Obecné zajímavosti z letectví
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1751
- Registrován: 16 úno 2017, 06:53
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Tento pán má zaujímavé videá a fajn hlas. Priznajte sa kto z Vás to je?
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 669
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
- Ejdou Rotacak
- Redaktor
- Příspěvky: 461
- Registrován: 08 dub 2022, 13:36
Re: Obecné zajímavosti z letectví
NĚMECKO: 23.října 1989 se vedení východoněmeckého leteckého dopravce Interflug rozhodlo uzemnit svůj vysloužilý, 53 metrů dlouhý sovětský letoun Iľjušin Il-62 a nedaleko města Rhinow z něj udělat muzeum a kavárnu. V okolí se však nenacházelo žádné letiště a stroj se čtyřmi dobrovolně přihlášenými piloty uvnitř musel dosednout na krátké a ještě ke všemu nerovné travnaté ploše těsně za lesem.
Veřejnost neměla být o plánovaném přistání IL-62 předem informována. Ale pro dlouhodobou organizaci a ve finále i množství zainteresovaných lidí akci utajit nešlo. A tak v okolí místa přistání přihlíželo manévrování dopravního letadla hned několik set lidí, mezi nimi i manželky členů posádky. Zástupci Interflugu také počítali s tím, že fázi přistání bude snímat kameraman z paluby letounu An-2. Jenže 23. října televizní kameraman nebyl k sehnání a s natáčením ze vzduchu byl konec. Jediné dochované záznamy tak snímají dvaašedesátku ze dvou míst na zemi, z jižního svahu kopce Gollenberg a z levé strany dráhy 26.
Piloti se v rychlosti 260 km/h nacházeli ve výšce patnáct metrů nad zemí a při přeletu vrcholku stromů měli ještě pět metrů výškové rezervy. Dvaašedesátka musela přistát jen na tři kola avšak při prvním doteku odskočí a piloti ji potlačením sloupků řízení musí přitlačit k zemi. Pak ji už museli zase táhnou nahoru, aby trup i křídla vystavili co největšímu aerodynamickému odporu. V poloze vzpínajícího se koně urazí letoun po nerovné ploše za šest sekund téměř pět set metrů, přístroje v kokpitu se tak třesou, že nejde nic odečítat. Pak řídicí plochy výškového kormidla ztrácejí účinnost a příďový podvozek tvrdě dopadá na travnatou plochu.
V přilehlé restauraci „Zum 1. Flieger“ následuje oslava s mnoha přípitky, ale kromě oficiálních proslovů je nutné se postarat o samotný letoun. A tak se z palivových nádrží, kam bylo pro let natankováno 6,2 tuny paliva, odčerpává zbytkových 600 kilogramů. Letoun je přitom paranoicky hlídán příslušníky Volkspolizei, aby se zamezilo jeho případnému zneužití.
https://dodiri.cz/2024/05/14/pristani-i ... %9f%87%aa/
Veřejnost neměla být o plánovaném přistání IL-62 předem informována. Ale pro dlouhodobou organizaci a ve finále i množství zainteresovaných lidí akci utajit nešlo. A tak v okolí místa přistání přihlíželo manévrování dopravního letadla hned několik set lidí, mezi nimi i manželky členů posádky. Zástupci Interflugu také počítali s tím, že fázi přistání bude snímat kameraman z paluby letounu An-2. Jenže 23. října televizní kameraman nebyl k sehnání a s natáčením ze vzduchu byl konec. Jediné dochované záznamy tak snímají dvaašedesátku ze dvou míst na zemi, z jižního svahu kopce Gollenberg a z levé strany dráhy 26.
Piloti se v rychlosti 260 km/h nacházeli ve výšce patnáct metrů nad zemí a při přeletu vrcholku stromů měli ještě pět metrů výškové rezervy. Dvaašedesátka musela přistát jen na tři kola avšak při prvním doteku odskočí a piloti ji potlačením sloupků řízení musí přitlačit k zemi. Pak ji už museli zase táhnou nahoru, aby trup i křídla vystavili co největšímu aerodynamickému odporu. V poloze vzpínajícího se koně urazí letoun po nerovné ploše za šest sekund téměř pět set metrů, přístroje v kokpitu se tak třesou, že nejde nic odečítat. Pak řídicí plochy výškového kormidla ztrácejí účinnost a příďový podvozek tvrdě dopadá na travnatou plochu.
V přilehlé restauraci „Zum 1. Flieger“ následuje oslava s mnoha přípitky, ale kromě oficiálních proslovů je nutné se postarat o samotný letoun. A tak se z palivových nádrží, kam bylo pro let natankováno 6,2 tuny paliva, odčerpává zbytkových 600 kilogramů. Letoun je přitom paranoicky hlídán příslušníky Volkspolizei, aby se zamezilo jeho případnému zneužití.
https://dodiri.cz/2024/05/14/pristani-i ... %9f%87%aa/
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Není to už trochu vousaté? Celé video je tady a samosebou to bylo trochu jinak, než je psáno. Ona plocha za městem totiž je letiště a už hodně staré atd...
https://mapy.cz/letecka?l=0&source=osm& ... 52544&z=18
Kód: Vybrat vše
https://youtu.be/I4MiZQbZdAk
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Blokovat silnice nestačí. Klimaaktivisté se přilepili na ranvej. Letadla nemohla přistávat
Členové německé klimatické extremistické skupiny Poslední generace (Letzte Generation) zablokovali v sobotu brzy ráno ranvej na mnichovském letišti. Přilétající letadla musela být odkloněna na jiné letiště.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... vat-755493
Je zajímavé, že nepadla ta nejdůležitější otázka - JAK SE TAM DOSTALI???
Členové německé klimatické extremistické skupiny Poslední generace (Letzte Generation) zablokovali v sobotu brzy ráno ranvej na mnichovském letišti. Přilétající letadla musela být odkloněna na jiné letiště.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... vat-755493
Je zajímavé, že nepadla ta nejdůležitější otázka - JAK SE TAM DOSTALI???
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8783
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Máš to tam uvedeno:
V noci je mnichovské letiště uzavřené = počet bezpečnostních pracovníků je zredukován tak, aby zajistili hlavně terminály a odbavovací plochy. A samozřejmě dohled nad perimetrem ... ale ne fyzickou přítomnost na každém metru.
To, že někdo pronikne do areálu ještě samo o sobě není kritické ohrožení (prakticky tomu ani nelze zabránit), je však nutné průnik detekovat a osoby zajistit dříve, než se dostanou do kritické zóny, a tam něco provedou.
To se v tomto případě stalo a k ohrožení bezpečnosti nedošlo.
Perimetr mnichovského letiště je víc než 30 km dlouhý ... jen každá z RWY je 4.000 m dlouhá a před ní, na obou stranách, je 900 metrů dlouhá přibližovací světelná soustava - takže celkem 5 km plotu jen po jedné straně RWY.Dva z nich byli chyceni již při prořezávání bezpečnostního plotu na letišti a bylo jim zabráněno ve vstupu do bezpečnostního prostoru, šest osob vešlo do prostoru po dvou a přilepilo se na asfaltové povrchy.
V noci je mnichovské letiště uzavřené = počet bezpečnostních pracovníků je zredukován tak, aby zajistili hlavně terminály a odbavovací plochy. A samozřejmě dohled nad perimetrem ... ale ne fyzickou přítomnost na každém metru.
To, že někdo pronikne do areálu ještě samo o sobě není kritické ohrožení (prakticky tomu ani nelze zabránit), je však nutné průnik detekovat a osoby zajistit dříve, než se dostanou do kritické zóny, a tam něco provedou.
To se v tomto případě stalo a k ohrožení bezpečnosti nedošlo.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Aha, to sou mi věci. Takže blb přilepený na runway není v kritické zóně a neohrožuje bezpečnost ...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8783
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Takhle, abychom si rozuměli. Ohrožení bezpečnosti civilního letectví to samozřejmě je, a jako takové to i bude posuzováno.
Já to myslel tak, že k bezprostřednímu ohrožení bezpečnosti nedošlo, protože ti pitomci se nedostali do žádné kritické části letiště navíc byli ihned při průniku oplocením letiště detekováni a sledováni.
To, že se jim po průniku plotem podařilo se dostat k nejbližší pojezdovce ... což může být od plotu jen několik desítek metrů ... a přilepit se k ní dříve než dorazili bezpečnostní složky letiště je nepříjemné, ale vzhledem k rozsáhlosti areálu letiště pochopitelné. Prostě i autem to muselo trvat nejméně 10 minut.
Já to myslel tak, že k bezprostřednímu ohrožení bezpečnosti nedošlo, protože ti pitomci se nedostali do žádné kritické části letiště navíc byli ihned při průniku oplocením letiště detekováni a sledováni.
To, že se jim po průniku plotem podařilo se dostat k nejbližší pojezdovce ... což může být od plotu jen několik desítek metrů ... a přilepit se k ní dříve než dorazili bezpečnostní složky letiště je nepříjemné, ale vzhledem k rozsáhlosti areálu letiště pochopitelné. Prostě i autem to muselo trvat nejméně 10 minut.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- Polite
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6815
- Registrován: 07 úno 2017, 21:48
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Neohrozuje! Lietadlá môžu pristávať úplne bez problémov...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8783
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
To bohužel nemohou.
Cizí osoba v SRA (Security Restricted Area) zóně a zásah bezpečnostních složek letiště automaticky znamená přerušení vzletů a přistání letadel.
Předpokládám, že ti pitomci si neuvědomili, že letiště není silnice a že svojí akcí způsobili leteckým společnostem ztráty v milionech EUR.
Doufejme, že jim to soudce spočítá a dostanou to k náhradě.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46739
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
https://theaviationist.com/2024/08/24/r ... ze-drones/
Rusko modernizuje svoje cvičné lietadlá Jak-52 na zostreľovanie ukrajinských dronov kamikadze
Rusko modernizuje svoje cvičné lietadlá Jak-52 na zostreľovanie ukrajinských dronov kamikadze
Existuje ozbrojená varianty Jak-52BModernizácia lietadla Jak-52B2
Modernizácia Jak-52B2 zahŕňa systémy elektronického boja a multifunkčné displeje, ktoré mu umožnia bojovať s prieskumnými a útočnými dronmi.
Po tom, čo Ukrajina začala používať svoje cvičné lietadlá Jak-52 zo sovietskej éry na zostreľovanie ruských bezpilotných lietadiel, Rusko tiež oznámilo opätovné použitie rovnakých lietadiel vo svojom inventári so špecifickými modernizáciami. Vedenie ruského letectva uviedlo, že úprava a modernizácia lietadla na štandard Jak-52B2 pre špecializovanú úlohu „proti bezpilotným lietadlám“ je prioritou.
Agentúra RIA Novosti citovala vedúceho tohto projektu v konštrukčnej kancelárii Aviasroitel. Dmitrij Motin: „V súčasnosti je jedným z prioritných projektov našej kancelárie modernizácia cvičného lietadla Jak-52 na ‚lietadlo na boj proti bezpilotným prostriedkom‘ Jak-52B2. V súčasnosti očakávame získanie osvedčenia o letovej spôsobilosti od Federálnej agentúry pre leteckú dopravu.“
Oznámenie prišlo v ten istý deň, keď Ukrajina uskutočnila „jeden z najväčších“ útokov bezpilotnými lietadlami na Moskvu, pričom RuMoD (ruské ministerstvo obrany) tvrdí, že zostrelila 11 bezpilotných lietadiel. Rusko na zostrelenie bezpilotných lietadiel zvyčajne používalo kombináciu systémov blízkej/krátkej vzdialenosti, systémov bodovej obrany AD (protivzdušnej obrany), ako je Pantsir, EW (elektronický boj) a rušičky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Symbol jihočeského letectví se vrací z Prahy, stíhačky MiG-23 se ujmou nadšenci
Stíhačka Tygr se opět vrací na jih Čech. Přes dvacet let byla dominantou památníku padlým letcům před českobudějovickým letištěm. Vedení kraje ji tam ale dál nechtělo a stíhačku už loni v prosinci vrátilo původnímu majiteli, Vojenskému historickému ústavu. Nejen pro piloty a místní tím zmizel jeden ze symbolů jihočeského letectví. Teď se stroje ujme skupina nadšenců z Jindřichohradecka.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/re ... nci-352782
Stíhačka Tygr se opět vrací na jih Čech. Přes dvacet let byla dominantou památníku padlým letcům před českobudějovickým letištěm. Vedení kraje ji tam ale dál nechtělo a stíhačku už loni v prosinci vrátilo původnímu majiteli, Vojenskému historickému ústavu. Nejen pro piloty a místní tím zmizel jeden ze symbolů jihočeského letectví. Teď se stroje ujme skupina nadšenců z Jindřichohradecka.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/re ... nci-352782
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11521
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
▲55sec "stroj nalietal pres 11000 hodin".
Mám dojem že všetky Mig-23 boli vyradené s nalietanými cca 1000 hodinami.
Mám dojem že všetky Mig-23 boli vyradené s nalietanými cca 1000 hodinami.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Na Orlíku se bude testovat hydroplán, plavba bude omezena
1Vodní nádrž Orlík zažije 1. října netradiční podívanou. Čáslavský výrobce ultralehkých letadel Aeropilot zde bude testovat nový hydroplán. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil jednatel firmy Jaromír Smékal, který bude stroj pilotovat. Státní plavební správa kvůli hydroplánu omezí na nádrži lodní provoz, a to zhruba na čtyřech kilometrech (říční km 149 až 153). „Budeme testovat chování letadla na vodě, tedy vzlet, přistání, pojíždění,“ řekl Smékal. Doplnil, že letadlo má v plovácích zabudovaný vysouvací kolový podvozek a jeho letové vlastnosti jsou už otestované. Hydroplán je určen pro zákazníka z USA.
https://zdopravy.cz/na-orliku-se-bude-t ... na-222190/
1Vodní nádrž Orlík zažije 1. října netradiční podívanou. Čáslavský výrobce ultralehkých letadel Aeropilot zde bude testovat nový hydroplán. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil jednatel firmy Jaromír Smékal, který bude stroj pilotovat. Státní plavební správa kvůli hydroplánu omezí na nádrži lodní provoz, a to zhruba na čtyřech kilometrech (říční km 149 až 153). „Budeme testovat chování letadla na vodě, tedy vzlet, přistání, pojíždění,“ řekl Smékal. Doplnil, že letadlo má v plovácích zabudovaný vysouvací kolový podvozek a jeho letové vlastnosti jsou už otestované. Hydroplán je určen pro zákazníka z USA.
https://zdopravy.cz/na-orliku-se-bude-t ... na-222190/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46739
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
K diskusii o zadných strelištiach veľkých bombardérov a dopravákov ma napadla jedna vec - rusi a američania používajú rozdielny spôsob zamierenia a navedenie zbraní. Ruský systém navádza zbrane "v pravouhlých súradniciach", americký (na B-52) zrejme "v polárnych súradniciach".
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17033
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Nejen Tvrdík. Kdo všechno přispěl ke konci ČSA aneb stát jako nejhorší vlastník
Dojímání se nad pádem značky má jednu zásadní chybu: skončit měla už před 15 lety. Pokud se podíváte do jakýchkoliv diskuzí o posledním letu Českých aerolinií (ČSA), o vinících současného stavu má laická veřejnost jasno. Nejčastěji se skloňují jména Jaroslav Tvrdík nebo Smartwings. Skutečnost je ale podstatně barvitější.
O dění v ČSA píšu od roku 2006. Za ty roky jsem musel přemýšlet mnohokrát: kde by asi byly ČSA, kdyby nezůstaly tak dlouho v majetku státu a nesloužily často jako odkladiště méně schopných jedinců? Jméno Jaroslava Tvrdíka se v souvislosti s koncem ČSA uvádí zcela oprávněně. Právě jeho neuvážená expanze byla začátkem konce. Ovšem nesmíme zapomenout, co předvedli jeho následovníci. A především na skutečnost, že dění ve firmě mohl ovlivňovat stát jako většinový vlastník. Ministerstvo financí, které ve firmě vykonávalo akcionářská práva, se ale ukázalo opakovaně jako nejhorší možný majitel.
https://zdopravy.cz/nejen-tvrdik-kdo-vs ... ik-225291/
Dojímání se nad pádem značky má jednu zásadní chybu: skončit měla už před 15 lety. Pokud se podíváte do jakýchkoliv diskuzí o posledním letu Českých aerolinií (ČSA), o vinících současného stavu má laická veřejnost jasno. Nejčastěji se skloňují jména Jaroslav Tvrdík nebo Smartwings. Skutečnost je ale podstatně barvitější.
O dění v ČSA píšu od roku 2006. Za ty roky jsem musel přemýšlet mnohokrát: kde by asi byly ČSA, kdyby nezůstaly tak dlouho v majetku státu a nesloužily často jako odkladiště méně schopných jedinců? Jméno Jaroslava Tvrdíka se v souvislosti s koncem ČSA uvádí zcela oprávněně. Právě jeho neuvážená expanze byla začátkem konce. Ovšem nesmíme zapomenout, co předvedli jeho následovníci. A především na skutečnost, že dění ve firmě mohl ovlivňovat stát jako většinový vlastník. Ministerstvo financí, které ve firmě vykonávalo akcionářská práva, se ale ukázalo opakovaně jako nejhorší možný majitel.
https://zdopravy.cz/nejen-tvrdik-kdo-vs ... ik-225291/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8783
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
No, nechce se mi moc komentovat pana Sůru a jeho poněkud zkreslený pohled na věc, tak alespoň pár základních faktů.
