Alchymista: Jj. Co před 40-ti lety byla práce pro několik výzkumných ústavů, stovky kooperujících podniků, ... dnes je v možnostech amatérů (neříkám, že diletantů - ale šikovný IT/letecký inženýr/vyspělý letecký modelář to zvládne), protože většina komponent je běžně dostupná. Miniaturní počítače s minimálním odběrem, datová média s kapacitami ve stovkách GB až TB, odolné a kvalitní akumulátory schopné dodat velké proudy, silná kvalitní serva, komponenty miniaturních a dostatečně přesných a rychlých INS systémů, software v open source komunitě, ...
Například, před lety byly dálkové křídlaté střely omezené jen na velmoce - SSSR/USA, protože nikdo jiný neměl celosvětové topografické podklady. K získání něčeho takového byla nutná nejméně mapovací radarová družice, což zase znamenalo, že do vesmíru je nutné dostat 25-40 tun těžký satelit s nukleárním zdrojem energie pro napájení radaru. Bez toho nebylo možné TERCOM navádění, anžto na to nebyla jinak data. A i to byl problém, jelikož i při minimalizaci dat neexistovaly ještě dosti velké a spolehlivé paměti (v té době pevné disky), na které by se to komplet vešlo - takže např. americké Tomahawky měly v sobě páskovou jednotku fy EXABYTE na 8mm datovou pásku (odvozenou z 8mm videopásek pro kamery), odkud si střela před startem na disky natáhla příslušné segmenty světových TERCOM podkladů. To samé se týká ostatních technologií - TERCOM navádění potřebovalo digitalizovaný obraz z kamery, jenže tehdejší ADC, schopný zvládnout digitalizaci PAL "televizního" signálu (nic s lepším rozlišením v té rychlosti aspoň 50sn./s nebylo) byla bedna velikosti malé ledničky... tenkrát to ještě nešlo vyrobit monoliticky ... a počítač na vyhodnocení toho digitalizovaného signálu (který dělal porovnávání vstupu s navigačními TERCOM daty) byl spešl konstrukce, velikosti další menší ledničky... Žralo to stovky ampér, takže i napájení a chlazení elektroniky byl značný technický oříšek.
Tohle všechno je dneska sranda na jedno odpoledne... celkově do $100. TERCOM data stáhnete z Google maps, dokonce se s tím ani nemusíte otravovat, je to už na TERCOM navigaci přechroustané a volně ke stažení.
To samé ty další věci: třeba avionické vyhodnocení čidel a autopilot, to je dnes volně ke stažení, existuje několik open source projektů. Fungujících.
V podstatě nejtěžší je na "domácí konstrukci globálně nasaditelné křídlaté střely" vyrobit nějak ten trup a křídla, dát to dohromady letecky...
Ohledně motorů, doporučuji se podívat např. na sortiment PBS Velká Bíteš,
Pak se člověk nemůže divit, že v mnoha zemích je letecké modelářství kompletně zakázané. Nepochybně to časem dorazí i k nám, tahle "svobodná demokratická vymoženost".