Dopravní letectvo

Odpovědět
bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bugsy » 25 srp 2023, 23:41

mzprx píše:
25 srp 2023, 23:22
Ked vysliapnes pravy pedal od seba, lavy ide k tebe, lebo nim ovladas smerovku. T.j. Prave lanko smerovky pedalom tahas k sebe a lave ti taha lavy pedal k tebe, kedze ich spaja ta smerovka. V strednej polohe smerovky su oba pedaly oproti sebe.
ControlSurfaces.gif
Nemôžeš šliapať na pedále spôsobom,že ich budeš naháňať po kabíne,to je nelogicke-ked zaslapnes pravy pedal,musia zostať v rovnakej pozícii,akurát sa mení zdvih pedálov,ľavý stúpa,pravý stlacas,no moderné prevodníky desiatky rokov staré to majú riešené,že ak zaslapnes jeden pedál,ten druhý nemení pozíciu..všetko je riešené hydraulický,cez posilovace
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 692
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od mzprx » 25 srp 2023, 23:45

Vyskusaj to v akomkolvek lietadle. Ak nestacil ten animovany gif obrazok.
Viac hláv - viac kapusty.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bugsy » 25 srp 2023, 23:53

Ale itie pedále majú cap a tiahla,to znamená,že reagujú na podnet silou zatlačením,ako by si chcel ovládať smerovku,keď zatlačila na pedál a on ti bude polmetra utekať,budeš ho tlačiť a nedosliapnes ho,lebo vizuálne dĺžka nastavenia polohy pedálov je snáď 400 MM.
To nastavenie pozície pedálov má logiku kvôli výške pilota-niekto má meter šesťdesiat,niekto 2 metre,vytvorí sa optimálny priestor pre nohy,určite to nemá súvis s ovládaním smerovky
Ja Vás rozumiem,čo myslíte obaja,ale ak je horný pedál ako písal skeptik brzda,spodný bude smerovka???,ale ten pedál má cap a tiahla na zatlačenie nadol,tak potom prečo ešte dopredny a spätny posun?ako zatlačíme na brzdy,keď mi budú pedále utekať pred nohami?
A potom,ak by bol ten zlozvyk,že má pilot počas letu vyložené nohy na pedaloch,veď by stále tlačil na smerovku..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bugsy » 26 srp 2023, 00:43

Ak by bolo ovládanie smerovky doprednym zatlačením pedála,znamená to,že tie pedále ovládajú 3 prvky-horny brzdy,dopredny smerovku,ale ten pedál má aj tiahlo,to znamená zatlačením nadol,písal som to preto,že si nedokážem predstaviť šliapať na spodný pedál smerom nadol a zároveň budem tlačiť a ovládať smerovku,
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8281
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2023, 07:46

bugsy
Tady máš fotku nožního řízení že Čmeláka (práškovací letadlo). Bohužel je položená vzhůru nohama, ale to pro vysvětlení funkce snad nevadí.
Obrázek
Ten čep (osa otáčení) co na fotce míří nahoru, v reálu směřuje dolů.
Pokud zatlačíš na pedál pravou nohou, a odtlačíš ho od sebe, levý pedál se pohybuje k tobě, protože se to celé otáčí kolem toho čepu. Tento pohyb vychýlí směrové kormidlo tak, že letadlo začne zatáčet doleva.
Pozn. Pokud jsi jako kluk měl "motokáru" bez motoru, co se s ní jezdilo z kopce, a kterou jsi ovládal nohama přes přední nápravu, tak to je přesně stejný princip.

Pokud si to nožní řízení na obrázku představíš ve správné poloze, pak ta horní část pedálů (na fotce na ní to nožní řízení leží) směřuje nahoru a je jakoby "ohnutá" dopředu, tj. k pilotovi. To jsou brzdy hlavního podvozku. Pokud na tyto části pedálů zatlačíš špičkou chodidla (ohýbáš ho v kotníku), tak je oba sešlápneš od sebe ... a tím brzdíš.

Už to pochopitelné?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

IgorT
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7658
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od IgorT » 26 srp 2023, 08:20

Myslíš takto?
26-4.jpg

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 684
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od shmel VR » 26 srp 2023, 08:24

Ještě prosím fotku v pravé ostré zatáčce a v levé ostré zatáčce pak mi to snad docvakne.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 692
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od mzprx » 26 srp 2023, 08:31

To by ti musel odfotit knipel.
Viac hláv - viac kapusty.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bugsy » 26 srp 2023, 09:04

Mne je to jasné Skeptik, ale ani ti si mi neporozumeli,čo som sa pytal a čo mne nie je jasné a čomu ja nerozumiem.
Screenshot_20230826-084730.jpg
Screenshot_20230826-084730.jpg (32.54 KiB) Zobrazeno 2147 x
Ťa spodná červená čiara -to je uloženie spodného pedálu na spoločnom cape s brzdovým pedálom
Ťa kratšia červená čiara je čap tiahla spodného pedálu.
Modrá šípka značí tlak chodidlá na pedál kolmo nadol,horná šípka choď tiahla smerom nahor.
Ja som nerozumel tej veci,že ak by som zatlačil ľavou nohou na pedál,aby som ťahal tiahlo nahor,budem tlačiť zároveň na smerovku,kde vplyvom ľahšieho odporu ju vychylim nadoraz ešte skôr,ako stlačil pedál k podlahe.
A tá najdôležitejšia vec,písal si,že chýba bola pilota na jak 42 ,že mal zlozvyk nohy umiestnené na pedaloch a pri pritahovani kniplu sa zapieral, pätou o pedal-ja si nedokážem predstaviť pilota,ako ťahá knipel k sebe celou silou a nohy mu behajú hore dole na smerovkach.
Inak aj ten odpor pedála smerom nadol musí mať nastavený určitý tlak a to dosť ztuha,aby sa pedále nechýbali vplyvom vyloženia a váhy nôh počas letu,toto mi je nejasné,nie konštrukcia drevenej motorky
Naposledy upravil(a) bugsy dne 26 srp 2023, 09:23, celkem upraveno 2 x.
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 750
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od HONZIK11 » 26 srp 2023, 09:15

mzprx píše:
26 srp 2023, 08:31
To by ti musel odfotit knipel.
Ano, neb ostre zatacky klopene po kridle se deji vychylenim kridelek. A v ostrem naklonu pak tocis vyskovkou, tyto kormidla si vymenuji fnc.
Proto zataceni v naklonu ,,po kridle ,, maji mnohem mensi radius.Nez pouhe zataceni pomoci smerovky.
V nozovem letu jiz vyskove kormidlo plne prebira fnc smerovky.
Dve smerova kormidla u stihacu maji tedy dva vyznamy. Prvni je horizontalni stabilita a druhy je udrzovani horizontu ve velkych naklonech misto vyskovek.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 26 srp 2023, 09:25, celkem upraveno 1 x.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8281
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2023, 09:25

shmel VR píše:
26 srp 2023, 08:24
Ještě prosím fotku v pravé ostré zatáčce a v levé ostré zatáčce pak mi to snad docvakne.
No, to už je trochu složitější :D ... zatáčení letadla ve vzduchu se totiž řídí podélným a příčným řízením = křidélky a výškovkou.
Nožní, tj. směrové řízení, se používá pouze k "ustálení" zatáčky ... aby nebyla skluzová či výkluzová.

Když tedy chceš udělat ostrou levou zatáčku, tak:

1) vychýlíš řídící páku doleva, čímž se pravé křídlo zvedne, levé klesne a letadlo se nakloní doleva.

2) současně přitahuješ řídící páku k sobě a letadlo začne "stoupat" ... jenže protože je letadlo již nakloněno, a jeho souřadnicová soustava x-y-z není totožná se souřadnicovou soustavou země, tak pro tebe "nahoru" je vlastně vlevo.
Pozn. Pro představu ... lehni si na záda a zvedni nohy nahoru ... "stoupají", že? No a teď si lehni na levý bok a udělej s nohami totéž ... a hle, z pohledu tvé manželky dáváš nohy doleva :wink:

3) jenže na letadlo současně působí i gravitace, a když je letoun nakloněn a vztlak křídel nepůsobí přímo nahoru, ale doleva nahoru, tak gravitace "táhne čumák letadla k zemi".
Letoun tedy nezatáčí v horizontu, ale sklouzává do mírné spirály k zemi ... tzv. skluzová zatáčka.
Aby jsi dostal "nos" do horizontu, musíš stlačit "ocas" dolů. A protože letadlo je v náklonu a směrové kormidlo tedy funguje i jako "výškovka", uděláš to vyšlápnutím levé nohy (čím větší náklon tím více vyšlápneš). Letadlo začne zatáčet doprava, což je v této poloze vlastně nahoru a "čumák" se zvedne do horizontu.
Pokud dáš nohy moc, zvedne se čumák nad horizont a letadlo začne ze zatáčky vyklouzávat (= mírně stoupat ve spirále) ... proto výkluzová zatáčka.

Už je to jasnější? :D
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 750
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od HONZIK11 » 26 srp 2023, 09:31

No ted jsme tomu dali . :kafe
Proste nohama i rukama se musi kverlat,vykopavat. To jsou ty navyky. U klasickeho rizeni letounu bez FBW.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 692
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od mzprx » 26 srp 2023, 09:53

bugsy píše:
26 srp 2023, 09:04
Mne je to jasné Skeptik, ale ani ti si mi neporozumeli,čo som sa pytal a čo mne nie je jasné a čomu ja nerozumiem.Screenshot_20230826-084730.jpg
Tá spodná červená čiara -to je uloženie spodného pedálu na spoločnom cape s brzdovým pedálom
Tá kratšia červená čiara je čap tiahla spodného pedálu.
Modrá šípka značí tlak chodidlá na pedál kolmo nadol,horná šípka choď tiahla smerom nahor.
Spodna modra sipka je zle. Na pedal smerovky sa tlaci smerom od seba a nie dole. (voci podlahe lietadla).
Pri brzdeni tlacis spicku nohy a teda tu hornu pohyblivu cast pedalu k podlahe lietadla.
Pri zapierani sa do pedalov oboma nohami zostavaju pedale v nezmenenej polohe.

