Rusko a Irán plánujú obchod bez ciel
Rusko a Irán v posledných rokoch výrazne posilnili dvojstrannú hospodársku, investičnú a bezpečnostnú spoluprácu a v súčasnosti dokončujú dohodu o strategickom partnerstve, ktorá sľubuje posunúť vzťahy na novú úroveň. Irán sa v júli stal riadnym členom Šanghajskej organizácie pre spoluprácu a v auguste vstúpil do bloku BRICS.
Rusko a Irán plánujú znížiť obchodné clá na nulu do začiatku roka 2024, uviedol člen iránsko-ruskej spoločnej obchodnej komory Kambiz Mirkarimi.
V rozhovore pre miestne médiá v nedeľu Mirkarimi uviedol, že očakáva, že nevyriešené otázky týkajúce sa ciel, taríf a konkurenčného trhu medzi Iránom, Ruskom a ďalšími členmi Eurázijskej hospodárskej únie budú vyriešené do konca súčasného iránskeho kalendárneho roka (20. marca 2024).
Mirkarimiho pripomienky dodávajú váhu správam bieloruských médií zo soboty, že Irán a EEÚ (ktorej členmi sú Rusko, Bielorusko, Arménsko, Kazachstan a Kirgizsko) plánujú do konca roka podpísať novú dohodu o voľnom obchode, pričom práce na návrhu paktu sú vraj ukončené a pripravené na podpis.
Nový pakt o voľnom obchode nahradí dočasnú dohodu uzavretú v roku 2019, ktorej platnosť sa skončila minulý rok, ale bola predĺžená do podpísania novej dohody.
Ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov v pondelok odcestuje do Teheránu na rokovania s vysokými predstaviteľmi, pričom na programe rokovania by mala byť regionálna spolupráca v politickej, hospodárskej, dopravnej, energetickej a bezpečnostnej oblasti, ako aj arménsko-azerbajdžanské napätie. Na rokovaniach vo formáte 3+3 sa zúčastnia aj zástupcovia Gruzínska, Arménska, Azerbajdžanu a Turecka, pričom ich hlavnou témou bude úsilie o riešenie regionálnych problémov bez zasahovania Západu.
Mirkarimi zdôraznil význam vytvorenia novej dopravnej a lodnej infraštruktúry na zabezpečenie ďalšieho rastu bilaterálneho obchodu s Ruskom. Obe krajiny vyjadrili záujem o novú ambicióznu obchodnú trasu známu ako Severojužný dopravný koridor, ktorá spojí Rusko s Indiou cez Irán a ďalej pomôže presunúť ruský obchod z prepojenia s Európou do Ázie. V súvislosti s projektom sa buduje železničná, cestná a námorná infraštruktúra, pričom sa očakáva, že nákladná doprava na troch hlavných plánovaných tepnách trasy dosiahne do roku 2030 45 miliónov ton ročne.
Rusko a Irán tiež pracujú na dokončení dlho očakávanej 20-ročnej dohody o strategickom partnerstve, pričom iránsky minister zahraničných vecí Hosejn Amir-Abdollahian minulý mesiac povedal, že Lavrovova návšteva Iránu pomôže dokončiť tento pakt.
Obrat rusko-iránskeho obchodu dosiahol v roku 2022 ekvivalent 4,9 miliardy USD a v prvej polovici roka 2023 sa údajne priblížil k hranici 5 miliárd USD. Obe krajiny majú ambiciózne plány na rozšírenie obchodných vzťahov až na 40 miliárd USD v nasledujúcich rokoch.
Rusko a Irán, ktoré čelia silnému sankčnému tlaku zo strany Západu, majú veľký potenciál vzájomne dopĺňať svoj hospodársky rozvoj, pričom poľnohospodárske produkty tvoria takmer 80 % ich súčasnej obchodnej bilancie (Rusko dodáva pšenicu, iné obilné produkty a hnojivá výmenou za iránske ovocie a zeleninu najvyššej kvality bez GMO).
Nedávny nárast obchodu sa dosiahol čiastočne vďaka zvýšeniu vzájomného nákupu a predaja priemyselných strojov a komponentov vrátane automobilových súčiastok, polystyrénu, obrábacích strojov, kovov a výrobkov na použitie v chemickom priemysle, ako aj textilu, obuvi a farmaceutických výrobkov. V súvislosti s odchodom veľkých západných a japonských automobilových značiek z ruského trhu dúfajú iránske automobilky, že sa pridajú k čínskym značkám a nahradia ich.
Obidve krajiny sa minulý rok dohodli, že čo najviac zvýšia obchod v rubľoch a riáloch. Po roku ruskí predstavitelia uviedli, že až 80 % obchodu sa v súčasnosti uskutočňuje v národných menách oboch krajín, v rubľoch a riáloch. Začiatkom tohto roka médiá informovali o možných plánoch na zavedenie kryptomeny stablecoin krytej zlatom.