Krypton a xenon sú normálne produkty štiepenia uránu a produkty rádioaktívneho rozpadu produktov štiepenie uránu a normálne sa počas prevádzky hromadia v palivových tabletách, v palivových prútikoch (TVEL) v palivovej tyči. Plynných produktov vzniká v palivových prútoch viac, ale krypton a xenon sú z rôznych príčin (aj historických) pozornejšie sledované. Počas prevádzky sa sleduje xenon-135, ktorý je v palive významným "reaktorovým jedom" (a nerozpoznaná "xenonová otrava reaktoru" bola jednou z príčin Černobylskej katastrofy) a v reaktore i mimo reaktor po svete sa zasa sleduje krypton-85, s polčasom ~11 rokov. Jeho objavenie sa v atmosfere svedčí o rozpúšťaní vyhoreného paliva a môže svedčiť o "nelegálnom" prepracovávaní paliva (pri "legálnom prepracovaní" sa vyhorené palivo pred spracovaním skladuje i celé desaťročia, takže aj 85Kr "dostatočne" vymrie - technicky je zachytávanie kryptonu aj v hermetickom priestore mimoriadne zložité).Francouzi po zveřejnění zpráv uvedli, že v provozu řeší „záležitosti výkonu“. Tvrdí, že nastaly problémy s nahromaděním kryptonu a xenonu v primárním okruhu prvního bloku Tchaj-šan 1. Potíže podle mluvčího EDF mohly nastat s palivovými tyčemi.
Zdůraznil, že hladiny obou vzácných plynů i tak zůstaly pod čínskou normou. „Nejsme u scénáře nehody s tavícím se jádrem. Nemluvíme o kontaminaci, ale o kontrolovaných emisích,“ uklidňoval situaci podle Deutsche Welle.
Ostatne izotopy kryptonu a xenonu majú polčasy rozpadu krátke - v hodinách až dňoch, takže väčšina dostatočne vymrú skôr, než sa vyhorené palivo začne prepracovávať (manipulácia s "príliš horúcim" vyhoreným či ožiareným palivom je náročnejšia a neprináša výraznejšie výhody okrem rýchlejšej produkcie)
Zvýšenie množstva "štiepnych plynov" nad určitú hranicu môže viesť až k nafúknutiu palivových prútov a dokonca k ich prerazeniu, takže meranie štiepnych plynov je dôležité aj po vyložení paliva z reaktora. (palivo Westinghouse v Temelíne?)
Objavenie sa kryptonu a xenonu vo vode primárneho okruhu alebo v bazénoch vyhoreného paliva teda svedčí o narušení plynotesnosti palivového prútiku v niektorej palivovej tyči/palivovovom súbore.