Problem rozdielu jak-42 oproti jak-40 bol v tom, ze v jak-40 je poloha opory paty presne definovana a u jaku-42 nie je. Preto sa mohlo stat pri nevhodnom nastaveni polohy pilota mal paty prilis vysoko nad podlahou a normalna poloha chodidla ho nutila mierne brzdit.
Viac hláv - viac kapusty.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 750
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od HONZIK11 » 26 srp 2023, 10:23

Problem byl hlavne v tom, ze se tenkrate ,podle poslednich udaju,jeden pilot rozhodl brzdit a druhy naopak vzletnout. Tedy byl spatne osetren rozhodujici faktor mezi tema dvema.
Co se tyka tech pedalu , pri pojizdeni a priprave na vzlet jima jeste ovladas i predni podvozkovou nohu smerove. Tzn. Zatacis a brzdis.
Tech fnc pri vzletu proste delas habakuk.
A paklize jeden pilot s druhym neni v koordinaci a neni to osetreno softem ale treba tretim clenem,palubnim ing. ,stalo se to, co se stalo.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bugsy » 26 srp 2023, 10:32

Tá šípka vôbec nie je zle-ten pedál okrem dopredneho pohybu,zabezpečuje aj ovládanie toho tiahla na konci pedálu,podľa konštrukcie to musí byť zrejmé,preto som písal,že podľa tej konštrukcie,ak smerovku ovláda dopredny pohyb,musí nožné riadenie ovládať 3 riadiace prvky,to znamená aj tlak nohy smerom na podlahu.
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8281
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2023, 10:37

bugsy píše:
26 srp 2023, 09:04
A tá najdôležitejšia vec,písal si,že chýba bola pilota na jak 42 ,že mal zlozvyk nohy umiestnené na pedaloch a pri pritahovani kniplu sa zapieral, pätou o pedal-ja si nedokážem predstaviť pilota,ako ťahá knipel k sebe celou silou a nohy mu behajú hore dole na smerovkach.
Tak od tím, jak se zapřel do pedálů, tak tlačil současně oběma nohama = směrovku ani příďák nevychyloval.

Pokud by měl paty na podlaze, tak by na brzdy špičkou vůbec nedosáhl ... a tudíž by ani nemohl brzdit.

Nicméně on měl, ze zvyku, nohy na pedálech - a tím nad podlahou - a tím na brzdy dosáhl.

A jak se zapíral do pedálů si nejen pomáhal tahat knipl, ale současně i přibrzďoval.

Už je to jasnější?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 684
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od shmel VR » 26 srp 2023, 14:30

Promiňte jen jsem šůtil. Něco málo odlétané mám. :D

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8281
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 29 srp 2023, 08:59

OK, tak zpět k dopravním letadlům.
Rusko vystoupilo z projektu CR929
Ruská korporace United Aircraft Corporation (UAC) oficiálně vystoupila ze společného rusko-čínského projektu širokotrupého letounu CRAIC CR929. Oznámil to generální ředitel UAC Jurij Sljusar. Namísto účasti ve společném projektu bude Rusko nyní figurovat jako hlavní technologický dodavatel projektu.
.........
Klíčovou oblastí spolupráce Ruska s čínským výrobcem bude vývoj celokompozitního křídla a motoru Aviadvigatěl PD-35.
https://www.planes.cz/cs/article/207889 ... ektu-cr929
Schválně, jak dlouho po tom, co skončí západní sankce na leteckou techniku do Ruska, bude trvat než se UAC zase partnerem stane?
Případně, jak dlouho bude trvat, než se na základě základního modelu CR929 objeví model bez jakékoli západní technologie vyráběný přímo UAC?
Podle toho, co nastane dříve :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 659
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od vojvoda » 29 srp 2023, 11:20

Žeby až teraz pocítili dopad sankcií? Pochybujem žeby to bola prvoradá príčina.
Nebude to kvôli zvažovanej novovýrobe Il-96?
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8281
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 29 srp 2023, 12:57

To ne, ale sankce proti Rusku by bály použity jako sankce proti CR929 resp. proti Číně.
Nezapomínej, že pokud bude CR929 úspěšný, bude to další rána "Západnímu" leteckému průmyslu ... který je pomalu posledním konkurenceschopným civilním průmyslem "Západu".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět