Letecký vývoj
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 5391
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
zaujímavé úvahy...
Ja len pripomeniem, že autorotácie nosného rotoru vo všeobecnosti NIE JE stabilný režim. Je totiž riadený silami aerodynamického odporu - a tie sú závislé na druhej mocnine rýchlosti obtekajúceho prúdu.
Ja len pripomeniem, že autorotácie nosného rotoru vo všeobecnosti NIE JE stabilný režim. Je totiž riadený silami aerodynamického odporu - a tie sú závislé na druhej mocnine rýchlosti obtekajúceho prúdu.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3367
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecký vývoj
V tomto súhlasím so Skeptikom - ide o koncept, zatiaľ nemajú ani funkčný prototyp. A stačí si pozrieť koľko "lahôdok" už do prototypu a aj do letových testov ZSSR zaviedlo a ... poučili sa a išli na nový prototyp.
Na to ale potrebujú peniaze, prachy, ruble ...
kenavf - len tak narýchlo a teoreticky:
rýchlosť stroja 700km/h = 194,444 m/s cca 195m/s
Rýchlosť zvuku závisí od veľa faktorov, dajme tomu 340m/s - ak teda od rýchlosti zvuku odrátame rýchlosť stroja samotného, (340-195)=145m/s, teda na obvodovú rýchlosť rotora mi ostáva max. 145m/s
Priemer rotora pre Mi-24 je cca 19m.
Obvodová rýchlosť (m/s) v = (π x d x n) / 60, kde d je priemer v metroch a n sú otáčky za minútu
teda ak obvodová rýchlosť nesmie prekročiť 145m/s a priemer rotora je 19m, tak otáčky nesmú prekročiť 145,7ot/min.
A to som úplne ignoroval vietor a iné veci.
Štandardne má hlavný rotor vrtuľníka okolo 200 ot/min v závislosti od typu
Na to ale potrebujú peniaze, prachy, ruble ...
kenavf - len tak narýchlo a teoreticky:
rýchlosť stroja 700km/h = 194,444 m/s cca 195m/s
Rýchlosť zvuku závisí od veľa faktorov, dajme tomu 340m/s - ak teda od rýchlosti zvuku odrátame rýchlosť stroja samotného, (340-195)=145m/s, teda na obvodovú rýchlosť rotora mi ostáva max. 145m/s
Priemer rotora pre Mi-24 je cca 19m.
Obvodová rýchlosť (m/s) v = (π x d x n) / 60, kde d je priemer v metroch a n sú otáčky za minútu
teda ak obvodová rýchlosť nesmie prekročiť 145m/s a priemer rotora je 19m, tak otáčky nesmú prekročiť 145,7ot/min.
A to som úplne ignoroval vietor a iné veci.
Štandardne má hlavný rotor vrtuľníka okolo 200 ot/min v závislosti od typu
Re: Letecký vývoj
To sice máte pravdu, ale dnešní vývoj je odlišný od toho před 20 lety v tom, že základní aerodynamická řešení se dají propočítat a nasimulovat dost věrně na superpočítačích už při samotném zahájení projektu, a kdyby to nebylo technicky realizovatelné, tak nedělají ani žádnou prezentaci. Každopádně je to dost zajímavé řešení na skloubení šturmovika a bitevního vrtulníku pro 21 století, což je asi to hlavní o co jim v tomto projektu jde (Su-25SMx budou muset někdy něčím nahradit), plus tam evidentně počítají s transportní verzí, takže to už musí být propočítané dost ze široka a nestojí to jen na nějakých hausnumerách a musí to být už koncept transportních a bitevních vysokorychlostních "vrtulníků", otázka jen je, jestli to dělá Kamov na vlastní pěst nebo ne, a co na to Mil. A kdyby se to povedlo, mohlo by to být dost zajímavé a bojově efektivní řešení s nástupem kolem r. 2035-2040.
Re: Letecký vývoj
Tak ak naozaj tie motory od určitej rýchlosti prejdú na režim normálneho prúdového motora, potom je asi ten klonivý (či klopivý?) moment od nosného rotora možné kompenzovať aj veľmi jednoduchým 2D vektorovaním ťahu a tie javy na listoch rotora potom už nie sú tak dôležité, kedže zdroj ťahu už nie je rotor.
Re: Letecký vývoj
skflanker
Díky za doplnění, šel jsem s mladým do kina, a tak už jsem nestihl ten výpočet :)
Zde si dovolím upozornit na jeden evidentní problém ... při té rychlosti rotace rotoru při 700 km/h vychází obvodová rychlost cca 145 m/s ... ale vrtulník letí 195 m/s.
Z toho vyplývá, že rotorové listy jdoucí "dozadu" jsou vlastně ofukovány zezadu, z odtokové hrany profilu.
Jinými slovy jejich rychlost vůči vzdušné mase je ... mínus 50 m/s !!!
To je stejné, jako kdyby letadlo couvalo rychlostí 180 km/h.
Co toto udělá s vrtulníkem ve vzduchu nikdo neví.
Počítače nepomohou, mohou nasimulovat základní pohyb, ale ne obraty v takovémto režimu fungování rotorů.
A na skládání rotorů za letu rovnou zapomeňte. Mechanicky i aerodynamicky by to bylo nesmírně složité ... nevyplatilo by se to.
Sikorsky na zkušebním S-72 a následně X-1 zkoušel tzv. X-wing ... za letu velkou rychlostí rotor zaaretovat, mechanizací na něm změnit profily tak, aby na pravé straně (co se pohybuje proti směru letu = je ofukována klasicky přes náběžnou hranu) a na levé straně (co se pohybuje po směru letu a při zastavení by tedy byla ofukována přes odtokovou hranu) byl stejný vztlak.
Velmi rychle toho nechali
Něco podobného teď testuje Nával Research Labolatory ... ale jsou ještě hodně daleko