Na začátku byla nepovedená privatizace ČSA do rukou státních Air France. Ty v Praze nasadily managery třetí až čtvrté kategorie, a o rozvoj ČSA moc zájem neměly. Skončilo to, jak muselo, fakticky technickým bankrotem ČSA a zpětným odkupem za 1 Kč.
Air France ale nebyly jediným viníkem. Stejným, možná i větším, byli zaměstnanci ČSA. Firma, svázaná desetiletími praxe "já na bráchu, brácha na mne", ve které rozhodovaly faktické "rodinné gangy" a jejíž zaměstnanci se považovali za elitu, byla vhozena na liberující se trh. V roce 1991 došlo k delimitaci , tj. odtržení letišť od ČSA a vytvoření České správy letišť. A najednou ČSA musely za služby rozvíjejícího se ruzyňského letiště platit. Nejprve méně než ostatní ale postupně stejně. Ještě dnes si pamatuji to zděšení, když jim to tehdejší ředitel oznámil (byl jsem "ucho", ale byl jsem u toho).
Po odchodu Air France firmu převzal Jakubše a začalo pozvolné oddlužování firmy a výměna letadlového parku na B-737 Classic a ATR-42/72. V roce 1999 byl Jakubše odvolán (prý kvůli osobním neshodám s tehdejším ministrem financí Mertlíkem) a vedení převzal šéf Technického provozu Kůla. Ten poněkud zpomalil Jakubšeho strategii rozvoje a ČSA se opět dostaly do zisku. Dařilo se jim tak, že se začal připravovat přechod na letadla následné generace.A to byl hřebíček do rakve ředitele Kůly. Vešla se naplno chytli politické síly a předseda vlády Špidla do jejich celá instaloval neúspěšného ministra obrany Tvrdíka.
Ten začal tím, že vyházel prakticky všechny členy Kůlova vedení, takže v čele nezůstal nikdo, kdo by provozu aerolinií rozuměl. Zahájil výběrové řízení na nová letadla a ke zděšení všech vybral Airbusy A-320/321 namísto "favorizovaných" B-737 NG.
Tedy ne, že by A-320 byla špatná letadla, ale ČSA celou druhou polovinu 90-tých let přecházela na Boeingy. Vše bylo optimalizováno na tato letadla - technická údržba (dnes ČSA Technics), pozemní provoz (ČSA Handling) a v neposlední řadě výcvikové středisko (Czech Aviation Training Centre). Na Boeingy byl vyškolen i letový personál.
Aby se dalo přejít na Airbusy, muselo se vše předělat (ostatně vyhnout se těmto více nákladům je i důvod proč Smart Wings provozuje B-737NG a B-737MAX). Musel se koupit nový letový trenažér (3D) a začít přeškolování všech pilotů (vycvikáč v té době jel prakticky 24 hodin denně) - a když pilota cvičíš, tak ho platíš - ale nevydělává nic.
Navíc Tvrdík se "rozmáchl" a počet nových letadel, plánovaných Kůlovým managementem zdvojnásobil ... a to aniž by pro ta letadla měl rozlétané linky.
Pozn. Zavádění nových linek se vyznačuje tím, že minimálně první dva roky zůstávají ve ztrátě - než se přeorientují toky cestujících.
A tak Tvrdík linku zavedl a zrušil, zavedl a zrušil ... letadla většinou "vozila vzduch".
O tom jak monstrózní byl "Tvrdíkův plán" svědčí fakt, že poslední dvě letadla z jeho objednávky přichází právě teď - ano ty nové A220 jsou pozůstatkem původní závazné opce na A320 ...
O akci "auto a notebook pro každého pilota, a nová BMW pro management" ani nemluvě. To v tom celém byly drobné.
Prostě Tvrdík šéfoval ČSA podle hesla svého předsedy strany Špidly: "Zdroje jsou".
Skončilo to, jak muselo miliardovými schodky a šílenými dluhy.
Od vězení tenkrát Tvrdíka zachránila jen stranická knížka.
Lašák, co přišel po něm, byl jen hasič ... a nepříliš úspěšný. Ano, rozprodával ČSA, jak píše Sůra, ale co jiného měl dělat. Příkaz byl jasný - ČSA nesmí zkrachovat, protože by to vrhlo špatné světlo na politické strany (ano, Tvrdík byl socan, ale předseda Dozorčí rady byl jakýsi Bém) ... ale od Státu na to nedostane ani korunu.
A tak Lašák prodával (cokoli a komukoli) a spřádal naprosto nerealistické plány na záchranu ČSA.
Když bylo jasné, že Lašákovi vedení nikam nevede, byl odvolán a ČSA dostal od Kalouska na krk Dvořák, tehdejší šéf Letiště Praha, a.s., s tím "ať s tím proboha něco udělá". Ale ze státního, že na to nedostane ani korunu, protože to EU neumožňuje (nepovolená veřejná podpora). No a Dvořák vymyslel neortodoxní řešení ... Český Aeroholding.
Legální způsob, jak do firmy dostat peníze ze zisku Letiště Praha, který nakonec odsouhlasila i EU. Současně s tím došlo i k další redukci linek a letadlového parku ČSA ... aby zůstalo jen zdravé, a profitabilní jádro.
Povedlo se a ČSA se po dlouhé době dostaly do provozního zisku.
A pak se Dvořákovi povedl majstrštich ... navázal přátelství s panem Čo, majitelem Korean Air. Korean Air v té době létaly do dvanácti destinací v Evropě, a pan Čo byl frustrován tím, že jsou na každém z těchto letišť "až třicátí" v pořadí, a nemají tedy šanci dostat na letišti výhodnější sloty. A tak s Dvořákem vymysleli plán.
Korean Air otevře dálkovou linku do Prahy a z letiště Praha Ruzyně se pomalu bude budovat hub Korean Air v Evropě. Postupně se převedou všechny linky Koreanu do Prahy, s výjimkou linky do Frankfurtu a Amsterdamu. ČSA pak sladí svůj provoz s Koreanem a budou jeho cestující rozvážet po Evropě.
Na letišti se připravovalo vše - od gatu pro A380 až po korejské nápisy na cedulích.
Mohlo to znamenat nejen "nový život" pro ČSA, ale i zásadní rozvoj pro letiště. Jenže ...
Přišly Volby a ty vyhrála ČSSD spolu s ANO. A ministrem financí se stal Babiš. Ten nesnášel Kalouska, a tak z vedení Českého Aeroholdingu odvolal Dvořáka a nainstaloval blba Řehoře. Ten začal "velkou čistku" a z Aeroholdingu a Letiště Praha museli odejít všichni spojení s Dvořákovým vedením.
Pan Čo se něčeho takového obával, a proto si do smlouvy o vstupu Korean Air do ČSA vymínil, že změny v managementu Aeroholdingu se budou dělat pouze s jeho souhlasem ... nad čímž Babiš mávl rukou, že mu nějaký Korejec nebude poroučet. A tak zájem Korean Air zamrzl na nulovém bodě.
Poslední i šance na záchranu ČSA byla promarněna.
To co se dělo posledních 10 let je již jen pomalé umírání kdysi známé značky.
Pozn. Na začátku jsem řekl, že uvedu "jen pár faktů", ale pak se zase rozepsal. Omlouvám se. Berte to jako hořkou zpověď insidera, který u toho celou dobu byl, a který viděl, jak se snaha desítek a stovek lidí obrací v nic, jek kvůli nekompetence a aroganci několika politických blbů.
A ještě nakonec. Sůra píše, že ČSA jsou typickým příkladem toho, že Stát je nejhorší vlastník. Ano i ne. Stát může úspěšně provozovat komerční podnik ... ale musí ohlídat, aby do toho politici nezasahovali.
To je stejné jako u soukromých podniků ... když bude majitel blb a bude dělat nekompetentní zásahy do řízení firmy, taky zkrachuje.
Na začátku byla nepovedená privatizace ČSA do rukou státních Air France. Ty v Praze nasadily managery třetí až čtvrté kategorie, a o rozvoj ČSA moc zájem neměly. Skončilo to, jak muselo, fakticky technickým bankrotem ČSA a zpětným odkupem za 1 Kč.
Air France ale nebyly jediným viníkem. Stejným, možná i větším, byli zaměstnanci ČSA. Firma, svázaná desetiletími praxe "já na bráchu, brácha na mne", ve které rozhodovaly faktické "rodinné gangy" a jejíž zaměstnanci se považovali za elitu, byla vhozena na liberující se trh. V roce 1991 došlo k delimitaci , tj. odtržení letišť od ČSA a vytvoření České správy letišť. A najednou ČSA musely za služby rozvíjejícího se ruzyňského letiště platit. Nejprve méně než ostatní ale postupně stejně. Ještě dnes si pamatuji to zděšení, když jim to tehdejší ředitel oznámil (byl jsem "ucho", ale byl jsem u toho).
Po odchodu Air France firmu převzal Jakubše a začalo pozvolné oddlužování firmy a výměna letadlového parku na B-737 Classic a ATR-42/72. V roce 1999 byl Jakubše odvolán (prý kvůli osobním neshodám s tehdejším ministrem financí Mertlíkem) a vedení převzal šéf Technického provozu Kůla. Ten poněkud zpomalil Jakubšeho strategii rozvoje a ČSA se opět dostaly do zisku. Dařilo se jim tak, že se začal připravovat přechod na letadla následné generace.A to byl hřebíček do rakve ředitele Kůly. Vešla se naplno chytli politické síly a předseda vlády Špidla do jejich celá instaloval neúspěšného ministra obrany Tvrdíka.
Ten začal tím, že vyházel prakticky všechny členy Kůlova vedení, takže v čele nezůstal nikdo, kdo by provozu aerolinií rozuměl. Zahájil výběrové řízení na nová letadla a ke zděšení všech vybral Airbusy A-320/321 namísto "favorizovaných" B-737 NG.
Tedy ne, že by A-320 byla špatná letadla, ale ČSA celou druhou polovinu 90-tých let přecházela na Boeingy. Vše bylo optimalizováno na tato letadla - technická údržba (dnes ČSA Technics), pozemní provoz (ČSA Handling) a v neposlední řadě výcvikové středisko (Czech Aviation Training Centre). Na Boeingy byl vyškolen i letový personál.
Aby se dalo přejít na Airbusy, muselo se vše předělat (ostatně vyhnout se těmto více nákladům je i důvod proč Smart Wings provozuje B-737NG a B-737MAX). Musel se koupit nový letový trenažér (3D) a začít přeškolování všech pilotů (vycvikáč v té době jel prakticky 24 hodin denně) - a když pilota cvičíš, tak ho platíš - ale nevydělává nic.
Navíc Tvrdík se "rozmáchl" a počet nových letadel, plánovaných Kůlovým managementem zdvojnásobil ... a to aniž by pro ta letadla měl rozlétané linky.
Pozn. Zavádění nových linek se vyznačuje tím, že minimálně první dva roky zůstávají ve ztrátě - než se přeorientují toky cestujících.
A tak Tvrdík linku zavedl a zrušil, zavedl a zrušil ... letadla většinou "vozila vzduch".
O tom jak monstrózní byl "Tvrdíkův plán" svědčí fakt, že poslední dvě letadla z jeho objednávky přichází právě teď - ano ty nové A220 jsou pozůstatkem původní závazné opce na A320 ...
O akci "auto a notebook pro každého pilota, a nová BMW pro management" ani nemluvě. To v tom celém byly drobné.
Prostě Tvrdík šéfoval ČSA podle hesla svého předsedy strany Špidly: "Zdroje jsou".
Skončilo to, jak muselo miliardovými schodky a šílenými dluhy.
Od vězení tenkrát Tvrdíka zachránila jen stranická knížka.
Lašák, co přišel po něm, byl jen hasič ... a nepříliš úspěšný. Ano, rozprodával ČSA, jak píše Sůra, ale co jiného měl dělat. Příkaz byl jasný - ČSA nesmí zkrachovat, protože by to vrhlo špatné světlo na politické strany (ano, Tvrdík byl socan, ale předseda Dozorčí rady byl jakýsi Bém) ... ale od Státu na to nedostane ani korunu.
A tak Lašák prodával (cokoli a komukoli) a spřádal naprosto nerealistické plány na záchranu ČSA.
Když bylo jasné, že Lašákovi vedení nikam nevede, byl odvolán a ČSA dostal od Kalouska na krk Dvořák, tehdejší šéf Letiště Praha, a.s., s tím "ať s tím proboha něco udělá". Ale ze státního, že na to nedostane ani korunu, protože to EU neumožňuje (nepovolená veřejná podpora). No a Dvořák vymyslel neortodoxní řešení ... Český Aeroholding.
Legální způsob, jak do firmy dostat peníze ze zisku Letiště Praha, který nakonec odsouhlasila i EU. Současně s tím došlo i k další redukci linek a letadlového parku ČSA ... aby zůstalo jen zdravé, a profitabilní jádro.
Povedlo se a ČSA se po dlouhé době dostaly do provozního zisku.
A pak se Dvořákovi povedl majstrštich ... navázal přátelství s panem Čo, majitelem Korean Air. Korean Air v té době létaly do dvanácti destinací v Evropě, a pan Čo byl frustrován tím, že jsou na každém z těchto letišť "až třicátí" v pořadí, a nemají tedy šanci dostat na letišti výhodnější sloty. A tak s Dvořákem vymysleli plán.
Korean Air otevře dálkovou linku do Prahy a z letiště Praha Ruzyně se pomalu bude budovat hub Korean Air v Evropě. Postupně se převedou všechny linky Koreanu do Prahy, s výjimkou linky do Frankfurtu a Amsterdamu. ČSA pak sladí svůj provoz s Koreanem a budou jeho cestující rozvážet po Evropě.
Na letišti se připravovalo vše - od gatu pro A380 až po korejské nápisy na cedulích.
Mohlo to znamenat nejen "nový život" pro ČSA, ale i zásadní rozvoj pro letiště. Jenže ...
Přišly Volby a ty vyhrála ČSSD spolu s ANO. A ministrem financí se stal Babiš. Ten nesnášel Kalouska, a tak z vedení Českého Aeroholdingu odvolal Dvořáka a nainstaloval blba Řehoře. Ten začal "velkou čistku" a z Aeroholdingu a Letiště Praha museli odejít všichni spojení s Dvořákovým vedením.
Pan Čo se něčeho takového obával, a proto si do smlouvy o vstupu Korean Air do ČSA vymínil, že změny v managementu Aeroholdingu se budou dělat pouze s jeho souhlasem ... nad čímž Babiš mávl rukou, že mu nějaký Korejec nebude poroučet. A tak zájem Korean Air zamrzl na nulovém bodě.
Poslední i šance na záchranu ČSA byla promarněna.
To co se dělo posledních 10 let je již jen pomalé umírání kdysi známé značky.
Pozn. Na začátku jsem řekl, že uvedu "jen pár faktů", ale pak se zase rozepsal. Omlouvám se. Berte to jako hořkou zpověď insidera, který u toho celou dobu byl, a který viděl, jak se snaha desítek a stovek lidí obrací v nic, jek kvůli nekompetence a aroganci několika politických blbů.
A ještě nakonec. Sůra píše, že ČSA jsou typickým příkladem toho, že Stát je nejhorší vlastník. Ano i ne. Stát může úspěšně provozovat komerční podnik ... ale musí ohlídat, aby do toho politici nezasahovali.
To je stejné jako u soukromých podniků ... když bude majitel blb a bude dělat nekompetentní zásahy do řízení firmy, taky zkrachuje.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- Grif
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4492
- Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Otázka je,co s toho byl amatérismus manažerů a co chtěný krach ČSA?
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8783
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Nikdo nechtěl, aby ČSA zkracovaly ... nikdo z toho nic neměl. Určitě ne tenkrát, když nastoupil Tvrdík.
Pozn. Určitě šel do ČSA, aby ohlídal finanční toky pro ČSSD, ale vše ostatní bylo jen a pouze jeho ego ... ostatně stejně před tím "oddělal" Volarézu (cestovní kancelář AČR) a málem i ministerstvo obrany.
Pak se řešilo klasické nerudovské: "Kam s ním?"
Po "odchodu" z ČSA byl volebním manažerem kampaně ČSSD k Volbám 2010, a skončilo to ... ano, faktickým bankrotem kampaně.ČSSD hledala pro Tvrdíka nové uplatnění. Podle tisku se však proti angažmá v Aeru Vodochody postavil Boeing a s nástupem do státního podniku Česká správa letišť nesouhlasil ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Nakonec zástupci ministerstva financí v dozorčí radě Českých aerolinií odvolali dosavadního šéfa Miroslava Kůlu a Tvrdíka bez řádného výběrového řízení jmenovali na jeho místo.
Vše byl pouhý diletantismus.
Faktem ale je, že Tvrdík dokázal být velmi přesvědčivý a má veliké charisma.
Naposledy jsem se s ním viděl někdy v roce 2018 ... i po téměř deseti letech si mne pamatoval, a přestože vím, co vše provedl, bylo povídání s ním poměrně příjemné.
Když nastupoval do Slavie, dával jsem jí 3-4 roky, než vyhraje Ligu mistrů ... a pak zbankrotuje
Ale s věkem, a prodělanou rakovinou, se evidentně změnil ... znám se s člověkem z jeho blízkosti a tvrdí, že teď je to úplně jiný člověk.
Netvrdím, že kdyby ČSA i nadále vedli lidé, kteří v té firmě "vyrostli" a letecké dopravě rozuměli, že by nástup low-costů a z toho vycházející restrukturalizaci celého odvětví zvládli. ČSA přeci jen byla malá firma, a nezvládly to větší (Sabena, Swissair, Alitalia ...), ale šance by určitě byla větší. A finanční ztráty menší.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire