Boeing 737 MAX

Odpovědět
k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od k42 » 19 led 2020, 21:56

Ať tak či tak, úplně neuvěřitelné mi připadá, že taková slavná a kdysi skvělá firma jako Boeing dokázala něco tak stupidního jako MCAS (ve srovnání s jinými mnohem složitějšími věcmi, které Boeing dělá výborně) tak neuvěřitelně zprasit. Že k tomu měli pověšené jenom jedno AoA čidlo (to je fakt pravda), a navíc to neměli nijak kontrolované nebo navazbené k hodnotám dalších letových údajů (viz. :sipka:), protože kdyby měli, tak by selhané AoA čidlo systém "poznal" z nesmyslných hodnot, v rozporu s ostatními letovými údaji. Že je něco takového vůbec možné, a že tohle někdo nezarazil včas, při průserech to úplně ignorovali a místo řešení se z toho chtěli prolhat... Fakt nevím, k čemu by se to dalo v technické a letecké oblasti přirovnat, protože nic tak zhovadilého se snad nikdy nestalo. Managóři Boeingu o tom věděli měsíce nebo dokonce roky, a nikdo nic neudělal, jen sekali další B737MAX jak Baťa cvičky, s těmito známými fatálními chybami - 52 kousků měsíčně, a chtěli to zvednout na 60 měsíčně. Číňani by celý ten management a hlavní inženýry nechali veřejně postřílet na stadiónu za sabotáž, tak jsem zvědavý, co s nimi provedou v Mjůrice.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46969
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2020, 22:07

Dôsledok manažerskeho tlaku na maximálny zisk a "efektivitu".
"Príplatkovou výbavou", programovaním v Indii a "neškolním" personálu ušetrili na vlastných nákladoch koľko? Sto milionov? Môžno... Škody pôjdu môžno až do miliárd - strata dôvery v prvom poradí, potom odrieknuté objednávky, náhrady škôd a ušlého zisku...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od k42 » 19 led 2020, 22:41

Jj. A to se zrovna rozjíždí další skandál o výběru těch nejlevnějších a nejméně spolehlivých subdodavatelů pro B777X. Z odchycených interních mailů Boeingu je zřejmé, že si na to ve firmě lidé stěžovali, že výběr dodavatelů je určen pouze cenou, jako by to bylo jediné kritérium a kvalita a spolehlivost není vůbec hodnocena. A také, že na dodávky jsou nasmlouvané nesmyslné termíny, které nikdo nemá šanci dodržet, dle názoru těch diskutujících.

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Beda » 19 led 2020, 23:38

To je jako z palubnima pristrojema. Vsechno melo jen cisla. delalo to problem, tak i ted jsou meraky digitalni a ukazuje na displeji rucicka i cislo. Ta rucicka je prehlednejsi, nez lustit cisla.

Hodne veci se ponicilo usporama....

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9843
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od false_flag » 20 led 2020, 04:01

No ak jak to tady sleduji tak mi z toho vychází to, že na začátku byl génius, který přišel s modním slovem virtualizace. Podoba s počítači. Je jedno jaké je skutečné železo, nainstalujeme na něj virtuální počítač a bude se chovat na jakémkoli železe stejně. Tady je to trochu odlišné, ale základ je stejný. Chtěli prodat lákavou myšlenku, že pilot může sednout do jakéhokoli letadla a ono se na něj bude tvářit stejně. Obrovské úspory za přeškolování, Pružnost z hlediska řízení lidských zdrojů - jednou Frantu posadím za do jednoho kokpitu a pak do druhého. To se MUSELO aerolinkám líbit. Ty náklady a nemožnost šoupat s piloty z letadla do letadla jak se jim zlíbí je jejich černá můra. Jenže letadlo není jen velký počítač. Připravili tak piloty o reálné řízení letadla, protože vstupy pro řízení byly protaženy virtuální informační vrstvou. Jak jednou dostanete falešná data neodpovídající fyzice a reálnému stavu letadla tak šance pilotního génia padají prudce k nule.
Špatná je z principu celá tato koncepce, která byla rozpracována hodně let dozadu. Slovo virtualizace prožívalo největší boom kolem pádu Enronu.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3275
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od jura-p » 20 led 2020, 04:21

Já si myslím, že tento letoun je důsledkem manažerského postupu, který se stal moderním už tak před deseti lety a v české manžerské hantýrce se mu říká "katování kostů". Tedy ořezávání nákladů.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8886
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 20 led 2020, 07:37

pks píše:
19 led 2020, 16:00
Nestačilo by tedy přidat jeden mechanický vypínač MCAS
+ jedno tlačítko pro neutrální polohu všech trimů
+ 2x zvětšit kliku pro ruční nastavení trimů?
MCAS funguje tak, že "zasahuje" do činnosti elektrického trimování. Každý pilot dopravního letadla s elektrickým trimováním ví, jak zareagovat v případě jeho poruchy ... prostě ho vypnout a přejít na manuální trimování.

Problém u MAXu je ten, že "zásahy" MCAS do řízení (trimování) "nevypadají" jako porucha. Nevyškolení piloti se s tím nikdy nesetkali (ani na simulátoru), a tak si to někteří uvědomili a trimování vypnuli, a jiní bohužel ne.

A proč nebyli vyškolení? No protože Boeing v rámci konkurenčního boje s Airbusem nechtěl připustit, že se jedná o nový typ na který je nutné plně přeškolení (na A-320neo taky není nutné).

Jak jsem psal, pokud by Boeing přiznal, že jde o nový typ, a piloti byli řádně přeškoleni, nic by se nestalo. Na poruchu čidla AoA by reagovali správně a automatické trimování (a tím i MCAS) by vypnuli.
Vlastně, pokud by Boeing přiznal, že B737MAX je nový typ, tak by ani MCAS nemusel instalovat.

Vlevo ovládání elektrického trimování
Vpravo nahoře switch na vypnutí elektrického trimu (a tím i MCAS)
Vpravo dole "kolo" manuálního (mechanického) trimu
GvuLu.jpg
Tedy žádné "pololegální přeprogramovávání" trvající minuty, ale jeden přepínač.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9843
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od false_flag » 20 led 2020, 08:00

Skeptik:
Vlastně, pokud by Boeing přiznal, že B737MAX je nový typ, tak by ani MCAS nemusel instalovat. :nahoru:

A o to šlo, podělaný korporátní prachy jako vždy. To letadlo nemusí být samo o sobě špatné, ale s touhle reklamou i kdyby ho upravili /jakože/ nový typ na trh se s tím nevrátí.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7850
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od palo satko » 20 led 2020, 08:45

Boeing mal postavit uplne nove lietadlo kategorie 737. Lenže staval Dreamliner a tak konštrukciu oprašili (môžeme sa hadat do akej hlbky, ale to je tak všetko) no a relatívne ľahka uloha sa ani nie samotnymi havariami ale hlavne aroganciou Boeingu voči "opiciam" čo ničomu nerozumeju zmenila na hrobara firmy. Keby ta etiopska spoločnost nemala dobre meno, ale bola nejakou menšou a bez renome a tradicii, tak by sa Boeing zachoval k druhej havarii rovnako ako k tym v Indonezii, vynadal by im do babrakov a Maxxiky by lietali nadalej pokial by nezabili cestujucich v USA.
Jednoducho samotna firma Boeing ma problem s kulturou, lebo je americkym monopolom a dostava sa vladnej ochrany. Druha vec je, že takto ide do sračiek vela veci, od klobas po tryskače, lebo firmy neriadia vizionari ale pravnici.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od k42 » 20 led 2020, 09:06

Skeptik:
Ďábel je v detailech, jako vždy.

Co píšeš, je pravda, jenže ne celá pravda. A ta je, že když chybně zafungoval MCAS (na základě nesmyslných hodnot ze selhaného AoA čidla), vypnutí elektrického (automatického) trimu už nepomohlo, protože síly působící na výškovku byly tak velké, že mechanicky s tím (navíc tím zmenšeným kolem) NEŠLO HNOUT!

A jak jsem už psal, z cesty do pekla vedly dva postupy:
1. Mechanická - vypnout tím vypínačem automatické elektrické trimy (tj. včetně MCAS) a potlačením (tj. dost proti-intuitivním manévrem) uvolnit síly na výškovku; při každém potlačení měl pilot pár sekund na to, aby zběsile točil tím trimovacím kolem. A to musel mnohokrát opakovat, aby to dostal do normálního letového stavu. Dalo se to udělat, pokud piloti věděli, co mají dělat a měli dost výšky - cca 15 000 ft; pokud by byli níže, nestihli by to. Tento postup se kdysi cvičil, anžto se při několika leteckých nehodách až katastrofách stalo, že z různých důvodů selhalo ovládání výškovky nebo jejího elektrického trimu - a tohle byl způsob, jakým šlo letadlo zachránit.
2. Počítačová - kdy nechali elektrické automatické trimování puštěné, ale pomocí toho "hacku" vyřadili MCAS. Ten "hack" byl rovnou od Boeingu, pramenil ze servisních instrukcí, ale pilotům oficiálně nebyl předán - ovšem jak kde, některé aerolinky tohle polooficiálně řešily tak, že tohle pilotům sdělili. Namačkání těch instrukcí trvalo několik dlouhých minut - takže i k tomuto postupu potřebovali výšku, jelikož po celou tu dobu klesali.

Existovala ještě třetí cesta - jak píšeš - když si piloti "pojebaného" elektrického trimování stihli všimnout včas a včas to vypnuli, dokud síly, působící na výškovku nebyly ještě tak velké, takže se tím mechanickým trimem dalo hýbat. Ovšem toho si většina pilotů včas nevšimla, jak uvádíš, protože nebyli dost zkušení a neměli to ve výcviku. Na identifikaci "něco blbého se děje" a vypnutí elektrického trimu měli velmi krátký čas - protože servo na tom trimovacím šroubu jede dost rychle, jestli to byla minuta nebo kolik to netuším. Museli to stihnout, než výchylka byla tak velká, že s tím pak mechanicky už nešlo hnout (což je mimochodem dost děsná chyba návrhu ovládání - že záložní mechanický systém není silově schopen to dostat z výchylky, kam může "dojet" to elektrické trimování - při evoluci z původní B737 přes NG na MAX zmenšovali kolo mechanického trimu, aniž by se tímhle někdo zabýval - třeba mohli vložit do cesty mechanickou převodovku na snížení těch sil, když už zmenšovali to kolo).

Alespoň tak mě to vysvětlovali a pochopil jsem z těch keců na netu v pilotních diskusích. Popsal jsem to minule zjednodušeně, protože tyto detaily jsou asi pro mnoho lidí složité. Jinak na celou situaci také mělo vliv, jak je vlastně ten trim u Boeingu udělaný aerodynamicky - tj. že se hýbe celý horizontální stabilizátor (vulgo výškovka), jako by byl "plovoucí" - trimy nejsou jen malé ovládací klapky jako na jiných letadlech (tím i ty silové momenty jsou poněkud jiné).

Celkově je to divně řešené jaksi fundamentálně - že trim výškovky má vlastně větší celkový účinek než je plná výchylka výškovky (při pohybu kniplem), takže pokud je blbě trim (třeba v některé krajní poloze), nelze s tím kniplem nic dělat. Normálně u "obyčejných letadel" dělá totiž trimování jen malé (+- 5%) výchylky a lze to snadno kompenzovat kniplem, no ostatně proto se to jmenuje trim, protože si tím člověk nastaví nulové síly na řízení při horizontálním letu... Ale u toho velkého dopraváku to pochopitelně mají komplikovanější, rozdíl mezi prázdným a plným letadlem, při změně vyvážení (při vzletu lehký na čumák a při přistání naopak) atd., prostě tohle řešení je u těch velkých letadel obvyklé (už hodně katastrof začalo tím, že si piloti blbě nastavili při vzletu vyvážení na přistání a naopak).

Tedy, Skeptiku, Tvoje věta žádné "pololegální přeprogramovávání" trvající minuty, ale jeden přepínač není celkově pravdivá. Tak jednoduché to prostě není.

majod
Výkonný redaktor
Příspěvky: 623
Registrován: 07 úno 2017, 22:25

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od majod » 20 led 2020, 12:06

moj nazor -co nemusi byt pravda ,je ze aj ta vyskovka ked sa pozeram na ten letun je asi ideo myslena ako nosna plocha a nie len ako stabilizator a to plavajuce prevedenie a nastavenie trimu ,nuz je to progres ,lenze to ovladanie asi nieje zvladnute ,na klasickej vyskovke z rozdelenymi pevnymi a pohyblivimy plochami tam je to klasika s trimom to musi letiet aj bez ovladania

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6857
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Polite » 20 led 2020, 13:21

Akym lietadlám FAA povolila ,,samocertifikaciu,,? Len Maxu?
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8886
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 20 led 2020, 13:50

k42
To manuální trimování jde samozřejmě přes booster.
Pokud by vypli to elektrické trimování, a tím i MCAS, vytrimovali by to jednoduše tím manuálním.
Jenže oni to elektrické nevypli a "prali" se s tím boosterem. A to nemohli vyhrát.

Nevím co si kde četl, já to mám přímo od pilota MAXe ... kterého kvůli GDPR nechci jmenovat :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od kenavf » 20 led 2020, 15:13

false_flag píše:
20 led 2020, 04:01
..Je jedno jaké je skutečné železo, nainstalujeme na něj virtuální počítač a bude se chovat na jakémkoli železe stejně. Tady je to trochu odlišné, ale základ je stejný. Chtěli prodat lákavou myšlenku, že pilot může sednout do jakéhokoli letadla a ono se na něj bude tvářit stejně. Obrovské úspory za přeškolování,..
Opačný princíp je teraz používaný u moderných vojenských cvičných lietadlách. Nasadneš do kabíny T38/Jak130/.. stlačíš volbu F-16,F-15.....Mig-29,Su-27 a lietaš s lietadlom daných vlastností.

P.S.
To "katovanie kostov", vďaka tomu stoja letenky toľko čo stoja. Je len o tom aby sa dokázala ukontrolovať bezpečná hranica a od toho je FAA.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4876
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od El Diablo » 20 led 2020, 23:10

Trumpův nápad se uchytil, ke změně názvu Max už Boeing vyzývají i zákazníci

20. ledna 2020 16:11
Šéf společnosti Air Lease Steven Udvar-Hazy vyzval amerického výrobce letadel Boeing, aby přestal u svých letounů používat název MAX, protože je zdiskreditovaný. Firma pronajímá letadla a u Boeingu má objednávku na 150 letounů 737 MAX. Podobný návrh už dříve vyslovil také americký prezident Donald Trump.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... nicni_svob
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od woxia » 20 led 2020, 23:48

Skeptiku, k42 to popsal přesně.
Ty máš také info od pilota které je v podstatě správné.

Ale podstata problému je v sw démonech. Díky tomu, že čidlo bylo nejen běžně vadné, tak při kritické hodnotě kterou vadné čidlo dávalo, se ten MCAS znovu zapnul (prirotizace úloh), aby zabránil přetažení a pádu letadla zase jim to přenastavil zpět. Přenastavit to mohli zpět jen za cenu ztráty výšky, než jim došly síly.
Je to dobře vidět v těch záznamech z černé bedny, co jsem sem dávala, a na které jsi tehdy neměl čas. Bohužel, hlasový záznam nezveřejnili.
Musíš rozlišovat dva stavy - porucha čidla a kritická porucha čidla. SW se právě při těch špatně detekovaných kritických hodnotách choval jako temný démon.

Při běžné poruše, kdy to dává špatné údaje je to prkotina, vypneš a přenastavíš případně ručně. Pokud špatné údaje přesáhly kritickou mez, tak neměli šanci.
Schválně se toho svého pilota zeptej, kolikrát by byl schopen "kolečkem" to přenastavit zpět až by se mu to znovu a znovu a znovu samo aktivovalo a přenastavilo.
Pokud se chce srovnávat se Sysifosem, prosím, ale asi není bůh aby se pustil do křížku s podsvětím, že?

Viz to, co jsem psala, jaké jsou teď požadovné testovací scénáře.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Beda » 21 led 2020, 09:16

Tady je jak si vede na burze
edit: sri ono to ukaze jen zaregistrovanym

https://webtrader.patria-finance.cz/obc ... akcie-svet

Akcie za psledni 3 mesice stoupaji...


Výkonnost 3M

Poslední závěrečná cena181,35
% změny5D / 1M / YTD 0,49/ 6,72/ 2,79
52 week low / high 150,58 / 219,75
SMA 30D / 60D / 200D 175,32/ 172,43/ 172,73
Čistý zisk na akcii (EPS, USD)8,36
Poslední závěr / čistý zisk na akcii (PE)21,66
Očekávaný čistý zisk na akcii (EPS, USD)9,05
Poslední závěr / očekávaný čistý zisk na akcii (PEE)20,00
Dividenda (roční, USD)5,76
Dividendový výnos (%)3,18
Výplatní poměr (%)68,94
Dividenda (Ex-date: 21.11.2019, USD)1,4

tady je to bez prihlaseni
https://www.patria.cz/akcie/BA/boeing/online.html
Naposledy upravil(a) Beda dne 21 led 2020, 10:07, celkem upraveno 2 x.

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od classix » 21 led 2020, 09:50

Další drahá rána pro Boeing. Po úpravě softwaru se celý systém modelu 737 MAX zhroutil

Firma Boeing přiznala, že se u nového softwaru pro problémový model 737 MAX objevila chyba, kvůli které kolabuje celý systém letadla. Odkládá se tak získání certifikace nutné pro návrat typu do provozu. Létat nesmí od března loňského roku po druhé havárii. Dva pády si vyžádaly celkem 346 obětí. Podle analytiků z Wall Street může Boeing přijít až o 20 miliard dolarů (téměř 454 miliard korun).
Chyba softwaru se projevila vzápětí poté, co byl nahrán do letadla. Při testech na simulátoru se přitom neobjevila, uvedla agentura Bloomberg. Podle serveru SlashGear se zhroutil celý software letadla, když se k němu přihrál upravený kód. Chyba se objevila v části monitorující spouštění motorů a ověření, zda je stroj připraven ke startu.

„Pracujeme na nutných úpravách a spolupracujeme na těchto změnách s Federálním úřadem pro letectví,“ uvedla v minulých dnech firma. Poté, co zprávu o chybě zveřejnil list The Wall Street Journal, poklesla hodnota akcie Boeingu na 323 dolarů za jednu. V úterý se pohybovala kolem 324 dolarů.

Ve čtvrtek všechny americké aerolinky, které nakoupily Boeingy 737 MAX - tedy American, Southwest a United, odsunuly návrat letadel do provozu nejdříve na začátek června. To by znamenalo, že se nebudou moci využívat během jarní sezóny.
MAX může stát Boeing až 20 miliard dolarů
Někteří analytici z Wall Street očekávají, že uzemnění Boeingů 737 MAX přijde výrobce na dvacet miliard dolarů, tedy přes půl bilionu korun. Už loni v červenci firma oznámila, že na kompenzacích určených především pro aerolinky zaplatí 6,5 miliardy dolarů (147 mld. Kč). Tehdy se ale očekávalo, že se stroje vrátí do provozu na podzim.

„Budou platit mnohem více,“ řekl Ron Epstein, analytik Bank of America Merrill Lynch, který má v ústavu na starosti výdaje na letectví. Podle něj kompenzace včetně odškodnění rodin pozůstalých po obětech dvou havárií Boeingů 737 MAX vyjde asi na zmíněných dvacet miliard dolarů - pokud se stroje vrátí do provozu v půlce roku.
Klesající rating
Ratingová agentura Fitch zhoršila minulý týden hodnocení úvěrové spolehlivosti společnosti Boeing o jeden stupeň na úroveň A- kvůli nejistotám, kdy se stroje vrátí do provozu. Problémy kolem letadel 737 MAX podle Fitch výrazně snížily finanční rezervy firmy. Agentura předpokládá, že dluh Boeingu se v loňském roce téměř zdvojnásobil na zhruba 27 miliard dolarů (512 miliard Kč) a ještě poroste.

Také další ratingová agentura Moody´s už zvažuje, že dále sníží hodnocení úvěrové spolehlivosti Boeingu. V prosinci je snížil na stupeň A3. To dále zkomplikuje situaci Boeingu, protože bude mít dražší půjčky.

Firma už zastavila další výrobu čtvrté generace Boeingu 737, protože se vyrobené stroje hromadily na továrním letišti v Rentonu. Nikdo je neodebíral, neboť stále nezískaly zpět certifikaci. To má dopad i na subdodavatele. Spirit AeroSystems, který vyrábí trupy, předminulý týden oznámil, že propustí 2800 lidí, a Moody´s snížil úvěrové hodnocení této firmy na minimum.
Banka J. P. Morgan uvedla, že ani přerušení výroby problémy Boeingu neřeší. I tak kvůli problémů s verzí MAX přijde měsíčně o miliardu dolarů. Pozastavení produkce se však může firmě těžce vymstít, protože pak bude těžko shánět zaměstnance pro obnovenou produkci a subdodavatelé budou vytíženi zakázkami pro jiné výrobce, dodal Epstein.

Boeingu chybí kapacity na vývoj nového typu
Řešení problémů s typem 737 MAX navíc odčerpalo inženýrské kapacity firmy, která tak nemůže dořešit s potíže s tankovacím letadlem KC-46 a nemohla ani vyvinout nový typ, který by konkuroval stroji Airbus A321 XLR, což je varianta oblíbeného Airbusu A320neo určená pro dlouhé tratě.
Airbus už registruje přes 450 objednávek na tento typ, který bude dodávat od příštího roku, přičemž nasazen do provozu by měl být od roku 2023. Představuje reakci na požadavky aerolinek a cestujících, kteří upřednostňují přímé lety bez přestupů. Menší úspornější stroje s dlouhým doletem A321XLR pro 180 až 220 cestujících nabízí maximální dolet 8700 km a mají mít o třetinu nižší spotřebu na cestujícího a kilometr než nejúspornější dvouuličkové stroje. Boeing zatím skončil jen u koncepčního návrhu označovaného jako NMA.

https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... l-40310452


Vývojář Boeingu
mumbai-fort-bombay-india-street-market-D2W5CM.jpg
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Rado Info
Senior redaktor
Příspěvky: 4682
Registrován: 08 úno 2017, 15:48

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Rado Info » 22 led 2020, 10:19

Boeing přiznal, že 737 MAX jen tak nevylétne. Výrobní linku uzavřel
Americký výrobce letadel Boeing v úterý oznámil, že návrat čtvrté generace typu 737 označované jako MAX se dále odkládá. Letadla budu podle něj létat až od půlky roku, typ tedy bude uzemněn dohromady více než rok.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... paign=null

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od k42 » 23 led 2020, 09:43

Jak se zdá z posledních zpráv o Boeingu (https://www.moonofalabama.org/2020/01/c ... .html#more), vítr asi fouká ze strany Lockheedu... Protože jinak není normálně vysvětlitelné, proč amícké žumpy a FAA najednou od Boeingu dali kompletně ruce pryč, a nejen to, dokonce ještě zatápějí pod kotlem.

Problémy totiž kromě B737 MAX postihnou i další stroje, především nyní dokončovaný B777X, protože podle nového nazírání FAA (které Boeing přinuceně akceptoval) není nový B777X pouhou modernizací typu, která by salámově stavěla na předešlé certifikaci, ale do značné míry úplně novým letadlem, jehož certifikace by se tak táhla ještě minimálně 2 roky - což by zničilo předobjednávky u Saudů a jinde. Z vnitřností Pentagonu a Kongresu se vynořil i dlouholetý skandál s tankovacím KC-46, což je militarizovaná tankovací verze B767, dodávaná armádě i přes to, že nedokáže fungovat jako tanker (zní to jako vtip, ale je to pravda), jelikož nefunguje nějaký ten pomocný kamerový/přibližovací/tankovací systém a software - opět se "zkoumá" nahrazení této zakázky Airbusem, což všemu coby KC-45 (tankovací verze Airbusu) předcházelo a bylo po lobbingu Boeingu zrušeno. Orbitální loď Boeingu Starliner neuspěla při testovacím letu na ISS, ... Prostě na Boeing se vyvalily dávné i současné hříchy.

Boeing je předlužený - součet jeho závazků převyšuje tržní hodnotu firmy - kromě toho mu jako balvan visí na krku jeho penzijní povinnosti pro předešlé a současné zaměstnance. Navíc jim prudce zhoršili ratingy, což činí obsluhu dluhů ještě obtížnější. Přesto, že Boeing má moře zakázek na 15 let dopředu (jen B737 MAX má předobjednáno cirka 5000), vše je směřováno do krachu. Bail-out ze strany státu je politicky neprůchodný, takže na obzoru je rozdělení firmy na vojenskou, kosmickou a civilní část - přičemž civilní část by se nechala krachnout podle článku 11 (ochrana před věřiteli), tím by se také efektivně znulovaly penzijní závazky (okradli by všechny penzisty) - zkrátka firma by se správně korporátně-fašisticky "očistila" - načež by zbytky skoupil nějaký ten "strategický investor" - tj. vojenskou a kosmickou část Lockheed. Civilní oškubanou část by asi nechali žít pod původním názvem Boeing nebo by mohli založit korporátního monopolního molocha ve spojení s Airbusem.

Celé to vypadá jako cílený útok na jinak prosperující firmu, jako z učebnice - bez ohledu na to, jak moc je Boeing katastrofálně posledních 20 let řízený - takhle na tom jsou ve skutečnosti všechny fašounské korporáty. Např. ze $132 miliard závazků je minimálně $34 miliard "finanční inženýrství", tj. buyback - zpětný nákup vlastních akcií na dluh, za účelem zvýšení burzovních cen akcií.

Odpovědět