Ekologia a životné prostredie

Odpovědět
Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7620
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od palo satko » 16 bře 2023, 15:14

V Kalifornii je sucho už staročia. A ešte len bude, ked komplet vyčerpaju všetku podzemnu vodu.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42428
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Alchymista » 08 dub 2023, 20:13

https://casopisargument.cz/?p=49590
Odlesňování v brazilské Amazonii poprvé od roku 2017 klesá
Od nástupu Luly da Silvy, který ve své předvolební kampani sliboval ochranu Amazonie, nová administrativa oznámila obnovení programu financování boje proti odlesňování.

V roce 2022 se odlesňování v brazilské Amazonii poprvé od roku 2017 zpomalilo poté, co v roce 2021 dosáhlo alarmující úrovně, která nebyla zaznamenána více než deset let, informuje web Statista. Podle odhadů brazilského Národního institutu pro prostorový výzkum (INPE) bylo v loňském roce zničeno 11 568 km2 amazonského deštného pralesa, což je plocha, na které by se mohl nacházet osminásobek rozlohy Mexico City. I když se jedná o pokles oproti roku 2021, je to druhý nejvyšší počet od roku 2008.

Od ledna 2019, kdy se brazilským prezidentem stal Jair Bolsonaro, do prosince 2022, tedy do konce jeho funkčního období, ubylo v oblasti známé jako Legální Amazonie více než 45 500 km2 vegetace, což je téměř 60% nárůst oproti předchozímu čtyřletému období.

Prognóza do roku 2023 je i nadále hrozivá. V lednu a únoru zdokumentoval INPE pomocí satelitů úbytek lesů o rozloze 489 kilometrů čtverečních, což je o něco menší plocha než v roce 2022, kdy přesáhla 629 kilometrů čtverečních. Od nástupu Luly da Silvy, který ve své předvolební kampani sliboval ochranu Amazonie, nová administrativa oznámila obnovení Amazonského fondu, programu financování boje proti odlesňování. Nastupující vláda rovněž projevila snahu ukončit vojenskou angažovanost v oblasti životního prostředí a obnovit kontrolní opatření, jako jsou ekologické pokuty, která byla pozastavena během předchozího funkčního období. Uvidíme, zda tato opatření budou mít skutečný dopad na ochranu deštných pralesů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42428
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Alchymista » 21 dub 2023, 20:57

https://realisticka.cz/2022/10/11/jak-e ... ktromobil/
Jak ekologický je Váš elektromobil?
Josef Morkus, Jan Macek
V matematice se používá pojem axiom, což je tvrzení obecně považované za správné a které se nijak nedokazuje. Na základě několika axiomů je vybudována celá matematika. V elektromobilitě Evropská komise zavedla dvě tvrzení, která povýšila na úroveň axiomů: Za prvé, že elektromobil je bezemisní a za druhé, že elektřina z tzv. obnovitelných zdrojů (OZE) je zelená a tudíž bezemisní. Od těchto dvou tvrzení se za mohutné podpory médií odvíjí celá politika směřující k povinné náhradě vozidel se spalovacími motory novými elektromobily, přičemž je to posvěceno údajnou záchranou planety před globálním oteplováním v důsledku lidmi způsobených emisí skleníkových plynů, hlavně oxidu uhličitého CO2. Bohužel ani jedno z těchto tvrzení není pravdivé.

+ dlhý článok s množstvom grafov
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od kenavf » 21 dub 2023, 21:12

Z hlediska celkových emisí CO2-eq, po ujetí 240 000 km za 16 let provozu vychází nejlépe elektromobil, s poměrně malým odstupem následován plug-in hybridem, CNG a dieselovým pohonem. Nejhůře vychází benzinový pohon. U elektrického pohonu není uvažována výměna baterie, což je při tomto nájezdu a stáří vozidla problémové, obvyklá záruka na baterii je totiž 8 let nebo 160 000 km. V případě, že by došlo k výměně baterie, byly by emise elektromobilu zcela srovnatelné s plug-in hybridem, CNG i dieselem! Proto se mediální tažení proti dieselu z hlediska emisí CO2-eq, nejeví jako logické.
Cena baterie je viac ako tretina ceny nového elektromobilu, takže po 8 rokoch pôjde elektromobil do šrotu. Takže je treba porovnavať jedno dízlové auto s dvomi elektromobilmi.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

josska
Redaktor
Příspěvky: 166
Registrován: 10 bře 2021, 06:25

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od josska » 21 dub 2023, 22:12

V dnešní době se sleduje kde co. Tak by se snad dalo někde vyčíst kolik elektroautomobilů se v jakém roce vyrobilo, prodalo, sešrotovalo, ...

Na velkém německém portálu autoscout24.de je v nabídce 44.000 aut s elektrickým pohonem. Nad 150.000 km je jich 90, nad 175.000 pak 57 a nad 200.000 km celých 36 ...

Zajímavé by bylo vědět, jakou kupující dostane garanci na baterku, respektive na dojezdovou vzdálenost (byť i třeba normovanou) ...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42428
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Alchymista » 21 dub 2023, 22:17

240 000 km za 16 let provozu ... 15 000km ročne, teda cca 40km denne / 50km v pracovné dni...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

josska
Redaktor
Příspěvky: 166
Registrován: 10 bře 2021, 06:25

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od josska » 21 dub 2023, 22:28

Alchymista píše:
21 dub 2023, 22:17
To je reakce na můj příspěvek?

Má poslední věta byla myšlena, který z prodejců těch aut se 200k+ kilometry mi ještě dá záruku na baterii.

Když vycházím z toho, že obvykle je záruka omezena 8 lety (některá z těch aut jsou mladší) a nebo 160k kilometry (překročili všichni) ... Přitom požadovaná prodejní cena těch aut je v průměru ca. 35.000 EUR. Takový kšeft může udělat jen blázen :nahlavu:

Respektive, spalovací auto má až do konce životnosti stále stejný dojezd. Platí to i o elektroautech?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42428
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Alchymista » 21 dub 2023, 23:12

nie, na predošlý od kenavfa...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od kenavf » 22 dub 2023, 00:08

Rakušané spočítali, co dělá s kapacitou baterií elektromobilů „rychlodobíjení“, které ani není rychlé
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/r ... ni-rychle/?
S elektromobilem budete mít za sebou 18 let trápení a v autě snadno třetí baterku. To je opravdu pěkná vyhlídka...
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 686
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od mzprx » 22 dub 2023, 01:02

Nulova degradacia baterie po 100 000 km.
https://www.mojelektromobil.sk/nulova-d ... 00-000-km/
Viac hláv - viac kapusty.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9117
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od false_flag » 22 dub 2023, 03:09

297km při ideální venkovní teplotě 14C a teplotě baterie 26C.
To je problém, jet třeba z Mostu do Prahy do kina a večeři.. budu se modlit aby baterka vydržela domů. Po té Praze se taky pár desítek km najede..
Už tak se blbě v Praze parkuje a ještě hledat stojany na dobití.. Nedej Bože aby byla zima. Za mne elektrické auto furt ne.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 686
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od mzprx » 22 dub 2023, 08:58

Zalezi na style jazdy. Na podobnej trase (len trochu dlhsej) s takym istym autom sa da dosiahnut pri rovnakej rychlosti dojazd 630km.
Video je zamerane na zmeranie kapacity, nie dojazdu. Ucelom bolo auto vybit co najskor, nie jazdit ecorallye.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5617
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Kalinac » 22 dub 2023, 09:21

▲ Bez plného řízení AI ty elektrokolky asi nebudou mít významný ekologický přínos (AI ... zbytečná a dlouhá cesta - nikam nepojedeš) ... :idea:
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Ekolog
Redaktor
Příspěvky: 172
Registrován: 01 zář 2019, 08:30

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Ekolog » 22 dub 2023, 09:32

Již před 120 lety spalovací motor vytlačil elektromobily ze silniční přepravy. Proběhlo to přirozeným výběrem, nikoliv nařízením úředníků. Důvodem je, že autu se spalovacím motorem stačí s sebou vézt pro srovnatelný dojezd pár litrů uhlovodíků. Aby se stejné množství věšlo do akumulátoru, byť z lehkého kovu, potřebujete s sebou vézt akumulátor o hmotnosti stovek kilogramů. Tento fakt je dán fyzikálními a chemickými zákony a nelze obejít.
Pokud získám elektrickou energii pomocí tzv. obnovitelných zdrojů, tj. bezemisně, je nutné si uvědomit, že elektromobil má otěr pneumatik srovnatelný s autem se spalovacím motorem. Tento otěr, vztaženo na tuhé znečišťující látky tvoří 85 % emisí auta se spalovacím motorem. Čili rozdíl v emisích mezi autem se spalovacím motorem a elektromobilem je 15 % a jsou to oxidy dusíku, CO, uhlovodíky, a stopy SO2.
Čili prostor pro elektromobil bude v městské a příměstské dopravě a nikoliv v dálkové dopravě. Pokud to dá ekonomicky, o čemž nejsem přesvědčen. Takže elektromobil je do budoucnosti jistá diverzifikace dopravních systémů, ale jinak slepá cesta a to aspoň do doby, než přijde podobná revoluce v dopravě jako byl motor s vnitřním spalováním.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 686
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od mzprx » 22 dub 2023, 14:28

Pred 120 rokmi bola tazba a rafinacia uhlovodikovych paliv ovela jednoduchsia, tak isto to nebol az taky zdroj bezpracnych ziskov pre stat, cize pomery boli upne ine. K dispozicii boli len olovene a NiFe akumulatory s nizkou objemovou a hmotnostnou energetickou hustotou a pomer hmotnosti pohonnej sustavy voci celkovej hmotnosti vozidla bol uplne iny.
Az objav a masova vyroba LiIon akumulatorov v poslednych cca. dvadsiatich rokoch umoznili konstrukciu prakticky pouzitelnych elektrickych aut. Ano, je pravda, ze elektricke auto ma bateriu o vahe niekolko sto kg, z tych ale vecsia cast pripada na obaly clankov a pomocne konstrukcie.
Elektromobil ale nema velky a tazky motor, prevodovku, kardan (v pripade 4x4) vyfukovu a chladiacu sustavu, nadrz, starter, alternator, rozne kvapaliny a olejove naplne, cim sa hmothostny handycap do znacnej miery vyrovnava. Palivo pre elektromobil si po mensej investicii dokaze majitel vyrabat sam, jedine prekazky su byrokratickeho charakteru. Distribuovana vyroba elektriny umoznuje znizit zavislost na monopoloch.
Cena auta nema nic spolocne s vyrobnymi nakladmi, tie su u elektromobilov nizsie, nez u spalovacich aut, nakolko cena bateriovych clankov je uz pod 100USD/1kWh v pripade LiIon a v pripade LiFePo je okolo 50USD/1kWh. Kedze oproti spalovacim autam chyba velke mnozstvo komponentov, aj naklady na pracu su ovela nizsie. Z uvedeneho vyplyva, ze sucasna cena elektrickych aut umoznuje vyrobcom dosahovat enormne zisky a to je dovod, preco sa vsetci do toho hrnu. Cena vyrobkov sa riadi ekonomickymi principmi, ktore su nastavene tak, aby umoznovali co najvyssi zisk pri predaji.
https://www.rechargenews.com/transition ... ott=iYO96p
https://is.ambis.cz/th/a9d6n/Diplomova_ ... natova.pdf
Viac hláv - viac kapusty.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Skeptik » 22 dub 2023, 14:48

mzprx píše:
22 dub 2023, 14:28
Cena auta nema nic spolocne s vyrobnymi nakladmi, tie su u elektromobilov nizsie, nez u spalovacich aut, nakolko cena bateriovych clankov je uz pod 100USD/1kWh v pripade LiIon a v pripade LiFePo je okolo 50USD/1kWh.
..........
Z uvedeneho vyplyva, ze sucasna cena elektrickych aut umoznuje vyrobcom dosahovat enormne zisky a to je dovod, preco sa vsetci do toho hrnu. Cena vyrobkov sa riadi ekonomickymi principmi, ktore su nastavene tak, aby umoznovali co najvyssi zisk pri predaji.
A proto jsou elektromobily, bez dotací a zvýhodňování, při současném znevýhodňování až zakazování automobilů se spalovacím motorem, prakticky neprodejné.
A proto Tesla ještě nikdy nevykázala zisk.
A proto všichni výrobci automobilů dotují výrobu elektromobilů ze zisků z výroby aut.
Nepleť si ekonomiku s ideologií. To jsou dvě rozdílné věci.

P.S. Nechtěl jsi to náhodou dát do vtipů???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Echo
Sponzor fóra
Příspěvky: 236
Registrován: 24 dub 2022, 17:55

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od Echo » 22 dub 2023, 15:04

Tam kde to ma zmysel, tak tam sa technologia presadi aj bez dotovania ci znevyhodnovania alebo zakazu inej technologie. Napriklad vysokozdvizne ci paletove voziky, vlaky, elektricky, atd. Problem je, ze elektricky motor sa umelo tlaci aj tam kde jeho pouzitie je vyslovene nezmyselne. Najvacsou nevyhodou elektromobilu je jeho obmedzeny dojazd, s ktorym sa neda nic robit! Pri spalovacom motore sa dojazd da jednoducho zvysit ked si na cestu pribalim X kanistrov s palivom. Ja chapem, ze cloveku co da denne do 50km v meste a pocas pracovnej doby si ho dobije dava elektromobil zmysel. Ale napriklad pre cloveka co pracuje v lesoch a niekedy v tom aute aj prespava aby sa nemusel trepat hore-dole po casto takmer neexistujucich cestach je elektromobil totalny blud. Pripadne ak par krat do mesiaca potrebujem spravit trasu Kosice - Praha, skutocne nemam chut stracat svoj cas nabijam auta, hladanim nabijacky, atd.

modrak
Senior redaktor
Příspěvky: 3302
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od modrak » 22 dub 2023, 16:45

"" Ale napríklad pre človeka čo pracuje v lesoch "" v takých prípadoch ma človek zastreliť líšku, odrezať chvost a trením o ebonitovú tyč dobiť auto. Zastrelením líšky znížil CO2, uhlíkovú stopu, metán atď. :snaha: Myslieť sa ma ekologicky :pise

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9117
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od false_flag » 22 dub 2023, 17:55

Echo.. na trasu Košice Praha si přece můžete najmout malý soukromý tryskáč.. V Bruselu to tak taky dělají.. a je to politicky správně. Tím se to CO2 srovná a máme kýženou rovnováhu.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6173
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Ekologia a životné prostredie

Příspěvek od zmiri » 22 dub 2023, 18:21

Echo píše:
22 dub 2023, 15:04
Ja chapem, ze cloveku co da denne do 50km v meste a pocas pracovnej doby si ho dobije dava elektromobil zmysel.
Kdo si tak může počas pracovní doby dobít auto? Jedna odpověď je. Ti co dělají někde na státním, třeba nějakém ústavu. V normální kapitalistické společnosti nikoho zadarmo nabíjet v pracovní době nenechají. Ono je to i odpověď, kdo tyto bludy šíří. :wink:
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Odpovědět