To už větší smysl dává "ducted fan" jako třeba u Bellu X-22 ... a nebo u ty potvory z Avatara :)

Kdysi jsem viděl nákresy letadla s takovými fany v křídlech, které se při rychlém dopředném letu zastavily a byly překryty speciálními žaluziemi, aby se zvýšila plocha křídla ... ale to už je hodně sci-fi.
Díky za doplnění, šel jsem s mladým do kina, a tak už jsem nestihl ten výpočet :)
Zde si dovolím upozornit na jeden evidentní problém ... při té rychlosti rotace rotoru při 700 km/h vychází obvodová rychlost cca 145 m/s ... ale vrtulník letí 195 m/s.
Z toho vyplývá, že rotorové listy jdoucí "dozadu" jsou vlastně ofukovány zezadu, z odtokové hrany profilu.
Jinými slovy jejich rychlost vůči vzdušné mase je ... mínus 50 m/s !!!
To je stejné, jako kdyby letadlo couvalo rychlostí 180 km/h.
Co toto udělá s vrtulníkem ve vzduchu nikdo neví.
Počítače nepomohou, mohou nasimulovat základní pohyb, ale ne obraty v takovémto režimu fungování rotorů.
A na skládání rotorů za letu rovnou zapomeňte. Mechanicky i aerodynamicky by to bylo nesmírně složité ... nevyplatilo by se to.
Sikorsky na zkušebním S-72 a následně X-1 zkoušel tzv. X-wing ... za letu velkou rychlostí rotor zaaretovat, mechanizací na něm změnit profily tak, aby na pravé straně (co se pohybuje proti směru letu = je ofukována klasicky přes náběžnou hranu) a na levé straně (co se pohybuje po směru letu a při zastavení by tedy byla ofukována přes odtokovou hranu) byl stejný vztlak.
Velmi rychle toho nechali

Něco podobného teď testuje Nával Research Labolatory ... ale jsou ještě hodně daleko

To už větší smysl dává "ducted fan" jako třeba u Bellu X-22 ... a nebo u ty potvory z Avatara :)

Kdysi jsem viděl nákresy letadla s takovými fany v křídlech, které se při rychlém dopředném letu zastavily a byly překryty speciálními žaluziemi, aby se zvýšila plocha křídla ... ale to už je hodně sci-fi.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
Re: Letecký vývoj
Jak je to vůbec s autorotací protiběžných rotorů?
To cosi mezi rotory má i projekt Ka-92 s projektovanou cestovní rychlostí 420km/h

To cosi mezi rotory má i projekt Ka-92 s projektovanou cestovní rychlostí 420km/h

Naposledy upravil(a) puma dne 30 říj 2018, 19:21, celkem upraveno 2 x.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 5391
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Podľa mojich vedomostí by tomu nemalo nič brániť
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3367
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecký vývoj
(doplnenie Skeptika) Hollywood má niekedy dobré nápady, ale momentálne to nie sme schopný technicky zvládnuť:
Re: Letecký vývoj
Hollywood to okopíroval od Kamova a nebo obráceně? - Ka-90

I ty modely Ka-92 mají ale strašně silné a tuhé listy rotorů oproti dnešním vrtulníkům.


I ty modely Ka-92 mají ale strašně silné a tuhé listy rotorů oproti dnešním vrtulníkům.

Naposledy upravil(a) puma dne 30 říj 2018, 19:34, celkem upraveno 3 x.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3367
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecký vývoj

Re: Letecký vývoj
Skeptiku, určitě to již mají řádně ofoukané a znají aerodynamické limity návrhu. Zajisté toto není prvá verze ale prozatím ta poslední. To vůbec neznamená, že tyto zjištěné výsledky jsou dnes i technicky řešitelné a vyřešitelné. To uvidíme až na pár let.
Re: Letecký vývoj
QVAK
Možná jo, ale já nevidím žádné aerodynamické modely pro ofukování v tunelu … jen nákresy, a ještě k tomu ideové.
Ale jak říkám - uvidíme.
Pozn. Ani ofukování neobjasní vše, už proto, že je děláno na zmenšených modelech.
Add Ka-90
Hezký modýlek, ale spíš hybrid vrtulník / ponorka než vrtulník / letadlo, ne?
Možná jo, ale já nevidím žádné aerodynamické modely pro ofukování v tunelu … jen nákresy, a ještě k tomu ideové.
Ale jak říkám - uvidíme.
Pozn. Ani ofukování neobjasní vše, už proto, že je děláno na zmenšených modelech.
Add Ka-90
Hezký modýlek, ale spíš hybrid vrtulník / ponorka než vrtulník / letadlo, ne?

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
Re: Letecký vývoj
Je to PowerPointová prezentace. Nic více ani méně ale musí z něčeho vycházet. Z nějaké rozpracované resp. zpracované Studie proveditelnosti. Tudíž prezentované TTD budou prozatím hodnoty ze zadání. Předpokládám, že dále projekt nebude. Tipuji rozpracování nějaké práce, úkolu CAGI jež měla vyřešit omezení z konfigurace a provozu Bell Boeing V-22 Osprey s přizpůsobením na RF požadavky.
P.S. Při dnešním způsobu námořních výsadků zpoza horizontu a možnostech PVO dalekého dosahu je doba od vzletu k přistání vrtulníků s výsadkem cca. hodina a je otázkou kolik by jich skutečně doletělo. Možná je to pokus řešit tento problém při zavedení výsadkových lodí obdobné třídy jako jsou Iwo Jima, Mistral.
P.S. Při dnešním způsobu námořních výsadků zpoza horizontu a možnostech PVO dalekého dosahu je doba od vzletu k přistání vrtulníků s výsadkem cca. hodina a je otázkou kolik by jich skutečně doletělo. Možná je to pokus řešit tento problém při zavedení výsadkových lodí obdobné třídy jako jsou Iwo Jima, Mistral.
Re: Letecký vývoj
https://techfocus.cz/doprava/844-podle- ... zvuku.htmlPODLE PRVNÍCH TESTŮ NASA JE NÁSTUPCE CONCORDU NEČEKANĚ TICHÝ I PŘI DOSAŽENÍ RYCHLOSTI ZVUKU
Čo to tam vlastne testovali,v článku to podávajú tak akoby tam aj nejaký prototyp lietal. Pritom má letieť až v r. 2021. Skôr mi to pripadá ako nejaké simulácie. https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... -59_QueSST
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 5391
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Od roku 2003 im lieta minimálne toto - F-5E Shaped Sonic Boom Demonstrator

a od neviem kedy tiež aj toto - F-15 Quiet Spike


a od neviem kedy tiež aj toto - F-15 Quiet Spike

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti