Zajimavosti - Energie a její zdroje

Odpovědět
PoloSVK
Redaktor
Příspěvky: 113
Registrován: 07 úno 2017, 15:13

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od PoloSVK » 18 led 2021, 12:41

kenavf : https://www.historynet.com/the-fastest- ... he-f-4.htm, ale s rezervou, EN nevladnem

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 4397
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Skeptik » 18 led 2021, 14:33

Alchymista píše:
18 led 2021, 11:56
kenavf - Mali by to byť nejak izraelcami upravené RF-4E a koncom 70. a v 80. rokoch mali byť opakovane upravené tri kusy z dvanástich? dodaných.
Jen upřesnění.

Rychlosti M3.2 měla dosahovat speciální varianta Phantomu vyvíjená McDonnellem a Izraelem, označovaná F-4X (zrušeno z důvodu nástupu F-15) resp. RF-4X = průzkumná verze s kamerami HIAC-1. Tato verze měla mít speciálně upravené motory J79 vybavené systémem vstřikování vody do vzdušného proudu za kompresorem. To, spolu se zvětšeným průřezem vstupního ústrojí mělo vést k až 150% nárůstu výkonu motorů ve velké výšce ... a max. rychlosti M3,2 a cestovní rychlosti M 2,7 (tedy obdobný systém jako u MiG-25 se vstřikování vody a methanolu)
Nádrže na vodu měly být řešeny jako integrální s celkovou kapacitou 2.500 galonů (9.500 litrů)
Program F-4X / RF-4X byl zrušen jako neefektivní.

Nicméně izraelské letectvo na použití kamer HIAC-1 trvalo, a tak byly 3 standardní F-4E upraveny na verzi F-4E(S) s těmito kamerami. Jinak se ale jednalo o standardní F-4E s maximální rychlostí M 2.25
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7212
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 18 led 2021, 14:50

Alchymista píše:
18 led 2021, 08:52
..
Navyše sa nevstrekovala voda, ale zmes vody s metylalkoholom.
Podľa tohto https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserein ... lugmotoren to u tých mesršmitov vyzerá že to bolo hlavne o tej vode a metanol je tam skôr použitý primárne len proti zmrznutiu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 4397
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Skeptik » 18 led 2021, 14:55

MW 50 ... 50% methanolu, 49,5% vody, 0,5% Schutzöl 39
Methanol primárně kvůli antidetonačním účinkům a sekundárně kvůli mrznutí.
Voda kvůli chlazení a zvýšení výkonu.
Schutzöl 39 proti korozi.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2793
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 18 led 2021, 15:16

on na tom fiate mozno nevyrabal dokonalu paru ale "vlhky vzduch" ktory ochladzoval zmes. Urcite tam bolo dost malych kvapociek. Len sa to tvarilo ako "para" ktora mal za ulohu dopravit tie kvapocky do sania aby nemusel robit "vsetrkovace". Podla mna mu to spotrebovalo cast tepla zo spalovacieho priestoru a ciastocne mu rastli tlaky v kompresnej casti. Mozno aj znizovalo detonacne spalovanie...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4478
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 18 led 2021, 16:46

Tomaš,aky ma zmysel dodatočne vhlčit motorovy priestor parou? Šoferujem dost dlho a mal som atmosfericke aj preplnovane motory a nikdy som si nevšimol, že by v daždi mal motor vyrazne vyšši vykon.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7212
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 18 led 2021, 22:52

:sipka: Vlhkosť/para/voda zabezpečí že po zapálení zmesi je vo valci vyšší tlak. Tento efekt bol zistený aj pri lodných motoroch. Vzduch s parou/vlhkosťou sa "roztiahne" viac a pri nižšej teplote ako suchý vzduch.

Z jedného litra vody sa vytvorí 1673 litrov pary pri normálnom tlaku a teplote.
Jeden liter vody vyprodukuje 1673 litrov vodnej pary pri 25 ° C a tlaku 1013 hPa,
https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserein ... ugturbinen
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 1381
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od jura-p » 18 led 2021, 23:29

Nejsem expert na motory, ale smysl na chlazení může mít jen mlha (která je z kapiček vody) ne pára, která je plyn. Ta mlha odpařením odebírá teplo z prostředí. Odpařování je nejůčinnější chlazení. Skupenské teplo je velké. Plynná pára by nic neochladila. Čím menší budou kapičky vody, tím rychleji se odpaří a tím chladnější bude směs vstupující do válce. A není na to mnoho času. Ve válci už musí být odpařená, chlazení odpařováním až ve válci bylo proti smyslu spalovacího motoru. Zchlazená směs také chrání ventily. A účinnost spalovacího motoru je podmíněna změnou teploty a tím objemu při hoření. Pokud máte dost vzduchu a paliva na intenzivní hoření ve válci, tak přítomnost vodní páry nevadí, roztahují se ohřátím stejně, jako hořící směs a i ona pak tlačí na píst.
Čím chladnější budete mít nasávanou směs a čím teplejší výfukové plyny, tím účinnější motor bude.
Ostatně i atomová elektrárna má v zimě vyšší výkon. Možný výkon je prostě dán tepelným spadem. Zbytek je dán technickým využitím těchto změn.
https://www.denik.cz/ekonomika/mraz-mu- ... 90124.html

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2793
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 19 led 2021, 00:12

nie celkom. odparovanie benzinu vo vlaci je velmi dolezite a pocita sa s nim, s tim ze bude ochladzovat. cast tepla sa samozrejme odoberie samozrejme v karburatore, ale velka cast az vo valci. Ak by sa tak nedialo, motor by sa prehrieval a musel by sa termicky navrhnut inak... Pomaha predchadzat okrem ineho aj detonacnemu horeniu. paradoxne napr. motory trabant hoc maju teoreticku kompresiu cca 7,6 boli aj s N91 hodne nachylne na detonacne spalovanie.
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 4397
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Skeptik » 19 led 2021, 09:08

Upozorňuji, že celá diskuse vznikla kvůli tomuto:
Fiata jsem měl vymazlenýho třeba pouštění páry pod klapky jsem měl jenom já, spínač jsem měl na šajtrpáce, teploměr páry byl z tatrovky a elektromagnetický ventil z ify.
Předpokládám, že "klapkou" měl autor na mysli škrtící klapku v sání. Jaký by měl být význam vhánění páry do sání fakt netuším :sad:

To co se dále diskutuje, systém MW 50 (a podobné), to je o něčem jiném.
Je to o vstřikování vody a methanolu (případně jen vody) do proudu vzduchu za KOMPRESOREM.
Proč? Protože v kompresoru dojde nejen ke stlačení vzduchu, ale i k jeho ohřátí. A ohřátý vzduch má prostě větší objem než ten chladnější = je v něm méně kyslíku pro spalovací proces (při stejném tlaku).
Tak se tam vstříkne voda, ta se vypaří a odebere teplo, tím stlačený vzduch zhladí ... a ve stejném objemu je více kyslíku => vyšší výkon motoru.

Jenže Fiat 125p neměl kompresor = vzduch se nestláčel, tím se neohříval a tedy nebylo nutno ho chladit ... navíc párou ???
Pokud to co je popisováno je realita, a ne nesmyslný výmysl autora, tak ta pára musí mít jiný smysl ... ale nenapadá mne jaký.
Zvýšení tlaku ve spalovacím prostoru? To by ale vedlo k detonačnímu spalování.
Navíc konstatování, že to vede ke snížení spotřeby ???
Celé je to divné.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7212
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 19 led 2021, 10:40

Jedna vec je ochladenie nasávaného vzduchu a tým zlepšenie plnenia valca(tiež tam tým pádom vzniknú vyššie tlaky a hrozba detonačného spalovania takže je to nejako asi ošetrené, viď tie lietadlá)..To že to funguje je overené praxou.
Druhý efekt je to pridávanie vlhkosti do nasávaného vzduchu a tým dosahovanie vyššieho výkonu pretože sa voda viacej rozťahuje a tak sa dosiahne vyšší tlak vo valci....o tom som tiež kedysi čítal, keď autor písal že za daždivého počasia zistili lepší/vyšší výkon motora.

U toho Fiata to ten pán robil s parou možno preto že možno až tak nevadilo že para je teplá, ale nevedel by v domácich podmienkach zbastliť vstrekovanie a rozprášenie vody. Vysokotlaká vstrekovacia jednotka je dosť náročné zariadenie a musela by mať aj časovanie. Ale ak to robil s parou tak mu stačil len ten solenoidný ventil z nákladiaku IFA. Potom by mu stačilo len nejaké malé vodné čerpadielko ktoré čerpalo vodu do trubičky omotanej okolo výfuku a zavedenej do sánia motora. :idea:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 17586
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2021, 10:49

Mohol sa zmeniť zvuk motora - a dotyčný si "domyslel", že sa zmenil výkon...
Navyše - autor evidentne patrí do kategorie "remeselne zručný, bez hlbších vedomostí". Proste autokutil.
To sú po rybároch a záhradkároch tretí najväčší rozprávkári.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4478
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 19 led 2021, 11:13

nie celkom. odparovanie benzinu vo vlaci je velmi dolezite a pocita sa s nim, s tim ze bude ochladzovat. cast tepla sa samozrejme odoberie samozrejme v karburatore, ale velka cast az vo valci. Ak by sa tak nedialo, motor by sa prehrieval a musel by sa termicky navrhnut inak...
Zmena kvapalneho benzinu na aerosol vo valci je energeticky malo vyznamna. Tato zmena sa pri staršich motoroch deje pri zohriatom motore už v sacom potrubi. Mnohe dnešne motory maju priamy vstrek benzinu do valca a realne to likviduje motor a hlavne jeho celkovu životnost, ak vznikne porucha na vstrekovačoch. Dôvodom su aj zvyšene vykony z malobjemovych motorov a realativne mala napln motoroveho oleja s dost hlupou viskozitou. Nespaleny benzin sa dostane do oleja a tak ho riedi ešte viac. Ja mam predpisanu riedku sračku olej 0W20 ale použivam 5W30 a rozmyšlam že začnem použivat Mobil1 0W40 lebo ma obavy o motor ked jazdim v Chorvatsku.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7212
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od kenavf » 19 led 2021, 11:40

palo satko píše:
19 led 2021, 11:13
.. Nespaleny benzin sa dostane do oleja a tak ho riedi ešte viac. Ja mam predpisanu riedku sračku olej 0W20 ale použivam 5W30 a rozmyšlam že začnem použivat Mobil1 0W40 lebo ma obavy o motor ked jazdim v Chorvatsku.
Ak sa dostane nespálený benzín(pár mililitrov) do motorového oleja, čo myslíš ako dlho sa v ňom udrží po zahriatí motora.
Za WWII sa po návrate bombardérov (v zimnom období?) pridával do motorového oleja benzín aby dokázali potom pred ďaľším letom naštartovať motory( kvôli hustému oleju). Po zahriatí sa benzín odparil. Tak som to niekde čítal.

V Kazachstáne pri nejakých -30°C sme mali na Nissanoch aj tlakomery oleja. Po naštartovaní s olejom polosyntetika 15W40 bol tlak niekoľko (5-8??)minút aj 8atm(ručička skoro úplne vpravo). Keď tam bola syntetika 5W40 tak ihneď po naštartovaní bol tlak 2atm(ručička vľavo) a už veľmi neklesol.
V zime sa každý pozerá že ako má zahriatu kvapalinu ale že má olej hustý ešte niekoľko minút po zahriatí kvapaliny, to nevidí bo nemá manometer.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4478
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 19 led 2021, 13:07

Benzin riedi uhlovodiky v oleji a robi ho redším, naliat do olejovej nadrže, alebo olejovej vani, mohlo byt takym jednoduchym kratkodobym riešnim pri motoroch vojenskych lietadiel v druhej svetovej, ktore použivali väčšinou jednostupnove oleje vysokej vyskozity. Ak sa ale benzin dostava trvale pri prevadzke motora do olejoveho filmu na stenach valcov pri sani, to je pri pohybe piestu do dolnej uvrate, tak znižuje mazau schopnost motoroveho oleja medzi kružkami a stenou valca. Kedže kružok je vlastne pružina s tvrdšej ocele dochadza k vylešteniu stien valca. Čo je velky problem, lebo pri zničeni vyhonovanych dražok sa nema kde udržat olej a zakonitym vysledkom je zadretie motora.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2793
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 19 led 2021, 14:08

palo satko píše:
19 led 2021, 11:13
Zmena kvapalneho benzinu na aerosol vo valci je energeticky malo vyznamna.
ver tomu ze nie je... Dalej to rozoberat nechcem, je od toho kopec odbornej literatury
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4478
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 19 led 2021, 14:22

Tomaš ver mi že je. Pri karburatore sa to deje v jeho difuzery rychlym prudenim vzduchu a pri vstrekovani je to spotrebovana elektricka energia samotneho vstrekovača, čo je uplne zanedbatene.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 17586
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2021, 14:38

zrejme došlo k nedorozumeniu.
Energia na vstreknutie tekutiny do valca (tj tvorbu aerosolu) je relatívne malá , ale tepelná energia spotrebovaná na odparenie vstreknutej tekutiny (aerosolu) nemôže byť v motore zanedbaná.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4478
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od palo satko » 19 led 2021, 15:27

Alchy, na zapalenie nepotrebuješ zmes benzinovych par a vzduchu, ale stači aerosol. Pri štarte komplet studeneho motora pri -40 celestinoch nemaš ako zohriat ani vzduch a ani benzin ale ked maš v poriadku bateriu a pretočiš motor, aby si uvolnil "zalepeny" olej na ložiskach, naštartuješ. Možno Tomaš myslel spotrebovanu energiu pri kompresii, ale to dane konštrukciou spalovacieho motora s klukovym mechanizmom.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2793
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Zajimavosti - Energie a její zdroje

Příspěvek od Tomas BB SK » 19 led 2021, 16:29

myslel som skupenske teplo odparovania
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host