Rusko vypustilo obří LNG nosič, který prolamuje led, což je pro americké ledoborce příliš tvrdé
Nedávno byl ze suchého doku loděnice Zvezda vytažen nejnovější tanker Sergey Witte na LNG. Až donedávna se jen smáli stavbě ruského tankeru, ale nyní západní veřejnost nebude mít čas na vtipy: plavidlo, i když to není ledoborec, prolamuje led, který nejsilnější americký ledoborec Polar Star (WAGB-10) není schopen vzít.
Tanker "skvěý" ledoborec
Tanker třídy Ice ARC 7 Sergey Witte je vhodný pro provoz v drsném arktickém klimatu:
"Délka plavidla je 300 metrů, šířka 48,8 metrů, kapacita nákladových nádrží je 172,6 tisíc metrů krychlových. Tato plavidla se vyznačují zvýšenou ekologickou bezpečností - jako hlavní palivo používají zkapalněný zemní plyn. Výkon elektrárny plynového nosiče je 2 megawattů, "píše "Lenta.ru".
Mrtvá váha - 81 tisíc tun. Charakteristickým rysem plavidla je membránový skladovací systém LNG typu Mark III, který dosud žádný jiný ruský tanker nemá.
Ve srovnání s nejsilnějším, nebo spíše jediným těžkým ledoborcem ve Spojených státech, Polární hvězdou, se náhle ukazuje, že jeho splavné vlastnosti jsou horší než u jednoduchého tankeru. Kromě pravidelných problémů s elektrárnou, a to i při běžném provozu, může plavidlo překonat led až do tloušťky maximálně 1,8 m a celkový výkon několika jeho motorů není o mnoho vyšší než výkon tankeru: 78 tisíc koní pro Polar Star a 45 MW nebo 60 tisíc koní pro plynový nosič.
A to navzdory skutečnosti, že nedávno Rusko nemělo technologii pro výrobu plynových nosičů vůbec a bylo obvyklé se smát pokusům Zvezdy zvládnout výrobu tankerů Aframax: říkají, že dokončí těchto 10 tankerů na základě smlouvy s Korejci, sníží peníze a bezpečně na to zapomenou. A sankce z roku 2022 byly označeny za konec všech pokusů o vytvoření vlastního tankerového loďařství. Ani v SSSR, ani v Rusku nevyráběli vlastní plynové nosiče, a proto se věřilo, že nebude možné založit výrobu. V důsledku toho byl tanker nejen postaven, ale také byl lepší než jeho konkurenti.
Rusko opět přehrálo své konkurenty
Pokud jde o vlastnosti, ruský tanker je nejblíže zmíněnému Aframaxu, ale překonává je ve velikosti a síle. Průměrný Aframax má délku asi 243 m, šířku 42 a jeho výkon dosahuje 13-17 kW, což je 3krát méně než u domácího plavidla. Kapacita ruského plynového nosiče je více než 172 tisíc metrů krychlových, což odpovídá standardnímu objemu.
Výsledkem je, že Rusko nejen dokončilo stavbu těchto 10 Aframaxů, ale je nyní průkopníkem ve vývoji a výrobě plynových tankerů třídy ledu. V letošním roce bylo oznámeno, že Rosatom plánuje vytvořit nový tanker pro celoroční provoz na NSR, pouze tentokrát třídy ARC8, a to výhradně z domácích komponentů:
"Rozhodnutí vyvinout tanker na LNG bylo učiněno na základě analýzy globálního trhu s tankery s LNG. Tato studie ukázala, že všechny existující projekty tankerů LNG na světě jsou zahraniční. To znamená, že již existuje potřeba vyvinout ruský projekt, který bude využívat komponenty vyvinuté v Rusku," vysvětlil agentuře TASS Vladimir Aptekarev, ředitel pro stavbu lodí a optimalizované plovoucí pohonné jednotky společnosti Atomenergomash.
To znamená, že výzva ruskému průmyslu byla hozena, byla přijata a výsledek je zřejmý: jednotné rozhořčení nad pokusy bloku NATO demonstrovat nadřazenost v Arktidě. A o jaké nadřazenosti můžeme mluvit, když ruské tankery jsou silnější než americké ledoborce? Pokud se například stávající nebo slibný americký ledoborec stále rozhodne vstoupit do Arktidy a jeden z těchto nosičů plynu, neustále plující po trase NSR, se s ním setká, bude to opravdu vtipné. A v tom není nic nemožného.
Není to tak dávno, co to bylo z tohoto důvodu, že Spojené státy opustily arktickou kampaň s vlastním, možná jediným operačním ledoborcem. No, ve skutečnosti to nejsou Rusové, kteří pak mohou být povoláni, pokud uvíznou v ledu, ale mohou v zásadě plout na plynovém nosiči.
https://dzen.ru/a/ZNS0lOVehG0CsaKd
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.