Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 31 srp 2025, 22:05

kenavf píše:
29 srp 2025, 14:07
....
Zaráža ma že stíhač a má aj narastenú bradu.
Keď prileteli do Kuchyne američani na F-22 mali tak maximálne také úzke "stíhačské fúziky" ako v Top Gune(kvôli tesnosti kyslíkovej masky)...
https://www.topky.sk/cl/11/3124437/Soku ... O-je-dovod
Šokujúce nariadenie leteckej spoločnosti: Piloti nesmú mať brady! TOTO je dôvod
Tak ako je to teda s tou maskou a bradou pri vojenských aj civilných pilotoch?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3865
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 01 zář 2025, 10:38

Skeptik píše:
29 srp 2025, 15:33
Prosednutí tam nevidím.
Podle mne ten přemet nevytáhl dost vysoko a pak mu cca 500 - 600 ft chybělo :sad:
Bohužel "typická smrt" těch nejzkušenějších pilotů.

Je mi ale divné, že se nepokusil o katapultáž. Již dobře 3 sekundy před dopadem bylo jasné, že to nevybere.
Minimum výšky pro ukázky nácviky bylo 150 metrů. Což neměl už když do toho přemetu šel a úspěšně to porušoval celý nácvik (viz videa co předváděl, případně totéž v Mošnově dva roky zpátky). Byl namotivovaný (předvádět měl doma, navíc na speciálním, post mortem odhaleném livery k 10.výročí Tiger Demo Teamu - zabil se na záložní mašině), čerstvě vyznamenaný (nejlepší sólo na RIATu), měl to v paži (právem, byl jeden z nejzkušenějších) a neodhadnul to.

Víc se k tomu říct nedá.

Co se týče druhotných jevů, je otázka, jestli neměl problém s motorem (povšimněte si, že měl zapnutou prakticky po celou dobu forsáž, byť nejspíš jen "malou", což mu určitě v té střemhlavé fázi ubralo výšky) a jestli ho nakonec nevypnulo přetížení. Ale to v obou případech neřeší prvotní důvod, tedy malá výška zahájení obratu i obratu samotného.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3865
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 01 zář 2025, 14:35

A ad výška, všimněte si jednoho - pilot nejspíš neměl přesnou informaci o své skutečné výšce. Než to otočil proti zemi, tak to vytáhnul nahoru, podržel v letu na zádech a teprve potom přitáhnul a nedokončil. Ergo kladívko, mohl se spolehnout akorát na méně přesnou barometrickou výšku, protože antény přesnějšího radiovýškoměru měl otočené nahoru. A vzhledem k tomu že tam došlo ke změně větru a počasí - krátce předtím otočili dráhu - tak bych asi nebyl úplně překvapený, kdyby před zahájením obratu zkontroloval výšku, zjistil že je OK, a teprve když už šel dolů, tak zjišťoval, že ta informace byla nepřesná...


Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Výkonný redaktor
Příspěvky: 619
Registrován: 08 dub 2022, 13:36

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Ejdou Rotacak » 01 zář 2025, 14:37

O nestandardní forsáži a možném bezvědomí se píše od první chvíle (od cca 20:00 toho dne) v diskuzích na leteckých fan fórech.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3865
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 01 zář 2025, 15:31

No viz tohle video z RIATu 2025. Ta figura začíná v čase cca 03:40. Doporučuju pustit si to na plnou obrazovku a sledovat výtokovou trysku - je stažená a i podle zvuku jde nahoru bez forsáže s tím, že v klesání to nejspíš nechá jen rozběhnout a na plný tah přechází při vyrovnání...


Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9842
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 01 zář 2025, 15:44

Scimitar ... jsem si téměř 100% jistý, že při takovéto akrobacii se podle přístrojů nelétá. Proto to létají ti nejzkušenější. On to prostě blbě odhadl.

Pozn. Má-li být ukázka dynamická, tak se prakticky vždy létá s přídavným spalováním. Při těchto obratech je ztráta rychlosti aerodynamickým odporem poměrně veliká.

Bezvědomí tam nebude, je jasně vidět, jak to v té spodní úvrati tahá na krev ... ale výška už tam nebyla ... pokud by létal tak, jak je předepsané bezpečnostními předpisy (těch 500 ft / 150 m), tak by byla šance to vybrat, jenže to není tak efektní. "Frajer češe trávu" ... a žere hlínu :sad:
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 01 zář 2025, 15:49, celkem upraveno 1 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9842
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 01 zář 2025, 15:49

Scimitar píše:
01 zář 2025, 15:31
No viz tohle video z RIATu 2025. Ta figura začíná v čase cca 03:40. Doporučuju pustit si to na plnou obrazovku a sledovat výtokovou trysku - je stažená a i podle zvuku jde nahoru bez forsáže s tím, že v klesání to nejspíš nechá jen rozběhnout a na plný tah přechází při vyrovnání...
Pouštěl jsem si to 3x. Je to celé na forsáži ... a mnohem, mnohem výš.
I to vytažení ve svíčce je mnohem delší ... aby získal výšku.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 01 zář 2025, 16:07

{B08C9FF8-40A4-4CE5-889C-0EEBA344E4D1}.png

Tu takú situáciu popisuje Václav Vašek, "musia sa porušiť štyri levely aby došlo ku katastrofe pri leteckom dni".


P.S.
Video je dlhé ale zaujímavé. Nevedel som že Mig-29 vedel pristávať v automatickom režime(pilot ovládal len "plyn")
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18688
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 07 zář 2025, 23:11

Legendární letiště SXM Sint Maarten - kolaps pravého podvozku Boeingu 737
Přímý přenost včetně ATC, čas incidentu 13:29 (local)

https://www.youtube.com/live/owRQrYQUJ5 ... ed&t=14459
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53384
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2025, 23:28

je to asi štyri hodiny od začiatku streamu
Snímka obrazovky 2025-09-07 232352.png
Snímka obrazovky 2025-09-07 232518.png
asi na desiaty pokus som ten moment trafil...
Snímka obrazovky 2025-09-07 232446.png
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18688
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 07 zář 2025, 23:35

Řiďte se lokálním časem vpravo dole - 13:29. ..

0.jpg
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18688
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 07 zář 2025, 23:44

Nehoda: Westjet B738 na Sint Maarten 7. září 2025, selhání hlavního podvozku při přistání
Letadlo Westjet Boeing 737-800, registrační číslo C-GWSR, provádějící let WS-2276 z Toronta, ON (Kanada) do Sint Maarten (Sint Maarten), přistálo na dráze 10 v Sint Maarten v 13:28L (17:29Z), když došlo ke kolapsu pravého hlavního podvozku. Posádce se podařilo udržet letadlo na přistávací dráze a zastavit ho na předním podvozku, levém hlavním podvozku a pravém motoru. Letadlo bylo evakuováno pomocí skluzů. Nebyly hlášeny žádné zranění.
https://avherald.com/h?article=52ca435b&opt=0

Prohlášení společnosti WestJet týkající se letu WS2276 7. září 2025
Let WestJet 2276 z Toronta dnes v 17:29 UTC přistál tvrdě na mezinárodním letišti Princess Juliana (SXM). Záchranné služby okamžitě zareagovaly a preventivně použily pěnu. Byly aktivovány skluzavky letadla a všichni cestující i posádka byli bezpečně evakuováni a přepraveni do terminálu. Všichni cestující jsou v pořádku a nejsou hlášena žádná zranění. V tuto chvíli čekáme na potvrzení přesné povahy incidentu. Naše týmy se soustředí na podporu našich cestujících a posádky, přičemž jejich bezpečnost a péče zůstávají naší nejvyšší prioritou. Společnost WestJet plně spolupracuje s místními úřady a bude poskytovat další informace, jakmile budou k dispozici.
https://www.westjet.com/en-ca/news/2025 ... ght-ws2276
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53384
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2025, 23:54

Vyfučal tlmič ...?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 08 zář 2025, 00:09

Hasiči tam boli za 2 minúty. IMHO OK.
Doba opustenia lietadla od prvého sklzu cestujúceho do posledného na sklze, cca 8minút.(nie je to veľa?, koľko je norma?)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
El Diablo
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5884
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 08 zář 2025, 00:49

Pilot chtěl za letu vypnout motory. Kvůli drogám jsem nevnímal realitu, přiznal
Bývalý pilot Alaska Airlines Joseph David Emerson před soudem.

Lukáš Rott
včera 08:58
Bývalý pilot americké společnosti Alaska Airlines před soudem přiznal, že se v roce 2023 pokusil za letu vypnout oba motory letadla, protože byl pod vlivem drog. Ohrozil tak desítky lidí na palubě. Zbytek posádky mu tehdy naštěstí dokázal v jeho činu zabránit.

Emerson před soudem uvedl, že nikdy nechtěl nikomu ublížit. „Přesto jsem se ale rozhodl užít psilocybin (psychedelická látka obsažená v některých houbách, například lysohlávkách - pozn. red.), což vedlo k tomu, že jsem nedokázal vnímat realitu,“ přiznal.

„To samozřejmě nic nemění na tom, že to bylo špatně. To, co se stalo, bylo špatné a nemělo se to stát. Přijímám za to plnou zodpovědnost,“ uvedl podle britského deníku The Sun muž, který byl v době incidentu zkušeným pilotem aerolinek Alaska Airlines. „To, co se stalo, ze mě dnes udělalo lepšího otce, manžela i člena společnosti. Dnes mohu být otcem, jakým jsem nemohl být, když jsem se s životem vyrovnával užíváním návykových látek,“ dodal.
https://www.denik.cz/ze_sveta/pilot-cht ... oudem.html
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18688
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 08 zář 2025, 05:16

kenavf píše:
08 zář 2025, 00:09
Doba opustenia lietadla od prvého sklzu cestujúceho do posledného na sklze, cca 8minút.(nie je to veľa?, koľko je norma?)
Záleží na okolnostech. Tady se zřejmě čekalo, jestli nebudou ohroženi požárem. Taky proto dostali v čase 13:37:30 zákaz použití pravých (starboard) skluzů.
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8272
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od zmiri » 08 zář 2025, 08:21

V TV běží ten cyklus leteckých nehod. Nedávno tam byl případ, letadlo přistálo. Unikalo palivo. Bylo menší riziko počkat v letadle, než si hasiči udělali svý. Evakuace byla až asi po 2 hodinách od přistání....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9842
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 08 zář 2025, 11:07

Hasiči
Limit pro dosažení kteréhokoli místa RWY od vyhlášení poplachu jsou 3 minuty, s doporučením 2 minuty. Tohle bylo cca uprostřed RWY, takže pokud tam byli za 2 minuty, je to OK.

Evakuace
Certifikačním limitem EASA pro evakuaci je 90 sekund (tedy 1,5 minuty).
To se provádí všemi skluzy a se zdravými lidmi připravenými se evakuovat.
Pokud se evakuuje je na jednu stranu (v tomto případě tu, kde nehrozil požár od poškození motoru) tak se čas logicky prodlouží ... a to na víc jak dvojnásobek (musí se počítat se "zácpou" u polovičního počtu východů). Takové 4 minuty by byl dobrý standard.

Vzhledem k tomu, že v tomto případě to byli "nepřipravení" cestující, kterým nehrozilo přímé ohrožení (kouř, plameny ...) tak je nutné počítat s tím, že se evakuace protáhne ... navíc někteří mají vždy tendenci brát si osobní věci a blokovat uličku.

Pokud evakuace trvala 8 minut, není to žádný oslnivý výsledek, ale ty 4 letušky s tím nic moc nenadělají.
Navíc ale nevíme, kdy dál kapitán pokyn k evakuaci ... mohl nejprve hodnotit situaci či čekat na její zhodnocení ze strany zasahujících hasičů. Oheň nebyl = nebylo přímé ohrožení.

EDIT ... Tak kapitán skutečně čekal, až dostanou hasiči situaci pod kontrolu (protože přímé nebezpečí nehrozilo).
Tady je časová osa
Timeline:
13:29:15: Touchdown (right-hand main gear first)
13:29:41: Aircraft came to a full stop on the runway
13:31:33: First fire truck enters the runway
13:31:50: First fire truck stopped at the scene
13:33:06: First fire truck began spraying the area around engine no.2
13:37:27: Slides were deployed for evacuation
Takže ani ti lidé nikam nespěchali ... i tak se 3 zranili a vyžadovali nemocniční ošetření.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 08 zář 2025, 16:04

Skeptik píše:
08 zář 2025, 11:07
....
Navíc ale nevíme, kdy dál kapitán pokyn k evakuaci ... mohl nejprve hodnotit situaci či čekat na její zhodnocení ze strany zasahujících hasičů. Oheň nebyl = nebylo přímé ohrožení.

EDIT ... Tak kapitán skutečně čekal, až dostanou hasiči situaci pod kontrolu (protože přímé nebezpečí nehrozilo).
...
Počítal som to od prvého človeka na sklze po posledného(8min).(že boli sklzy nafúknuté a čakalo sa, to som nepočítal)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9842
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 08 zář 2025, 16:33

Jasně, já to pochopil.
Ale ta evakuace nastala až po té, co hasí i dostali situaci pod kontrolu a vlastně nic nehrozilo. Takže nikdo neměl důvod spěchat.
Na palubě bylo nějakých 165 lidí a evakuovali se jen na jednu stranu.
Takže za této situace celkem OK ... šlo hlavně o to, aby se jich na skluzu zranilo co nejméně. I tak museli 3 do nemocnice.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět