Ropa a plyn

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45424
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 30 srp 2024, 20:23

https://casopisargument.cz/59104
Ruské úřady tají údaje o těžbě ropy
Federální statistická služba Ruské federace (Rosstat) zcela přestala zveřejňovat údaje o výrobě ropných produktů, informoval portál Euronews.

Seznam statistických údajů, které Rosstat zpřístupnil, neobsahuje informace o měsíčních objemech výroby paliv, topného oleje, zkapalněného propanu a butanu, koksu a polokoksu z černého uhlí. Neposkytuje ani údaje o těžbě některých druhů plynu. Agentura ve zprávě přiznává, že „informace o výrobě ropných produktů nejsou zveřejňovány na základě rozhodnutí ruské vlády“.

Někteří si ovšem všimli, že údaje byly utajovány po nedávných útocích ukrajinské armády na sklady ropy zásobující ruskou armádu a po výbuchu omské rafinerie, který podle agentury Reuters způsobil ztrátu 41 % její výrobní kapacity.
Prečo by mali rusi v čase de-fakto vojny zverejňovať vôbec akékoľvek štatistické údaje?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7104
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Kalinac » 02 zář 2024, 13:56

Celkové množství zemního plynu dovezeného do EU za jediné čtvrtletí Rusko překonalo Spojené státy
Od vypuknutí rusko-ukrajinského konfliktu uvalila EU na Rusko několik kol sankcí, ale účinek úderu je omezený a první je stále obtížné zbavit se závislosti na ruské energii.
Podle zprávy na webových stránkách německého Le Monde a makedonského slobodenpecat.mk z 1. září ukazuje nejnovější průzkum trhu s energiemi, který zveřejnil belgický Bruegel Institute, že ve druhém čtvrtletí roku 2024 Rusko předstihne Spojené státy a poprvé po téměř dvou letech se stane druhým největším dodavatelem zemního plynu do Evropské unie.
Od dubna do června Rusko dodalo více než 12,7 miliardy metrů krychlových zemního plynu odběratelům z EU, zatímco Spojené státy dodaly kupujícím z EU asi 12,3 miliardy metrů krychlových. V prvním čtvrtletí roku 2024 dodávky plynu mírně klesly v Rusku a prudce ve Spojených státech.
Norsko zůstává největším dodavatelem zemního plynu do EU, ve druhém čtvrtletí dodalo přibližně 23,9 miliardy metrů krychlových. Naposledy se Rusko umístilo na druhém místě za Norskem ve třetím čtvrtletí roku 2022. Po totální eskalaci rusko-ukrajinského konfliktu mnoho zemí EU snížilo dovoz ruského zemního plynu.
Plyn.jpg
Plyn.jpg (39.63 KiB) Zobrazeno 622 x
Dovoz ruského plynu do zemí EU však nadále roste. Podle zprávy Ruské satelitní tiskové agentury z 2. prosince Dmitrij Birichevskij, ředitel Odboru ekonomické spolupráce Ministerstva zahraničních věcí Ruska, v rozhovoru uvedl, že v první polovině letošního roku dovezla EU z Ruska více zemního plynu než od ledna do června 2023 a v současné době dovoz ruského zemního plynu do zemí EU dosáhl 15 % jejich celkového dovozu.
V prvním čtvrtletí letošního roku se francouzské nákupy ruského zkapalněného zemního plynu zdvojnásobily, ze 2 miliard metrů krychlových na 4,4 miliardy metrů krychlových, přičemž velká část z toho byla určena pro reexport, řekl Birichevsky.
Před vypuknutím rusko-ukrajinského konfliktu dodávalo Rusko asi 40 % svého zemního plynu do Evropy prostřednictvím čtyř plynovodních systémů baltského "Nord Stream", Běloruska a Polska, Ukrajiny a černomořského "Turkey Stream". Po vypuknutí konfliktu však Rusko uzavřelo většinu svých plynovodů přepravujících plyn přes Pobaltí, Bělorusko a Polsko s odvoláním na odmítnutí obchodovat s plynem v rublech. Plynovody Nord Stream byly vyhozeny do povětří při sabotážní operaci v roce 2022.
V současné době zbývají Rusku pouze dva plynovody na vývoz zemního plynu do Evropy: jedním je linka, která přepravuje plyn do Evropy přes Ukrajinu přes měřicí stanici plynu Suja v Kurské oblasti v Rusku; Druhým je plynovod "Blue Stream", který dodává zemní plyn do regionu Balkánu a jižní Evropy přes Turecko.
Je pozoruhodné, že na konci letošního roku vyprší smlouva mezi vládou Ukrajiny a Ruskem o tranzitní přepravě zemního plynu. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj 27. srpna na tiskové konferenci řekl, že "nikdo neobnoví dohodu o tranzitu plynu s Ruskem". A tak to všechno skončilo. ”
Podle zprávy Rusko v roce 2023 dodalo touto cestou asi 15 miliard metrů krychlových zemního plynu, což představuje asi 4,5 % celkové spotřeby Evropské unie. Pokud bude tato trasa uzavřena, dodávky ruského plynu do Evropy se téměř zastaví. Agentura Reuters odhaduje, že Rusko by přišlo o 4,5 miliardy dolarů ročně, pokud by přestalo vyvážet za 320 dolarů za 1 000 metrů krychlových.

https://www.guancha.cn/internation/2024 ... 6910.shtml

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45424
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 11 zář 2024, 00:19

https://ekonomickydenik.cz/litvinovska- ... ke-guyany/
Litvínovská rafinerie nahradí ruskou ropu dodávkami z různých zemí. Třeba z jihoamerické Guyany
Vlastník českých rafinerií Orlen Unipetrol už ví, čím od příštího roku nahradí ruskou ropu. Změna dodavatele se týká větší z dvojice rafinerií, která se nachází mezi Mostem a Litvínovem. „Na základě provedených testů se jako nejvhodnější jeví směsi z Guyany, Iráku, Saúdské Arábie a Severního moře,“ odpověděl mluvčí Orlen Unipetrolu Pavel Kaidl.

Nenápadný jihoamerický stát s 800 tisíci obyvateli se nejspíš stane významným dodavatelem ropy do České republiky. Guyana přitom začala vyvážet ropu teprve v prosinci roku 2019. Od začátku letošního roku již vyváží 645 tisíc barelů denně, což je v přepočtu 32 milionů tun ropy za rok (asi čtyřnásobek spotřeby v Česku). V roce 2025 se má objem těžby, kterou má pod kontrolou americký koncern ExxonMobil, dále zvýšit na zhruba 860 tisíc barelů denně.

Ropu z Guyany a Iráku testoval Orlen Unipetrol v litvínovské rafinerii již na podzim loňského roku. Letos o prázdninách proběhlo další testování. Jak lze vyčíst z nedávno zveřejněných údajů Českého statistického úřadu, vedle tradičních dodávek ropy z Ruska, Ázerbájdžánu a Kazachstánu přiteklo do Česka také 70 tisíc tun suroviny z Norska a 40 tisíc z Guyany.
Dovoz ropy do ČR podle zemí – červenec 2024Obrázek
Zdroj: ČSÚ, systém STAZO

Letošní léto bylo v litvínovské rafinerii poněkud divoké. V červenci zde museli omezit výrobu kvůli nedostatku páry. Na konci srpna došlo k zastavení provozu rafinerie a petrochemického závodu kvůli nálezu letecké pumy z druhé světové války. „Orlen Unipetrol již obnovil výrobu v litvínovském chemickém areálu. Během víkendu jsme úspěšně dokončili obnovení provozu celého závodu. Předpokládáme, že standardní úrovně využití všech našich výrobních jednotek dosáhneme v průběhu tohoto týdne,“ doplnil k tomu mluvčí Pavel Kaidl.

Dovoz ruské ropy do Česka, který v letech 2022 a 2023 v důsledku cenové výhodnosti rostl, se v letošním prvním pololetí opět snížil. Podle údajů ČSÚ to bylo o 50 procent na 1,16 milionu tun (v peněžním vyjádření o 18 procent na 16,45 miliardy korun). Souvislost to má s mimo jiné s dvouměsíční odstávkou rafinerie v Litvínově, kde se právě ruská ropa tradičně zpracovává.
Náhrada ruské ropy? Někdy po Novém roce 2025

Od prosince roku 2022 platí v zemích Evropské unie embargo na dovoz ruské ropy. Země závislé na potrubním dovozu však získaly několikaletý odklad. Zatímco Slováci a Maďaři se v tomto ohledu nijak zvlášť nesnaží, Česká republika dělá vše proto, aby dovoz ruské ropy od začátku příštího roku ukončila. Zatímco státem vlastněný provozovatel tranzitních ropovodů MERO ČR investoval do posílení kapacity ropovodu TAL, Orlen Unipetrol provádí úpravy litvínovské rafinerie s cílem zpracovávat ropu z jiných zemí.

Díky zkapacitnění ropovodu TAL, který vede z italského Terstu přes Alpy do Bavorska, bude do Česka proudit o čtyři miliony tun ropy ročně navíc. Celkem se bude jednat o osm milionů tun, což vystačí na pokrytí spotřeby obou českých rafinerií. Náklady na projekt TAL+ se budou pohybovat v rozmezí od 1,3 do 1,6 miliardy korun a hradit je bude MERO ČR. Původní záměr vlády získat na tento projekt dotaci z Národního plánu obnovy totiž u Evropské komise neprošel.

Menší rafinerie v Kralupech nad Vltavou s kapacitou 3,3 milionu ropy ročně zpracovává výhradně neruskou ropu, která do České republiky proudí od roku 1996 z italského Terstu ropovody TAL a IKL. V praxi se jedná hlavně o dodávky z Ázerbájdžánu a Kazachstánu, menší množství ropy pocházelo v minulých letech také ze Spojených států amerických, Saúdské Arábie i dalších zemí.
Ropa z Azerbajdžanu a Kazachstánu... :snaha:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45424
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 14 zář 2024, 00:00

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... sko-761433
Šrot, časovaná bomba. Ruské tankery s ropou děsí Dánsko
Ruské tankery se čím dál více stávají „časovanou bombou“ pro Dánsko a okolní státy. Při obcházení západních sankcí totiž Rusové volí přepravu ropy tankery stínové flotily, které dánští námořníci popisují coby „staré hromady harampádí“, a v těžko přehledných vodách odmítají pomoc místních lodivodů. Agentura Bloomberg píše, že jde jen o další příklad toho, jak jsou Dánové – a Evropská unie v širším slova smyslu – „bezmocní“. Situace prý hrozí nemalou katastrofou.

Podle údajů, které shromáždily agentura Bloomberg a kodaňská nezisková organizace Danwatch zabývající se investigativní žurnalistikou, odmítlo za tři měsíce do července pomoc lodivodů znalých místních vod až 20 % všech tankerů tzv. stínové flotily, které přepravují ruskou ropu dánskými průlivy. Číslo to má být vyšší oproti předchozímu roku až o 4 %.

Na dánské úžiny se totiž vztahuje smlouva o svobodě plavby z roku 1857, která dává všem lodím právo proplouvat a zaměstnávání lodivodů ponechává na dobrovolném rozhodnutí. Námořní organizace OSN, Mezinárodní námořní organizace (IMO) i dánské úřady však využití služeb lodivodů doporučují, jelikož je v oblasti hustý provoz křižovaný trajekty s obtížnou orientací a katastrofou hrozí pro neznalé mořeplavce též velké množství písčitých břehů, silné proudy a různá hloubka vody.

Moskva se podle agentury kvůli západním sankcím stále více spoléhá na flotilu lodí, které jsou starší, špatně udržované, mají nedeklarované majitele a pochybné pojištění a právě tyto obstarožní a nedbale udržované lodě, zajišťující zdaleka největší část ruské přepravy ropy, odmítají pilotáž lodivodů zdaleka nejvíce.Od počátku roku 2023 Baltské moře opustilo téměř 1 200 tankerů přepravujících ruskou ropu a podíl plavidel stínové flotily se navyšoval. Za tři měsíce do konce července patřilo šest z každých deseti tankerů ke stínové flotile, zatím v prvním čtvrtletí roku 2023 to byly čtyři z deseti. A každá pátá z těchto lodí od května do července služby dánských lodivodů odmítla.

Bloomberg podotýká, že je to další příklad toho, jak jsou Dánové – a Evropská unie v širším slova smyslu – bezmocní v řešení všeobecně uznávané hrozby pro životní prostředí. Píše, že pokud by se Kodaň pokusila zavést povinnost využívat služeb lodivodů, „mohla by si tím znepřátelit Kreml a narušit klíčový zdroj světových dodávek ropy“.

Není prý jasné, proč obstarožní tankery plující do Ruska pomoc dánských lodivodů, která stojí téměř 70 tisíc dánských korun (přes 235 tisíc korun), odmítají.

Mikael Pedersen, který již 22 let pomáhá plavidlům dánskými vodami proplouvat, popsal pro Bloomberg tankery ruské stínové flotily jako „staré hromady harampádí“. Posádky se podle něj navíc potýkají se zastaralými mapami a vybavením tak starým, že je obtížné ho ovládat. A to vše ve vodách, kde je nutná přesná pilotáž a je v nich jen velmi malý prostor pro chybu.

Z citace téměř 100 interních zpráv velení dánského námořnictva organizací Danwatch vyplývá, že velký počet lodí plujících bez lodivodů se plaví v místě dosti nebezpečně a navíc se s nimi nelze spojit nebo je problém s nimi jasně komunikovat.
Tankers hauling Russian crude through Denmark’s perilous shipping straits are increasingly rejecting the services of pilots when they do so, raising the the chances of an oil spill off the country’s coast. https://t.co/hb01pTv7FT
— Bloomberg Technology (@technology) September 10, 2024
Zdroje:
https://t.co/hb01pTv7FT
https://twitter.com/technology/status/1 ... wsrc%5Etfw
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ish-pilots
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět