Historie letectví
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17183
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Historie letectví
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17183
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Historie letectví
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1015
- Registrován: 08 dub 2017, 07:47
- gandalf
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3565
- Registrován: 07 úno 2017, 18:22
Re: Historie letectví
Asi to patří sem.
Video: Slavná skákající bomba "Dambusters"
Skákající bomba byla používána britskou Royal Air Force během Druhé světové války a získala své jméno díky schopnosti přeskočit po vodě dlouhé vzdálenosti než detonovala na přehradní zdi.
V roce 1939 vizionářský letecký konstruktér Barnes Wallis navrhl velmi speciální bombu, která by se odrážela přes vodu a ničila přehrady nacistického Německa. Nálet v roce 1943 na přehradu byl i přes ztrátu několika těžkých bombardérů úspěšný a stal se zdrojem pro celovečerní film z roku 1950.
A samotné operaci Chastise a útoku na přehrady Möhne, Eder a Sorpe bylo již napsáno mnoho, ale to, jak vlastně skákající bomba fungovala je neméně zajímavé. Dr. Hugh Hunt, inženýr z University of Cambridge byl zvědavý, jaký potenciál v sobě tahle skákající bomba měla, a proto udělal experiment s maketou bomby.
Skákající puma se shazovala primárně z čtyřmotorových bombardérů RAF Avro Lancaster, které musely letět těsně nad hladinou přehrady. Před hrází byla roztočená puma odhozena, a v ideálním případě, jak ukazuje výše uvedené video skákala po hladině až ke svému cíli, tedy přehradní hrázi. U té se potopila a následně explodovala pod vodou, kvůli zvýšení účinku detonace.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 55447.html
Video: Slavná skákající bomba "Dambusters"
Skákající bomba byla používána britskou Royal Air Force během Druhé světové války a získala své jméno díky schopnosti přeskočit po vodě dlouhé vzdálenosti než detonovala na přehradní zdi.
V roce 1939 vizionářský letecký konstruktér Barnes Wallis navrhl velmi speciální bombu, která by se odrážela přes vodu a ničila přehrady nacistického Německa. Nálet v roce 1943 na přehradu byl i přes ztrátu několika těžkých bombardérů úspěšný a stal se zdrojem pro celovečerní film z roku 1950.
A samotné operaci Chastise a útoku na přehrady Möhne, Eder a Sorpe bylo již napsáno mnoho, ale to, jak vlastně skákající bomba fungovala je neméně zajímavé. Dr. Hugh Hunt, inženýr z University of Cambridge byl zvědavý, jaký potenciál v sobě tahle skákající bomba měla, a proto udělal experiment s maketou bomby.
Skákající puma se shazovala primárně z čtyřmotorových bombardérů RAF Avro Lancaster, které musely letět těsně nad hladinou přehrady. Před hrází byla roztočená puma odhozena, a v ideálním případě, jak ukazuje výše uvedené video skákala po hladině až ke svému cíli, tedy přehradní hrázi. U té se potopila a následně explodovala pod vodou, kvůli zvýšení účinku detonace.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 55447.html
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10512
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Historie letectví
V utorok 14.10.1947, presne pred 70 rokmi pilot Charles Elwood Yeager na stroji Bell X-1 ako prvý prekonal rýchlosť zvuku vlastnou silou
Viď https://sk.wikipedia.org/wiki/Bell_X-1:
https://youtu.be/_enWliYpajA zverejnené 02.08.2016, dĺžka videa 3:58 min.
alebo
https://youtu.be/2-mXNPhTdtk zverejnené 13.10.2010, dĺžka videa 3:04 min.
Viď https://sk.wikipedia.org/wiki/Bell_X-1:
V utorok 14. októbra 1947 o 10:26 osádka B-29 odhodila vo výške 6 100 metrov pri rýchlosti 400 km/h oranžový raketoplán (46 – 062). Yeager postupne spúšťa motor, stúpa a zrýchľuje. Vo výške 11 000 metrov prechádza do vodorovného letu. Vo výške 12 200 m sa lietadlo začína otriasať. V tretej minúte od odhodenia vo výške 13 000 metrov ručička machometru ukazuje M = 1,02 a krátko nato poskočí na M = 1,06. Rýchlosť zvuku bola prekonaná.[1] Po vypnutí motoru nasledoval dlhý kĺzavý let, končiaci pristátím na dne vyschnutého jazera Rogers Dry Lake.
Keďže Americké vojenské letectvo (USAF) informáciu tajilo, večer nasledovala len malá oslava v letiskovom bare. Informácia sa na verejnosť dostala až koncom decembra. Medzitým (v novembri) však už Yeager dosiahol rýchlosť M = 1,35 (1 456 km/h).
https://youtu.be/_enWliYpajA zverejnené 02.08.2016, dĺžka videa 3:58 min.
alebo
https://youtu.be/2-mXNPhTdtk zverejnené 13.10.2010, dĺžka videa 3:04 min.
- gandalf
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3565
- Registrován: 07 úno 2017, 18:22
Re: Historie letectví
Létající legionář Augustin Charvát - postrach německých Zeppelinů
Zatímco o našich legionářích se ví už poměrně dost, fakt, že mezi nimi byli i letci, bojující jak proti bolševikům, tak na západní frontě proti Němcům, je v dnešní společnosti neprávem téměř neznámý. Augustin Charvát, jeden z těchto zapomenutých hrdinů, se přitom může pochlubit ojedinělým úspěchem- sestřelem německé bojové vzducholodě Zeppelin. To se za 1. světové války nepodařilo žádnému jinému Čechovi.
Během 1. světové války sloužilo u francouzského letectva celkem 13 Čechoslováků, z toho devět původně legionářů (zbytek byli čeští krajané z USA, resp. Francie). Celkem tito dnes bohužel už prakticky neznámí hrdinové sestřelili během bojů na nebi západní a jižní Evropy 11 německých letadel (jistě tři, pět nepotvrzeně a tři pravděpodobně). Například rodák z New Yorku Pavel Pavelka létal od srpna 1916 v řadách slavné první perutě amerických dobrovolníků (USA v té době ještě nebyly ve válce) Escadrille Lafayette N. 124 a sestřelil nad Francií a po svém převelení na řeckou frontu u Soluně nepotvrzeně nejméně tři „Huny“, než v prosinci 1917 tragicky zahynul při jízdě na koni.
Ale jen jeden z těchto hrdinů si mohl na své konto kromě německých letadel připsat i bombardovací vzducholoď. Tím byl Augustin Charvát, rodák z Ročova v pohoří Džbán. Budoucí úspěšný stíhač přitom původně vstoupil dobrovolně už na samém začátku 1. světové války do řad francouzské Cizinecké legie jako blátošlap a v řadách legendární první československé vojenské jednotky Roty Nazdar (která byla součástí praporu C, 2. pluku proslulé Marocké divize) se proslavil v hrdinském útoku 9. května 1915 u Arrasu.
Více na: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 57836.html
Zatímco o našich legionářích se ví už poměrně dost, fakt, že mezi nimi byli i letci, bojující jak proti bolševikům, tak na západní frontě proti Němcům, je v dnešní společnosti neprávem téměř neznámý. Augustin Charvát, jeden z těchto zapomenutých hrdinů, se přitom může pochlubit ojedinělým úspěchem- sestřelem německé bojové vzducholodě Zeppelin. To se za 1. světové války nepodařilo žádnému jinému Čechovi.
Během 1. světové války sloužilo u francouzského letectva celkem 13 Čechoslováků, z toho devět původně legionářů (zbytek byli čeští krajané z USA, resp. Francie). Celkem tito dnes bohužel už prakticky neznámí hrdinové sestřelili během bojů na nebi západní a jižní Evropy 11 německých letadel (jistě tři, pět nepotvrzeně a tři pravděpodobně). Například rodák z New Yorku Pavel Pavelka létal od srpna 1916 v řadách slavné první perutě amerických dobrovolníků (USA v té době ještě nebyly ve válce) Escadrille Lafayette N. 124 a sestřelil nad Francií a po svém převelení na řeckou frontu u Soluně nepotvrzeně nejméně tři „Huny“, než v prosinci 1917 tragicky zahynul při jízdě na koni.
Ale jen jeden z těchto hrdinů si mohl na své konto kromě německých letadel připsat i bombardovací vzducholoď. Tím byl Augustin Charvát, rodák z Ročova v pohoří Džbán. Budoucí úspěšný stíhač přitom původně vstoupil dobrovolně už na samém začátku 1. světové války do řad francouzské Cizinecké legie jako blátošlap a v řadách legendární první československé vojenské jednotky Roty Nazdar (která byla součástí praporu C, 2. pluku proslulé Marocké divize) se proslavil v hrdinském útoku 9. května 1915 u Arrasu.
Více na: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 57836.html
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10512
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Historie letectví
V stredu 06.11.2002 - pred 15 rokmi - sa pri nočnom cvičnom lete nad Slovenským Rajom vo vzduchu zrazili 2 lietadlá typu MiG-29A s trupovými číslami 6829 (pilot mjr. Marián KATUŠKA) a 6930 (pilot mjr. Martin HRONEC)
Viac info http://forum.valka.cz/topic/view/91981/ ... o-letectvaPočas cvičného letu došlo vo výške asi 4 km k zrážke a následnému zrúteniu strojov pri obci Spišské Tomášovce. Mjr. Martin Hronec sa stihol katapultovať a utrpel iba ľahké zranenia. Druhý pilot, mjr. Marián Katuška sa tiež pokúsil o katapultáž, no nestihol a pri havárii zahynul. Príčinou havárie bolo ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46838
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie letectví
Oboch som poznal ešte ako poručíkov...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11613
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Historie letectví
V Londýně zemřel Ivan Otto Schwarz, palubní střelec bombardéru Liberator 311
V Londýně ráno zemřel Ivan Otto Schwarz, jeden z posledních československých veteránů druhé světové války. Bylo mu 94 let. Oznámil to podle serveru Sme.sk slovenský velvyslanec v Británii Ľubomír Rehák.
Schwarz byl palubním střelcem posádky bombardéru Liberator 311. perutě kapitána Oldřicha Doležala. Ta v prosinci 1943 potopila německou zásobovací loď Alsterufer, která se pokoušela prolomit námořní blokádu s cenným nákladem wolframu pro německé zbrojovky.
https://echo24.cz/a/SbdN2/v-londyne-zem ... erator-311
V Londýně ráno zemřel Ivan Otto Schwarz, jeden z posledních československých veteránů druhé světové války. Bylo mu 94 let. Oznámil to podle serveru Sme.sk slovenský velvyslanec v Británii Ľubomír Rehák.
Schwarz byl palubním střelcem posádky bombardéru Liberator 311. perutě kapitána Oldřicha Doležala. Ta v prosinci 1943 potopila německou zásobovací loď Alsterufer, která se pokoušela prolomit námořní blokádu s cenným nákladem wolframu pro německé zbrojovky.
https://echo24.cz/a/SbdN2/v-londyne-zem ... erator-311
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10512
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Historie letectví
Poštári:
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17183
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Historie letectví
Zapomínaní válečníci slavné bitvy
Mezi často zapomínané účastníky tehdejších dramatických dějů patří osádky a letouny Coastal Command, Velitelství pobřežního letectva. Na začátku července 1940 disponovalo zhruba 500 letouny všech typů. Právě v řadách CC sloužil jediný v bitvě Královským letectvem aktivně využívaný americký typ, hlídkový bombardér Lockheed Hudson.
Operační oblast Coastal Command vykrývala (samozřejmě v pásmu doletu letounů) vodní plochy kolem celých britských ostrovů. Vytíženost velitelství dramaticky stoupla po francouzské červnové porážce. Jednak zmizelo zapojení hlídkových letounů Aéronautique Navale a současně dramaticky narostla operační oblast. Nepřítel záhy přesunul do dobytých francouzských přístavů svá plavidla a začal zde (podobně jako v okupovaném Norsku) připravovat základny pro zesílení ponorkové války proti Británii.
https://www.valka.cz/14755-Zapominani-v ... avne-bitvy
Mezi často zapomínané účastníky tehdejších dramatických dějů patří osádky a letouny Coastal Command, Velitelství pobřežního letectva. Na začátku července 1940 disponovalo zhruba 500 letouny všech typů. Právě v řadách CC sloužil jediný v bitvě Královským letectvem aktivně využívaný americký typ, hlídkový bombardér Lockheed Hudson.
Operační oblast Coastal Command vykrývala (samozřejmě v pásmu doletu letounů) vodní plochy kolem celých britských ostrovů. Vytíženost velitelství dramaticky stoupla po francouzské červnové porážce. Jednak zmizelo zapojení hlídkových letounů Aéronautique Navale a současně dramaticky narostla operační oblast. Nepřítel záhy přesunul do dobytých francouzských přístavů svá plavidla a začal zde (podobně jako v okupovaném Norsku) připravovat základny pro zesílení ponorkové války proti Británii.
https://www.valka.cz/14755-Zapominani-v ... avne-bitvy
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11613
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Historie letectví
Zemřel bývalý člen RAF Zbyšek Nečas-Pemberton, bylo mu 97 let
Krátce po svých 97. narozeninách zemřel minulý týden bývalý československý příslušník 68. noční stíhací perutě britského královského letectva RAF Zbyšek Nečas-Pemberton. Podle České televize to ve středu oznámila jeho rodina. Rodák z Moravy působil během druhé světové války jako palubní radarový operátor na letounech Beaufighter a Mosquito a jeho posádka sestřelila několik nepřátelských strojů.
https://echo24.cz/a/S4BXL/zemrel-byvaly ... -mu-97-let
Krátce po svých 97. narozeninách zemřel minulý týden bývalý československý příslušník 68. noční stíhací perutě britského královského letectva RAF Zbyšek Nečas-Pemberton. Podle České televize to ve středu oznámila jeho rodina. Rodák z Moravy působil během druhé světové války jako palubní radarový operátor na letounech Beaufighter a Mosquito a jeho posádka sestřelila několik nepřátelských strojů.
https://echo24.cz/a/S4BXL/zemrel-byvaly ... -mu-97-let
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 8219
- Registrován: 01 úno 2017, 10:55
Re: Historie letectví
Rodina MIG-ov pohromade:
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8856
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie letectví
Hezká fotka, ale myslím, že jich ještě pár chybí
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46838
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie letectví
IMO do služby zavedené prúdové sú okrem 15 sola (je tam 15UTI) zastúpené všetky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8856
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie letectví
A kde tam vidíš MiG-13 a hlavně MiG-29 či MiG-33 ?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Historie letectví
A uz aj MiG-35...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11560
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie letectví
.....Mig-27
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46838
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie letectví
Ups - Mig-29 - som slepý....
Mig-27 stojí medzi Mig-25 a Mig-31
Mig-13 pokiaľ viem nebol zavedený, existoval experimentálny I-250 vyrobený v počte menej ako 30 kusov
Mig-27 stojí medzi Mig-25 a Mig-31
Mig-13 pokiaľ viem nebol zavedený, existoval experimentálny I-250 vyrobený v počte menej ako 30 kusov
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.