárně prodávat design.
Prostě když to má být zvenčí hezký, tak je k tomu zevnitř blbý přístup.
Mrkni třeba na Oktávku. Kdyby byl čumák vyc hranatý, určitě by bylo v motorovém prostoru dost místa ... ale koupil by někdo Oktávku s čumákem jak z Ragulina???
A to je ještě ta lepší varianta. U miniaut je to úplná katastrofa. Motorový prostor je tak nazvaný že některá musí při výměně žárovky na hever.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7861
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 02 kvě 2025, 12:02

palo_satko: Toyota z 2008 je něco úplně jiného, než toyota z 2020. Právě v těch dobách do 2010 přecházeli i poslední automobilky na systém šmejdů. U některých luxusnějších modelů to trvalo i přes, ale jen lehce. Dnes už není rozdíl. I mimo aut. Do nedávna byly třeba vozíky Linde totální držáky. Sice drahý, ale fakt si nechali líbit. Dnes předražený, kvalita na nic jako konkurence.
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11152
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 10 kvě 2025, 12:01

Už v příštím roce odstartuje první etapa povinných instalací fotovoltaických elektráren na střechách některých nemovitostí v zemích Evropské unie. V následujících letech by nové fotovoltaické elektrárny měly pokrývat stále větší podíl vyrobené energie. EU zároveň usiluje o to, aby rostl podíl panelů pocházejících z místní výroby namísto těch dovážených z Číny.

Už od příštího roku podle plánů EU odstartují rozsáhlé instalace fotovoltaických elektráren, které by měly pomoci vyrábět větší množství elektrické energie bez emisí. Rok 2026 totiž odstartuje první etapu nových povinností instalovat fotovoltaické panely na střechy některých typů budov. Povinnost se ale postupně podle plánu REPowerEU, který vznikl i v reakci na energetickou krizi z minulých let, rozšíří na další budovy.

První na řadě tak budou všechny nové veřejné a komerční budovy s užitnou plochou nad 250 m2. V roce 2027 je budou následovat všechny stávající veřejné a komerční budovy, které mají plochu nad 250 m2. Od roku 2029 pak už budou fotovoltaické elektrárny nutnou součástí i všech nových obytných budov.

Evropská komise zároveň předpokládá, že by díky tomuto plánu mohlo dojít k vytvoření nových pracovních míst, která budou nutná k výrobě, instalaci a údržbě solárních panelů. Zároveň by povinné fotovoltaické elektrárny měly podpořit i evropský průmysl, který by měl být ve výrobě samotných panelů více soběstačný.
https://energozrouti.cz/clanek/jeste-ne ... -strechach

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 50717
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 26 kvě 2025, 06:21

https://www.echo24.cz/a/HdeBh/zpravy-do ... -pelhrimov
Požárů elektrokoloběžek skokově přibývá. V noci hořelo v paneláku v Pelhřimově
V Pelhřimově se při požáru v panelovém domě v noci na dnešek zranili čtyři lidé. Hořelo v bytě ve druhém patře, hasiči z domu evakuovali 13 osob. Požár způsobila technická závada na akumulátoru elektrokoloběžky. Škoda byla předběžně odhadnutá na dva miliony korun, uvedla dnes mluvčí krajských hasičů Petra Musilová.

Událost se stala v Dolnokubínské ulici, hlášení na linku tísňového volání přišlo přibližně hodinu po půlnoci. Při evakuaci obyvatel panelového domu využili hasiči i výškovou techniku. Domů se lidé mohli vrátit před 02:30.

Požárů elektrokol a koloběžek skokově přibylo
Požárů elektrických kol a koloběžek skokově přibývá, jak uvedla nedávno Česká televize (ČT). Zatímco před šesti lety vyjeli hasiči ročně ke čtyřem takovým případům, loni už jich bylo 125. Právě elektrokoloběžka byla podle vyšetřovatelů zřejmě příčinou i požáru v panelovém domě v Ostravě začátkem května. Zranilo se při něm 39 lidí. Největší riziko podle odborníků hrozí při nabíjení.

„Jejich hašení je samo o sobě problematičtější, protože tím, že se vlastně elektrokoloběžka skládá z dílčích článků, které hoří samostatně, tak je problematické to uhasit,“ upřesnil pro ČT ředitel Technického ústavu požární ochrany Ondřej Suchý.

Častým důvodem vznícení bývá neodborné nabíjení, například neoriginálním adaptérem. Ale i mechanické poškození nebo výrobní vada. Signálů, jak poznat problém s bateriemi, je podle odborníků více. Jedním z nejčastějších je nadměrné zahřívání, vyboulení nebo změna tvaru baterie. U vadných lithiových baterií se někdy objeví i nezvyklý zvuk, nejčastěji jde o syčení nebo praskání.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 50717
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 27 kvě 2025, 06:41

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/nem ... a-bankrot/
Německá asociace pro elektromobilitu vyhlásila bankrot
Německá asociace pro elektromobilitu (Bundesverband eMobilität, BEM) podle zpráv zveřejněných na platformě X podala žádost o insolvenci.

Tato zpráva, kterou přinesl deník WELT, vyvolala vlnu reakcí a otázek ohledně budoucnosti elektromobility v Německu, které je považováno za jednoho z evropských lídrů v tomto sektoru.

BEM, organizace založená s cílem podporovat rozvoj elektromobility a prosazovat zájmy firem v tomto odvětví, se podle dostupných informací potýká s finančními problémy v důsledku nepříznivého tržního prostředí.

Příspěvky na X naznačují, že insolvence může být spojena s poklesem zájmu o elektromobilitu po nečekaném zrušení vládních dotací na nákup elektrických vozidel v prosinci 2023.

Tento krok vedl k výraznému poklesu registrací nových elektromobilů, což negativně ovlivnilo celý sektor.

Podle údajů německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) klesly registrace nových bateriových elektrických vozidel (BEV) v prvním čtvrtletí 2024 o 14 %, přičemž v březnu 2024 došlo k poklesu o 22 % oproti předchozímu roku.

Experti připisují tento propad nejen zrušení dotací, ale také ekonomickým faktorům, jako je recese, vysoké ceny energií a rostoucí konkurence ze strany čínských výrobců.

„Pokles zájmu o elektromobilitu a nedostatek politické podpory vytváří obtížné podmínky pro organizace, jako je BEM, které závisí na podpoře průmyslu a veřejných zdrojů,“ uvedla Anja Zeller, mluvčí pro dopravní politiku VCD Hessen e.V..

BEM, která koordinovala iniciativy pro rozvoj nabíjecí infrastruktury a lobbovala za elektromobilitu, se tak ocitla v situaci, kdy nedokáže pokračovat ve svých aktivitách bez dalšího financování. Insolvence BEM není ojedinělým případem.

V posledních letech čelí finančním potížím i další subjekty v sektoru elektromobility, jako například výrobce elektromobilů e.Go, který podal žádost o insolvenci již podruhé od roku 2020, či výrobce elektrických skútrů Unu, jehož aktiva převzala společnost Emco..

Tyto případy ilustrují širší výzvy, kterým čelí německý automobilový průmysl, včetně rostoucích nákladů na výzkum a vývoj, vysokých cen energií a nejistoty ohledně budoucí podpory ze strany vlády.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12107
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 06 čer 2025, 00:09

Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ob ... ni-hodinu/
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 50717
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 06 čer 2025, 00:42

Z Číny do Mexika...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 50717
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 11 čer 2025, 21:42

https://svobodny-svet.cz/elektricka-aut ... tomobilek/
Elektrická auta zůstanou jen hrobem utracených miliard eur, říká studie banky, která vyděsila manažery automobilek
PETR PROKOPEC
Šéfové automobilek musí vidět, že sedí na mrtvém koni, raději si ale poslechnou, jak je někdo utvrzuje v jejich mylné strategii. Tato studie to nedělá a vzhledem k povaze jejích autorů ji nelze brát na lehkou váhu. Proto manažery automobilek děsí – co kdyby dotyční měli pravdu?
Nachází se dnes automobilová branže po éře poklesů klíčových ukazatelů na pomyslném dně, od kterého se může jen odrazit? Pokud dáme na novou analýzu Bank of America zabývající se právě automobilovým průmyslem, pak bohužel nikoli. Bohužel proto, že to nejhorší má teprve přijít, jak říká John Murphy, hlavní autor studie.

„Příští čtyři roky budou tou vůbec nejméně předvídatelnou a maximálně nevyzpytatelnou érou v produktové strategii automobilového průmyslu,“ uvádí s tím, že první náznaky vidíme už letos v podobě bezprecedentně malého množství automobilových novinek. Také to je ale už jen jeden z následků, nikoli příčina hlavního problému, se kterým dnes obor musí potýkat.

Murphy tvrdí, že automobilky se do problémů dostaly samy tím, že v posledních letech sázely na velmi špatnou kartu, a sice tu elektrickou. Může to znít jako obehraná písnička, s otevřenou myslí ale nemůžete dojít k jinému závěru. Na konto elektrického pohonu šly totiž stovky miliard bez ohledu na to, v jaké měně budeme investice počítat. Jenže dělo se tak bez vazby na technickou realitu i preference zákazníků, a tak elektromobilita nepřináší zájem kupujících, v jaký výrobci doufali. Současně s tím ale téměř všichni zanedbávali, a přesto uměle zdražovali chtěné zboží, pro mnohé kupce tak dnes v rukou nemají doslova nic, čím by si je mohli získat.

„Dojde na obtížná rozhodnutí. Očekávám, že uslyšíme o miliardách, které budou v příštích letech pravidelně odepisovány,“ říká Murphy. Elektrická auta se tak stanou hrobem pro utracené miliardy eur a dolarů, kterými se ostatně už začínají stávat. Výrobci jako Ford, General Motors či Honda již odložili nebo zcela ukončili vývoj některých elektrických novinek, neboť by jejich dokončením ztráty jen nafoukli kvůli jejich neprodejnosti. Podobných kroků ale bude stále víc – podívejme se na vývoj u Porsche, Mercedesu, Fiatu (a Stellantisu vůbec), všímejme si kroků Nissanu, Hyundai a Kie… V podstatě není velkých automobilek snad krom některých značek koncernu VW, které by se neoháněly zásadním přehodnocením původních záměrů. I to pak vlastně souvisí s menším počtem oněch novinek – nedorazí ani ta auta, která už dorazit měla.

Zavedené automobilky mají pochopitelně výhodu proti elektrickým start-upům, neboť se snáz mohou vrátit ke spalovacím motorům. Jen u toho musí polknout hrdost, neboť dlouho hlasitě vykřikovaly, kterak jejich budoucnost leží v elektromobilitě, zatímco benzinové a dieselové motory jsou přežitek. Pokud se ovšem nevrátí jako spráskaný pes ke svému pánovi, nemusí přežít. „Všichni se tak v nadcházejících letech budou muset začít soustředit na své klíčové produkty,“ uvádí Murphy.

Podle analytika BofA totiž v přijde „ICE age”, což lze stejně dobře přeložit jako „dobu návratu motorů s vnitřním spalováním”, tak jako „dobu ledovou pro elektromobilitu”. A semlít má i Čínu. Ta stojí na velmi vratkých základech, neboť se zde vyrojilo opravdu mnoho výrobců, kteří mezi sebou odstartovali cenovou válku. Ta ovšem zničí mnoho řadu z nich – během posledních dvou let totiž auta zlevnila o 19 procent. Průměrné auto tak v Říši středu aktuálně stojí pouhých 165 tisíc yuanů, tedy 498 tisíc korun, za které dostáváte opravdu mnoho.

Zatímco Evropané by za takovou nabídku pomalu vraždili, Číňané se jí už příliš zlákat nedají. I proto se místní výrobci začínají soustředit na expanzi za hranice. Za těmi je ovšem čeká nemalá překážka v podobě cel. Murphy je přitom považuje za dobrý nápad, i když předpokládá, že Číňané je zvládnou překročit. Ovšem ne dřív, než se takříkajíc poperou doma, což povede k množství bankrotů. Přežijí tak jen značky se silným zázemím.

Studie BofA přitom poukazuje na to, že důležitější než dosud se stane software. Tedy něco, co představuje problémy pro takový Volkswagen. Ten v nemalé míře vložil důvěru do své vlastní divize Cariad, nicméně právě její selhání patří mezi tíživé problémy koncernu. Němci i proto hledají pomoc pomalu všude, kde se dá, načež se v Číně spojují s místními výrobci a v USA pro změnu s americkými. Jak moc to ovlivní jejich pozici, však nikdo neví.

Jak tedy již bylo zmíněno, budoucnost je momentálně neskutečně mlhavá. BofA nicméně více jistotu vidí na americkém trhu, kde výrobci nevsadili vše na jednu kartu, ale zůstali věrni klasicky střiženým pick-upům, které u zákazníků dál nachází velké zastání. Oproti tomu Evropa je na tom hůř i proto, že zanedbala další vývoj spalovacích motorů a teď zjišťuje, že to bez nich nepůjde. Problém to pro místní automobilky bude tady i v zahraničí.

Během několika málo let tak může dojít na výrazné překreslení automobilové mapy. Přičemž dle studie je zapotřebí, aby se výrobci začali znovu orientovat na zákazníky a také na dealery, bez nichž jim bude hrozit, že větší kus koláče skončí ve spárech třetích stran. I tady se tedy ukazuje, že výrobci vsadili na špatnou kartu, většina z nich totiž chtěla s prodejci vymést. Jinými slovy, během poslední zhruba dekády došlo na nasekání velkého množství chyb. Ty automobilky nyní musí napravit velmi rychle – pokud to nezvládnou, mohou skončit. Takový proces začíná u přiznání si vlastních chyb, ale kdo je toho dnes reálně schopen? Popravdě jen zřídka narazíme v automobilovém průmyslu na někoho, kdo po nás po naprosto věcné kritice, jejíž podstata se stává stále mainstreamovějším, nehodí kamenem. To není dobrý začátek…
Šéfovia automobiliek vedia už desaťročie, že kôň je mŕtvy alebo drevený. A boli to práve banky, kto ich presvedčil, že sedenie na mŕtvom koni je potrebné a nevyhnutné...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12107
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 11 čer 2025, 22:12

Veľa šéfov automobiliek bolo odvolaných ak prejavili svoj skepticizmus voči elektromobilom. Takže ostatní držia hubu.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9428
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 12 čer 2025, 05:07

kenavf píše:
11 čer 2025, 22:12
Veľa šéfov automobiliek bolo odvolaných ak prejavili svoj skepticizmus voči elektromobilom. Takže ostatní držia hubu.
Kteří?
Jmenuj alespoň pět :wink:

Realita je mnohem prozaičtější.
Jsi šéfem automobilky a odpovídáš za její činnost a rozvoj. Přijde politická reprezentace a řekne:

- lidé nás zvolili abychom zrušili auta se spalovacími motory a tak to uděláme;

- tady jsou zákony, které regulují jejich výrobu a počítejte s tím, že za 20 let bude prodej aut se spalovacími motory zakázán;

- preferovaným pohonem je elektromotor, a tady jsou miliardy na dotace na jejich vývoj a zavedení.

Co uděláš?
Prohlásíš to za volovinu a budeš dál vyvíjet a vyrábět auta se spalovacími motory, i s rizikem, že celou fabriku do 15-ti let zlikviduješ?
A nebo začneš předstírat nadšení, aby jsi z toho stamiliardového koláče získal pro firmu maximum?
Pozn. A pokud máš rozum, a víš kolik je 2+2, tak dál "tajně" vyvíjíš auta se spalovacím motorem, aby jsi měl alespoň něco, až ten nesmysl krachne.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7861
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 12 čer 2025, 07:25

No má to jeden detail. Nikdo je nezvolil, aby zavedli elektromobily. To ty vítězové v programu neměli. Takže ti ředitelé je měli vyprovodit s tím, že jsou největší zaměstnavatelé a tak musí vystoupit s prohlášením a plánem, jak budou snižovat počty zaměstnanců, kvůli zákonům těchto politiků...A hezky řetězová reakce dodavatelů....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9428
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 12 čer 2025, 08:02

Je zcela irelevantní, s jakým programem se nechali zvolit. Faktem je, co prosazují. A prosazují to dlouhodobě.
Pokud je tedy někdo volí přestože ví co reálné prosazují, voli to, co prosazují.
Pitomost voliče neomlouvá.
Takže ti ředitelé je měli vyprovodit s tím, že jsou největší zaměstnavatelé a tak musí vystoupit s prohlášením a plánem, jak budou snižovat počty zaměstnanců, kvůli zákonům těchto politiků.
Žádný ředitel firmy nevystoupí proti vládnoucí reprezentaci. Pokud by někdo mohl, jsou to majitelé těch firem ... jenže to jsou v naprosté většině akcionáři.
Ne, že by akcionáři nemohli vystoupit proti Státu (viz akcionáři ČEZu a dostavba jaderných elektráren) ...ale je to děsně složité, protože jsou roztříštění.
A navíc část z nich tuto progresivitickou ideologii sdílí.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět