Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 5036
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Grif » 25 kvě 2025, 07:04

Počátkem května otřásla jedna událost na indické obloze geopolitikou celého regionu. Blesková vzdušná bitva mezi Indií a Pákistánem skončila šokujícím výsledkem: šest indických strojů, včetně prestižních francouzských Rafale, bylo zničeno během jediné operace.
Vše začalo 7. května 2025, kdy indické letectvo zahájilo překvapivý úder proti pákistánským cílům. Výsledek byl však pravým opakem toho, co velení v Dillí očekávalo: během několika minut bylo sestřeleno šest indických letadel (tři Rafaly, jeden Su-30MKI, jeden MiG-29 a jeden bezpilotní letoun).
Zvláště šokující byla ztráta prvního kusu z indické flotily Rafale (jeho sériové číslo „BS-001“ bylo identifikováno na veřejně sdílené fotografii z trosek). Indická armáda mlčela. Francouzští experti se pokusili zpochybnit autenticitu.
„Rafale je letoun čtvrté a půl generace s pokročilým stealth profilem, jeho sestřel je nemožný,“ tvrdili. Jenže nezávislá francouzská rozvědka později uznala, že nejméně jeden Rafale skutečně padl. A co víc, indičtí civilisté našli trosky systému SPECTRA, elektronického bojového zařízení, používaného výhradně u Rafale.
Zlomovým bodem konfliktu však nebyla izolovaná palebná převaha Pákistánu. Skutečné vítězství zajistil čínský komplexní bojový systém, který spojil letectvo, radarovou síť, předsunuté systémy včasného varování a pokročilé rakety PL-15.
Letoun J-10CE, který provedl většinu zásahů, není považován za technologicky výjimečný. Jeho síla spočívala ve schopnosti integrovat data z celého spektra bojiště pomocí čínské verze datového propojení. Zatímco indický systém trpěl nekompatibilitou mezi francouzskými, ruskými, izraelskými a domácími komponenty (přenos dat mezi AWACS a Rafale údajně trval až 8 minut), pákistánské stroje dostávaly data v reálném čase.
„Tato letecká bitva byla ve skutečnosti válkou datových sítí... útokem ze čtvrté dimenze. Prestižní letouny jako Rafale byly zničeny dříve, než jejich piloti vůbec zaznamenali hrozbu,“ popisuje situaci server China.com.
PL-15E, raketa dlouhého doletu, se stala dalším trumfem. Její unikátní dvoupulsní pohon umožnil finální zrychlení těsně před zásahem, což znamenalo, že radary Rafale nestačily ani varovat. Raketa byla naváděna přesně díky kontinuální korekci z předsunutého radarového systému ZDK-03.
Zatímco francouzský Rafale se chlubil schopností sledovat až 40 cílů současně, proti AESA radaru na J-10CE se ukázal být slepý a hluchý. A co víc, SPECTRA nedokázala vychýlit PL-15E, jejíž hlavice aktivně naváděla až do posledních sekund.
Vítězství Pákistánu je důkazem, že moderní válka se nevede mezi jednotlivými letadly, ale mezi propojenými systémy. Pákistánská armáda provozuje čínský integrovaný systém, kde všechny komponenty (např. radar, letouny, střely i elektronický boj) fungují jako jeden organizmus.
Indie naopak staví na nekompatibilním mixu západních a ruských platforem, což se ukázalo jako zásadní slabina. Sestřelení Su-30MKI, který údajně „neviděl nepřítele, než byl zasažen“, jen podtrhuje problém.
Porážka Rafale v přímém střetu vyvolala mezinárodní otřes. Státy jako Egypt nebo Srbsko, které o koupi francouzských letadel uvažovaly, podle článku „začaly přehodnocovat své priority“. Naopak čínské společnosti jako Chengdu Aircraft Corporation zaznamenaly dramatický nárůst poptávky. Delegace egyptského letectva byla ohlášena v čínském městě Čcheng-tu krátce po konfliktu.
Francie, která propagovala Rafale jako „nejschopnější letoun generace 4.5“, ztratila tvář. Těžko se vysvětluje, proč 88 miliard dolarů utracených Indií za 36 strojů nestačilo ani k odvrácení ztrát v prvním větším konfliktu.
Zásadní poučení z tohoto střetu je jednoduché: Válku nevyhrávají nejlepší letouny, ale nejlepší systémy. A v tomto ohledu čínská strategie „bojové architektury“ ukazuje, jakým směrem se bude vyvíjet budoucí vojenské uvažování.
Indie selhala nejen na taktické, ale i strategické úrovni, neboť sází na prestižní platformy bez systémového propojení. Francie utrpěla komerční i technologickou blamáž. A svět dostal nečekanou lekci od „levnější“ čínské školy vedení války.
http://www.regionalninovinky.cz/zpravy/ ... u-systemu/
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 25 kvě 2025, 08:06

K výše uvedenému. Zatím se podařilo jakž takž prokázat sestřel tří indických letadel:

1x Rafale ... s jistotou, nalezeno sériové číslo
https://asn.flightsafety.org/wikibase/509280

1x Mirage 2000 ... s velkou pravděpodobností. Existuje video s přídavnou nádrží z Mirage 2000 a opodál hořící vrak.
https://asn.flightsafety.org/wikibase/513805

1x Su-30MKI ... pravděpodobně. Existují fotky použitého vystřelovacího sedadla K-36DM. To ukazuje na sestřel buď Su-30MKI nebo MiG-29UPG, které oba toto sedadlo používají. Protože při útoku byly použity střely BRAHMOS tak se předpokládá, že spíše Suchoj (použití MiGů při útoku nebylo prokázáno)
https://asn.flightsafety.org/wikibase/513630

Zbývající 2x Rafale jsou zatím nepotvrzené.

Vzhledem k tomu, že Indiáni útočili a Pakoši se bránili (což je vždy výhoda) a o útoku věděli dopředu (byli v pohotovosti), tak to zas až takový debakl InAF není.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53384
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 25 kvě 2025, 09:13

k Su-30MK a BRAHMOSu - Neni pravdepodobnejšie, že by ho strieľali z hĺbky vlastného územia a nie z línie dotyku?

Druhá vec: pakistanský premier hovoril o "najväčšej leteckej bitke", v ktorej sa zúčastnilo "150 lietadiel".
O pakistanských stratách sa nehovorí - že by z bitky vyšli "bez stráty kvietinky"? Priznávajú len nejaké straty na zemi...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

modrak
Senior redaktor
Příspěvky: 3837
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od modrak » 25 kvě 2025, 10:01

Tak vo vzduchu mohlo byť 150 lietadiel. Určite lietalo všetko v oblasti. Už len kvôli precvičeniu. Čo sa týka pakistanských strát, niečo sa "hovorí", ale čo je pravda, vedia len Pakistanci. Vzhľadom k tomu, že je to vojnová oblasť od roku 1947, nasýtenie prostriedkami PVO enormné, PVO kvalitné, nejaké zásadne "rozumy" sa nerobia.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 25 kvě 2025, 10:15

Su-30MKI určitě odpalovaly BRAHMOSy ze svého území, ale ta letecká verze má maximální dostřel nějakých 450-500 km.
Cíle byly v hloubce cca 200 km v pákistánském území, a oni je určitě ne odpalovali na maximální vzdálenost = Su-30MKI se musely přiblížit k indicko-pákistánské hranici na cca 100 km.

Obranná palba byla vedena střelami PL-15E s účinným dostřelem min 145 km (exportní verze, čínská má až 300 km, ale kdo ví, co Pákistán má).
Pákistánští piloti tedy klidně mohli být nad vlastním území a přesto střílet na indická letadla.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11201
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 25 kvě 2025, 10:26

Zdroj je "China.com" = Čína je dodávateľ Pakistanu a nepriateľ Indie. Najviac informačného "šumu" je z Pakistanu a z Číny, India je na info skúpa, vo vlákne Pakistanu sú Indické satelitné snímky poškodení leteckých základní na zemi + Pakistan priznal že prišli o SAAB 2000 Erieye AEW&C na zemi, k tej "leteckej bitke 150 lietadiel" je asi najreálnejší príspevok od FB v viewtopic.php?p=425865#p425865
India chce byť "kamarát" so všetkými = nakupuje v SŠA, nakupuje v EU, nakupuje v Rusku = tu ide o prachy a "priazeň" = to že to nikdy neprepoja do jedného systému je jasné každému.
Pakistan mal techniku od SŠA, v poslednej dobe nakupuje u Číny = "China.com" chváli prepojenie ich vecí, vôbec sa nespomína ako je v Pakistane na tento systém napojený SAAB 2000 Erieye AEW&C a ako sú na to napojené ich F-16. Takže ten istý problém ako u Indie.
ČSSR mala PVO štátu od jedného dodávateľa = a to sa prepojilo do komplexného systému.
Terazky máme každú "haraburdu" od iného výrobcu, ako to dopadne nám napísala "China.com"

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 25 kvě 2025, 23:00

skflanker_ píše:
25 kvě 2025, 10:26
..
India chce byť "kamarát" so všetkými = nakupuje v SŠA, nakupuje v EU, nakupuje v Rusku = tu ide o prachy a "priazeň" ..
Skorej sa vždy uvádzalo že je to o snahe o nezávislosť, " že nechce byť závislá od jednej strany"
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 26 kvě 2025, 06:22

kenavf píše:
25 kvě 2025, 23:00
Skorej sa vždy uvádzalo že je to o snahe o nezávislosť, "že nechce byť závislá od jednej strany"
No, ono to primárně není o nezávislosti ... i když vlastně svým způsobem je.
Indie se snaží jít ve stopách Číny. Proto je součástí každé smlouvy na nákup zbraní i technologický transfer. Výsledným stavem má být, že si Indie bude hlavní typy zbraní vyrábět sama (Arjun, Techas apod.)

Připomeňme. Vývoj moderních čínských bojových letadel je založen na transferu technologií při licenční výrobě Su-27 (J-11A) a následné nelicenční výrobě J-11B. Následovaly J-15 (z Ukrajiny získaný Su-33) a J-16 (částečně s technologiemi Su-30MKK). J-10 pak z velké části vychází z izraelského Lavi, plus opět technologie z licence Su-27 / J-11. Následné konstrukce, J-20 a J-35, jsou pak již ryze čínské (byť při vývoji ještě byly použity některé komponenty z licenční i bezlicenční výroby).
Obdobnou cestou se pak ubíral i vývoj moderních čínských tanků.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 26 kvě 2025, 15:36


Ešte tam doplň aj Jaguár
wiki
Súčasní užívatelia
India

Bhartiya Vāyu Senā – kúpilo 35 lietadiel Jaguar IS a 5 lietadiel Jaguar IB z Anglicka. V licencii bolo vyrobených ďalších 89 lietadiel Jaguar IS, 27 lietadiel Jaguar IB a 12 námorných lietadiel Jaguar IM. V súčasnosti prevádzkuje indické letectvo šesť letiek po 20 lietadlách, t.j. celkovo 120 strojov. Asi 60 z nich by malo byť do roku 2022 zmodernizovaných na štandard DARIN III. Tieto vylepšenia budú zahŕňať AESA radar Elta ELM-2052, dva nové viacúčelové displeje, navigačný systém, systém elektronického boja a integráciu rakiet ASRAAM.[115]
Ale vo výsledku je to nevalné.
Vsetko im to trvá desiatky rokov a kvalita a úroveň nevalná.
Takže musia nakupovať stále.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

BartH8
Sponzor fóra
Příspěvky: 640
Registrován: 16 dub 2018, 18:16

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od BartH8 » 26 kvě 2025, 16:24

Sláma u kravína,
herojom srala.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 01 čer 2025, 21:55

Fólie je vyrobena z trvanlivého materiálu, který odolává velkým teplotním rozdílům, tlakovým změnám a ultrafialovému záření ve velkých výškách. Tato inovativní technologie je výsledkem spolupráce mezi společnostmi Lufthansa Technik a BASF, které ji vyvinuly a certifikovaly.

Film se nanáší na vnější povrch letadla, čímž se snižuje odpor a tím i spotřeba kerosinového paliva a emise CO2. Například pokrytí 950 m2 vnějšího povrchu Boeingu 777 filmem AeroSHARK může ušetřit přibližně 400 tun kerosinového paliva a více než 1 200 tun CO2 ročně.
https://www.3pol.cz/cz/rubriky/fyzika-a ... v-letectvi
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 02 čer 2025, 06:46

⬆️ Jen na doplnění.

AeroSHARK přišel na trh v roce 2019, tj. před 6-ti lety
Za tu dobu byl aplikován na 25-ti letadlech (k březenu 2025) společností Lufthansa, Lufthansa Cargo, Latam, Swiss, Austrian Airlines, a All Nippon Airways.
Tedy u 6-ti společností z těch stovek co existují a na 25-ti letadlech z těch desetitisíců co jsou v provozu (jen B-777, o kterých je v článku řeč, je v provozu cca 1.500).

Proč se neinstaluje více?
No, protože i když tam úspora paliva je, tak cena AeroSHARK to ...

Proč se tedy instaluje na některých letadlech?
Protože se to skvěle vyjímá v Environmentální části Výročních zpráv.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 08 črc 2025, 22:31

Praporčík Eberhard Prock také zasáhl B-17 a podařilo se mu vyskočit. Jeden z pilotů amerického North American P-51 Mustang ho však sestřelil, než se stačil dostat na zem.
https://www.armyweb.cz/clanek/nemecti-k ... ch-nemluvi
Ten so strelbou na pilota na padáku nemal problém.
(väčšina nemeckých leteckých es bola zostrelená niekoľko krát, vyfasovali nové lietadlo a pokračovali v zostrelovaní spojencov)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 08 črc 2025, 23:07

kenavf píše:
08 črc 2025, 22:31
Ten so strelbou na pilota na padáku nemal problém.
(väčšina nemeckých leteckých es bola zostrelená niekoľko krát, vyfasovali nové lietadlo a pokračovali v zostrelovaní spojencov)
Ačkoli se k tomu téměř nikdo nepřizná, tak pokud byla šance, tak na pilota na padáku stříleli všichni.
Problém byl v tom, že vzdušný boj za WWII byl již něco tak rychlého a pilot na padáku něco tak malého, že se ke střelbě na něj jen málokdy někdo dostal.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18689
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 23 zář 2025, 22:02

EAA AirVenture Oshkosh 2025
Každoroční letecká show a setkání nadšenců letectví, které se každé léto koná na regionálním letišti Wittman a sousedním letiště Pioneer v Oshkosh ve Wisconsinu ve Spojených státech. Letecká show je pořádána Experimental Aircraft Association (EAA), mezinárodní organizací obecného letectví se sídlem v Oshkoshi, a je největší svého druhu na světě. Show trvá týden a obvykle začíná v pondělí posledního celého týdne v červenci. Během setkání je řídicí věž letiště s frekvencí 118,5 nejrušnější na světě.


Kód: Vybrat vše

https://www.youtube.com/watch?v=nl3r3b6_V5o
https://www.eaa.org/airventure
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12413
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 30 zář 2025, 22:34

Chytrý cement na letištích už zachraňuje životy. Místo nehody na ranveji letadlo zabrzdil
https://nedd.tiscali.cz/chytry-cement-n ... dil-608121
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18689
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 30 zář 2025, 22:40

Foto:
commut_e145_n21129_roanoke_250924_1.jpg
https://avherald.com/h?article=52d94fb6&opt=0

Není to první incident, ale systém zatím funguje spolehlivě...
Na začátku tohoto měsíce, 3. září, byly dva obchodní tryskové letouny zastaveny EMAS na různých letištích v USA ve stejný den. První z nich byl letoun Bombardier Challenger 300, registrační číslo N776CJ, provozovaný společností Jet Linx Aviation. Letoun letěl z mezinárodního letiště Harryho Reida v Las Vegas do Boca Raton, když přeletěl dráhu 05. Zastavilo se v EMAS poblíž rušné křižovatky. Na palubě byly čtyři osoby a nebyly hlášeny žádné zranění.

Druhá událost se stala na letišti Chicago Executive Airport s letadlem Gulfstream G150, registrovaným pod číslem N1927G, provozovaným společností Priester Aviation. Letadlo letělo z mezinárodního letiště Baltimore/Washington Thurgood Marshall s dvěma osobami na palubě. Po přistání se mu nepodařilo zastavit před koncem dráhy, prorazilo plot a zastavilo se až v systému EMAS. Oba členové posádky vyvázli bez zranění, ale letiště bylo dočasně uzavřeno, dokud nebylo letadlo odstraněno.
https://simpleflying.com/united-erj145- ... op-safely/
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9843
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 01 říj 2025, 06:44

EMAS systém se začal vyvíjet počátkem 90-tých let 20. století v reakci na množící se počet overrunů (tj. přejetí konce RWY).
ICAO (Mezinárodní Organizace Civilního Letectví) reagovala požadavkem na prodloužení tzv. RESA (Runway End Safety Area) z původních 60 m na 240 m.
Pozn. RESA navazuje na tzv. pás RWY, tedy upravenou plochu kolem RWY, která sahá min. 60 m za konec RWY. Takže s RESA byla původně plocha pro zastavení 120 m (60+60), nově je 300 m (60+240)

Bohužel tento požadavek na prodloužení RESA se nedal aplikovat všude, a tak FAA zadalo výzkum systémů pro případné "zadržení" letadla. Systémy, jako jsou záchytná lana či zastavovací sítě, používaná na vojenských letištích, vzhledem k velikosti a hmotnosti civilních dopravních letadel použít nešlo. Tak se FAA inspirovala zastavujícími pískovými pásy u silnic, do kterých kamion, kterému při jízdě z kopce selžou brzdy, vjede a zastaví.
Jenže písek na letišti z několika důvodů použít nešlo:
1) byl by neustálým zdrojem znečištění RWY;
2) jet blast z motorů vzlétajících letadel by ho odfoukával;
3) decelerace v písku je poměrně razantní a zatahovací podvozky letadel by to nevydržely a odlomily by se.

Proto se přišlo s EMAS. Původně panely z "pěnového" betonu, po kterých auta údržby mohla jezdit, ale pod letadly se propadne a vyvozuje dodatečnou brzdící sílu ... která nahradí nedostatečně dlouhou RESA.

První instalace EMAS proběhla na jedné RWY letiště JFK v roce 1996. A v roce 1999 do ní vjelo první letadlo ... Saab 340.
Od té doby existují již 4 generace EMAS, bylo jich instalováno cca 140 a skončily v ní víc jak dvě desítky letadel.
Kolika z nich EMAS skutečně pomohl, tj. bez něj by nezastavily, říci přesně nelze ... několik to ale bude.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět